Kdo bo dokončal predor Markovec?

Dars, ki z novinarji običajno dobro sodeluje, se je te dni zavil v molk. Povsem razumljivo. Čakajo ga najtrša pogajanja doslej - z vodilnim graditeljem predora Markovec, Cestnim podjetjem Maribor (CPM), ki se utegne znajti v stečaju, kar izključuje dokončanje predora, in njegovim partnerjem, avstrijsko družbo Alpine Bau. Da bi kdo pri takem projektu prekinil dela sredi gradnje, se v Sloveniji še ni zgodilo. Predvidevamo lahko, da bo Dars v pogovorih stavil na salzburški Alpine Bau.

Še v sredo je bilo  gradbišče predora na koprski strani  videti takole, zdaj je bolj prazno  Foto: Zdravko Primožič/Fpa
Še v sredo je bilo gradbišče predora na koprski strani videti takole, zdaj je bolj prazno  Foto: Zdravko Primožič/Fpa

KOPER, LJUBLJANA> Pri tem naj bi imel dobra izhodišča v decembra lani sklenjeni pogodbi. Alpine Bau je že večkrat označil kot solidarno odgovornega za dokončanje projekta, če CPM tega (iz katerega koli razloga) ne bi mogel. V ustreznost družbe, ki je predore gradila v svoji deželi predorov in ima v konzorciju 15.000 zaposlenih, najbrž ne dvomi. Kako bi jo prisilil v dokončanje gradnje, če tega ne bi želela (ker ima za prihodnje mesece morda druge načrte in že razporejene ekipe), pa ostaja odprto vprašanje. Morebitne tožbe, ki bi sledile, Istranom ne bi dokončale predora, ključnega za odprtje hitre ceste med Koprom in Izolo, saj bo izolski cestni krak nared čez nekaj mesecev.

Brez Avstrijcev nov razpis

Morebitni nov razpis, s katerim bi izbrali novega izvajalca, pa bi uporabo hitre ceste Koper-Izola pahnil v še bolj oddaljeno prihodnost. Zaradi neštetih pritožb so sedanjega izvajalca izbirali tri leta. Nov izbor bi v najboljši, a težko uresničljivi različici trajal eno leto in gotovo podražil gradnjo.

Daleč najbolje bi torej bilo, da bi projekt Markovec do konca izpeljali Avstrijci. Škoda bi tako bila najmanjša. Počakati bi morali kvečjemu tri (do šest) mesecev, da bi v slovensko Istro pripeljali svoje stroje in ekipo.

Pa poglejmo, zakaj je malo možnosti, da bo ob rezanju traku, ko bo predor enkrat gotov, poleg tudi CPM, ki je v zadnjih 13 mesecih uspešno prestal dva predloga za začetek stečajnega postopka.

Eden od razlogov je najbrž teža predlagateljevega imena - tokrat gre za Gradisovo podjetje, skupino G (prej je šlo za Avtoprevoz Gramet trade in Ibiko z NK Ptuj). Tudi dolg CPM je tokrat najvišji in znaša 795.000 evrov, medtem ko je bilo v prejšnjih dveh primerih govora o 668.000 in 150.000 evrih.

Kaj bi pomenila prisilna poravnava

A tudi če bi se mu znova uspelo izogniti stečaju in bi jo odnesel s prisilno poravnavo, ob kateri bi sočasno lahko nadaljeval gradnjo, ga čaka daleč najvišje, približno 1,2-milijona ovrednoteno plačilo glavnega podizvajalca Skanske Slovaška. 10. novembra je ta dela ustavil prav zaradi neporavnanih računov. Če bi CPM imel na razpolago 1,2 milijona, kolikor mu je Dars nakazal, bi ga bil najbrž že izplačal. Da bi našel drugega podizvajalca, ki bi prišel delat brezplačno in s seboj pripeljal še bagre s polnimi rezervoarji nafte ter tovornjake, naložene z betonom, pa je tudi za največje optimiste preveč utopično pričakovanje. Če bi se uresničil najbolj črn scenarij in bi gradnja predora v prvi gradbeni etapi zastala za leto ali več, dobro informacijo prinaša vsaj gradbena stroka. Zagotavlja namreč, da nedokončane predorske cevi za okolico ne bi predstavljale nobene nevarnosti, ker so že opravljeni posegi - obrizgan beton v zgornjem delu predorskih cevi - primerno zaščiteni. Beton naj se ne bi krušil, škodila naj mu ne bi niti podtalnica.

MIRJANA CERIN


Najbolj brano