Nič več luksuza, čas je za manjša ekonomična plovila

Gospodarska kriza je lomastila tudi po žepih kupcev plovil. Po besedah poznavalcev je največji padec utrpela prodaja luksuznih plavajočih domov, skorajda preporod povpraševanja pa so medtem doživeli ponudniki cenovno ugodnejših čolnov.

Izolaska marina
Izolaska marina 

SLOVENIJA > Direktor navtičnega centra AS boats Rok Kociper potrjuje, da se zadnja leta ljubitelji navtike zanimajo zlasti za nakup ekonomičnih in manjših plovil z dizelskim pogonom, pri katerih so tudi stroški vzdrževanja lažje obvladljivi. Gre za čolne med desetimi in enajstimi metri dolžine, ki pa so tako zasnovani, da nudijo udobje in uporabnost prostora.

“Naš najbolje prodajani model je plovilo poljskega proizvajalca Delphia, ki morjeplovce navdušuje prav zaradi prej naštetih lastnosti v kombinaciji z ugodno ceno,” navaja Kociper. Pravi, da je za takšno plovilo, odvisno od velikosti, treba odšteti od 100.000 do 140.000 evrov.

Po njegovih besedah je vse bolj v vzponu tudi trg rabljenih plovilih, kjer pa je opaziti, da je ponudba manjša od povpraševanja. “Kupci bi želeli od enega do največ treh let staro plovilo. Teh pa žal ni veliko na tržišču, ker se od leta 2009, ko je kriza korenito posegla tudi v denarnice morebitnih kupcev, ni prodalo skoraj nič,” Kociper opisuje vzroke. Pravi, da je največ zanimanja za čolne do osem metrov, za katere je treba iz denarnice izvleči 40.000 oziroma 50.000 evrov.

Podobno izvemo v koprskem podjetju Nar nautica. Direktor Igor Jerkovič pravi, da so njihovi prodajni aduti večinoma nova plovila. Gre za okrog sedem do osem metrov dolge gliserje s kabino, za katere je treba odšteti med 40.000 in 50.000 evri.

“Pri nas se prodajna sezona začne septembra in konča tik pred poletjem. Do zdaj smo prodali že 15 plovil, po predvidevanjih pa se bo končna številka ustavila pri 20 oziroma 25 prodanih plovilih,” je zadovoljen Jerkovič. Trdi, da krize pravzaprav niso občutili, ker nikoli niso prodajali velikih luksuznih plovil. Opaža pa, da se je medtem precej spremenila miselnost kupcev; ti so previdnejši in za svoj denar zahtevajo vse več, vključno z visokimi popusti.

Navtični podjetnik Japec Jakopin ocenjuje, da je navtična industrija v Evropi od leta 1995 do leta 2008 ves čas rasla, zdaj pa je trg novih bark padel za približno 70 odstotkov. Nekoliko nenavadno se mu zdi, da je kriza prizadela zlasti proizvajalce jadrnic, precej manj pa ponudnike motornih jaht.

Tak trend povezuje s potrebo ljudi po udobju, ki je očitno spodnesla željo po pristnem stiku z naravo, ki jo je pri jadranju bolje občutiti. Po njegovih besedah se bo v prihodnje precej povečala prodaja zelenih plovil, ki so zaradi uporabe alternativnih pogonskih virov prijaznejša okolja.

Najbolj si izposojajo jadrnice

Če je kriza oklestila račune prodajalcev luksuznih plovil, pa vse kaže, da so si na drugi strani medtem roke meli v podjetjih, ki izposojajo barke.

“Ne, pri nas pa krize pravzaprav nismo občutili,” nas je presenetil odgovor Mile Andretich iz portoroškega podjetja Inter Mares. Kako jim je pa to uspelo, nas je zanimalo, in dobili smo povsem logično razlago. Ljubitelji dopustniškega pozibavanja na morju so se sicer odpovedali nakupu plovila, v zameno pa so najeli barko in z njo po prihodu s počitnic niso imeli več nobenih stroškov (denimo, plačila priveza v marini, rednega servisa ...)

Andreticheva pravi, da se morjeplovci odločajo zlasti za izposojo jadrnic, saj so te cenejše od “motornjač”. Za najem desetmetrske jadrnice je treba v nizki sezoni odšteti približno 900 evrov, v visoki poletni sezoni pa se znesek povzpne na 1350 evrov.

Kriznim letom navkljub, cen najema plovil niso znižali, saj so se odločili za drugačno taktiko. Stalne najemnike so obdržali, ker so se povsem prilagodili njihovim željam in potrebam, obenem pa so dvignili raven kakovosti storitev. “Gostje zahtevajo vse več za enako ceno. Mi jim skušamo priti naproti v obojestransko zadovoljstvo, saj dober glas seže v deveto vas,” meni Andreticheva. Zadovoljni so tudi v podjetju Burin Yacht charter. “Imamo že veliko rezervacij, kar kaže, da bo letošnja sezona dobra,” ocenjuje Goga Marinkovič. Po njenih besedah se največ gostov odloči za najem jadrnice, ker gre za cenejšo različico, ki prav tako nudi obilico morskih užitkov.

NH


Najbolj brano