SVOM 1 je kilavo dete, zato ga nočejo

Agencija za okolje (ARSO) je zavrnila prevzem novega ekološkega plovila SVOM 1, ki ga je v domače vode slovesno sprejela pred mesecem dni. Napak je preveč, so ugotovili, ko so ga preizkušali na morju, tako da je ARSO včeraj sporočila: odstopamo od pogodbe, unovčili bomo bančno garancijo.

Plovilo ni prestalo preizkušnje in država ga ne bo prevzela  Foto: Zdravko Primožič/Fpa
Plovilo ni prestalo preizkušnje in država ga ne bo prevzela  Foto: Zdravko Primožič/Fpa

KOPER> Na ARSO pojasnujejo, da je bilo že ob začetnih preizkusih plovila ugotovljenih več pomanjkljivosti, tako glede tehnične dokumentacije (ni bilo spričevala o ustreznosti plovila) kot glede opreme.

Ob preizkusu na morju pa so ugotovili še večjo tehnično napako (konstrukcijske narave), ki onemogoča doseganje predpisane hitrosti, določene v razpisnih pogojih.

“Zelo sem razočaran nad takim epilogom, ker Slovenija za davkoplačevalski denar ni dobila tistega, kar je zahtevala, niti tega ni dobila pravočasno,” je primer komentiral direktor izolske Ladjedelnice Tomaž Jeločnik. Tam so že pred leti izdelali plovilo Calypso za posredovanje pri ekoloških nesrečah, ki uspešno deluje v Italiji. Z Ladjedenlico povezano podjetje Jahtni center se je sicer prijavilo tudi na razpis za gradnjo SVOM 1, a je država takrat izbrala Autocommerceovo družbo AC-Sistemi s turško ladjedelnico.

Katamaran naj bi po naših informacijah normalno plul do hitrosti devetih vozlov, ko pa bi moral začeti glisirati, se prednji del ne dvigne, temveč potopi. Na ARSO pravijo, da je zaradi te konstrukcije napake “nastopilo vprašanje učinkovitosti plovila kot tehnološke celote, kar bi bilo izraziteje še v slabih pogojih na morju”.

Ker plovilo ne izpolnjuje vseh razpisnih pogojev, ugotovljenih pomanjkljivosti in tehnične napake ni bilo več možno tehnično in formalno odpraviti znotraj pogodbenih rokov, pogodbe pa ni bilo mogoče več niti podaljšati, je bilo treba od nje odstopiti in zavrniti prevzem.

“Glede na to, da plovilo ne bo prevzeto, država nima s tem stroškov, ker je unovčila bančno garancijo izvajalca,” zagotavljajo na ARSO. Kako bodo to požrli pri dobavitelju plovila, družbi AC-Sistemi, še ni znano. “Z državo smo v kontaktu in razgovorih,” je bil kratek Janko Šemrov, direktor AC-Sistemi.

Kako naprej, bo povedala medresorska delovna skupina, potem ko bo preučila nastali položaj in predlagala rešitve o nadaljnjem delovanju službe za posredovanje v primeru nenadnega onesnaževanja morja. O tem se bodo morala odločiti tri ministrstva, ki so v projektu nakupa plovila SVOM 1 sodelovala (obrambno, infrastrukturno in okoljsko). KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano