Avtocesta grozi kmetijskim zemljiščem, turizmu in vodi

Odbor za prostorsko planiranje in gospodarjenje z nepremičninami divaškega občinskega sveta je v četrtek sklical izredno sejo, na kateri so domačini enotno zavrnili pobudo za državni prostorski načrt (DPN) za avtocesto na odseku Divača – Jelšane. V Košani pa svoje pripombe predstavili člani nove civilne iniciative in domačini.

Košanska civilna iniciativa zahteva sklic izredne seje občinskega sveta in priložnost za popravni izpit pri umeščanju novega odseka avtoceste Jelšane-Divača/Postojna. Foto: Lori Ferko
Košanska civilna iniciativa zahteva sklic izredne seje občinskega sveta in priložnost za popravni izpit pri umeščanju novega odseka avtoceste Jelšane-Divača/Postojna. Foto: Lori Ferko

DIVAČA, KOŠANA> Odločni ne so izrekli člani odborov, svetniki in predsedniki svetov krajevnih skupnosti ter zunanji udeleženci, na drugi strani pa so strasti mirile, češ, da ni še nič odločeno, Meta Muršec iz Direktorata za prostor na ministrstvu za okolje in prostor ( MOP), MarjetaVozel, z ministrstva za promet in Karla Jankovič za podjetje LUZ, ki je izdelovalec načrta.

“Izmed variant v osnutku DPN, ki so zarisane v treh koridorjih in se na obstoječo avtocesto Ljubljana- Koper navežejo v Postojni, Razdrtem ali Divači je slednja, glede na potrebe države, najmanj ustrezna. Javno mnenje v naši občini ji tudi ni naklonjeno, saj so tu že okoljsko in estetsko obremenilne tranzitne AC in železniške povezave, načrtuje se trasa neizogibnega železniškega petega koridorja, poleg tega se obstoječim elektrovodom z veliko verjetnostjo pridružujejo še novi, možen je tudi plinski koridor,” je nizal argumente proti predsednik odbora Stojan Lipolt.

Ustanovili bodo komisijo

Ker MOP do 29. julija zbira predloge, priporočila, usmeritve in pobude javnosti na dopolnjeni osnutek DPN, bodo ustanovili komisijo, v katero bodo vključili tako predstavnike strok, kot tudi lokalno službe.

“Načrtovana divaška trasa bi prizadela podtalnico kraškega vodonosnika, zavarovano območje Vremščice, pa tudi Škocjanske jame, ki so še vedno edini spomenik v Sloveniji vpisan na Unescov seznam svetovne dediščine,” je argumente za drugačne, okolju in ljudem prijaznejše razvojne rešitve, povezane zlasti s turizmom, naštel vodja nadzorne službe v javnem zavodu Park Škocjanske jame Tomaž Zorman. In opozoril, da brez varovane robne cone park ne more obstajati.

Ob soglasju, da državne službe aktivneje predstavijo projekt, ki se odvija že od leta 2005, tudi na javni delavnici, v Divači bo jeseni, so prisotni svetniki pooblastili župana Draga Božaca, da se čim prej sestane tudi z župani treh drugih udeleženih občin, s katerimi naj skupaj presežejo nastajajočo pat pozicijo.

Na Pivškem nova civilna iniciativa

Če je na zadnji seji pivškega občinskega sveta na hitro pristala točka o umeščanju novega odseka avtoceste Jelšane-Divača/Postojna, se je z isto hitrostjo v Košani oblikovala civilna iniciativa, ki ostro nasprotuje samovolji občine in svetnikov.

Kombinacija trase Divača 1 in Divača 2 s priključkom na Čebulovci ni sprejemljiva, ker bi uničila najboljša in edina kmetijska zemljišča, ki jih premore Košanska dolina. Novi civilni iniciativi – ta je v četrtek predstavila pripombe tamkajšnjih prebivalcev na dopolnjeno pobudo DPN – predvidena trasa avtoceste ni všeč, ker poteka po območju, kjer so predvideni turističnimi objekti, golf igrišče in pivška Lipica, ki jo občinski prostorski načrt predvideva ob gradu Ravne. Še bolj nesprejemljiva pa je možnost, da bi avtocesta potekala komaj 100 metrov od vasi Nova Sušica in obkrožila Čepno. ''Čepnani se lahko kar izselijo,'' je dejal Iztok Zadnik, predstavnik civilne iniciative, v kateri so prepričani, da dopolnjevanje DPN ni naključno umeščeno v čas počitnic. Ugotovili so tudi, da je ministrstvo za okolje in prostor v načrte pozabilo vrisati kar štiri vodna zajetja, kar pomeni, da je trasa speljana po vodovarstvenem območju prve in tretje kategorije. ''Vse vode iz naše doline se stekajo v reko Reko, ta pa naprej v Škocjanske jame,'' je še opozoril Zadnik.

Neprimerno stališče

Poleg zbiranja pripomb namenjenih okoljskemu ministrstvu, pa so Košanci jezo stresli tudi na pivškega podžupana Borisa Rebca.

''Kaj Občina Pivka ne pozna svojih zemljišč in zakaj ni proučila vodovarstvenega območja,'' ga je povprašala Zdenka Kapelj, ki jo je tako kot ostale zbrane zbodlo to, da je občinski svet brezbrižno sklenil, da je najprimernejša avtocestna povezava po Košanski dolini.

''Zakaj ste sprejeli stališče, ki je v nasprotju z mnenjem občanov,'' so ga spraševali, očitkov pa so bili deležni tudi svetniki Irena Sušelj Šajn, Luka Kaluža in Stojan Sušelj, češ, da so zato, ker se jim je mudilo na dopust, brez pomisleka dvigovali roke. Od njih zato zahtevajo ponovno preučitev umeščanja avtocestne trase v pivško občino: ''Vi ste tam, ker smo vas mi volili in morate za nas nekaj narediti. Zato zahtevamo, da skličete izredno sejo, ker ste za to plačani, in zadevo ponovno preučite!''

BOGDAN MACAROL,

LORI FERKO


Najbolj brano