Otroci naj imajo pravico biti drugačni

Center za usposabljanje Elvire Vatovec Strunjan že 60 let skrbi za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov z Istre in Krasa, ki imajo lažjo, zmerno in težjo motnjo v razvoju. V Strunjanu je 70 učencev, v dislocirani enoti v Divači osem. Pomagajo pa tudi 152 otrokom in mladostnikom zunaj centra: v 16 osnovnih šolah, dveh srednjih šolah in štirih vrtcih.

Korado Lešnik z učenci Centra za usposabljanje Elvire Vatovec Strunjan  Foto: Tomaž Primožič/Fpa
Korado Lešnik z učenci Centra za usposabljanje Elvire Vatovec Strunjan  Foto: Tomaž Primožič/Fpa

STRUNJAN >V centru za usposabljanje imajo približno odstotek osnovnošolske populacije z ADHD sindromom (motnje v pozornosti, hiperaktivnost, impulzivnost), avtiste, epileptike, dolgotrajno bolne ...

V centru si želijo, da bi učenci lahko nadaljevali šolanje v verificiranih prilagojenih oblikah usposabljanja in da bi se strokovni delavci usposobili za izobraževanje otrok na domu. Nadejajo se, da bodo lahko dogradili stanovanjski objekt, v katerem imajo dve spalnici in premajhni učilnici, za kar bi potrebovali od 80.000 do 100.000 evrov. Na leto dobijo dobrega 1,4 milijona evrov prihodkov iz sedmih občin (treh istrskih, divaške, hrpeljsko-kozinske, ilirskobistriške in sežanske) ter dveh ministrstev (šolskega in zdravstvenega).

Vse več motenj avtističnega spektra

“Vsem moramo omogočiti, da se lahko osamosvojijo in v celoti izpolnijo. Naša dolžnost in dolžnost družbe je, da zagotovimo možnosti. Zato je naše sporočilo ob 60-letnici: 'Pustimo otrokom pravico biti drugačni.' Priskrbimo jim primerne pogoje za razvoj in jih sprejmimo medse. Takrat bomo lahko rekli, da je inkluzija uspela,” je jasen ravnatelj Korado Lešnik.

Pri otrocih skušajo razviti delovne navade, samostojnost in strpnost v odnosih do drugih ter jih tako usposobiti za uspešno vključevanje v družbo. V zadnjih letih prihaja k njim vse več učencev z motnjami avtističnega spektra. Njihove strokovne delavke se vseskozi izobražujejo, zato da bi lahko v prihodnje nudile svetovanje s področja avtizma tudi drugim ustanovam v regiji.

UNESCO poudarja, da naj bodo v specializiranih ustanovah le najzahtevnejši primeri otrok s posebnimi potrebami. Z inkluzijo se posameznike integrira, sprejme in ponudi dodatno strokovno pomoč.

Vse več dela zunaj centra

Poleg osnovne šole s prilagojenim programom v centru delujejo še oddelki s posebnim programom vzgoje in izobraževanja, predpoklicni oddelek (učenci se po končanem šolanju vključijo v nižje poklicno izobraževanje), podaljšano bivanje, domska vzgoja in mobilnospecialna rehabilitacijska pedagoška služba. Ta vključuje deset defektologov, psihologa in logopeda, ki - na podlagi posebnih odločb zavoda za šolstvo - pomagajo otrokom in mladostnikom v šolah in vrtcih.

Kot je razumeti ravnatelja, gre za posameznike z manjšimi vrzelmi na področjih učenja, motnjami v pozornosti ali koncentraciji, za dislektike in take, ki trpijo za diskalkulijo (zamenjujejo števila, kot sta 6 in 9). Njihovo število je v zadnjem času skokovito naraslo, tudi za 20 do 30 odstotkov, kar Lešnik pripisuje boljši diagnostiki. “Potrebovali bi dodatne delavce, predvsem za hiperaktivne otroke, otroke z aspergerjevim sindromom, ki imajo težave v čustvovanju ali pozornosti, ne pa z intelektualnostjo, otroke s čustveno-vedenjskimi ali govornimi težavami.”

Poleg specialnih pedagogov imajo v centru za usposabljanje Elvira Vatovec šolsko svetovalno službo, fizioterapevta, logopeda in medicinsko sestro. Pediater, pedopsihiater in zobozdravnik pa kot zunanji sodelavci v ambulanti centra nudijo zobozdravstveno in preventivno zdravstveno oskrbo.

MIRJANA CERIN


Najbolj brano