Bodo piloti na poziv

Minister za infrastrukturo naj nemudoma razveljavi spremembe pravilnika o pilotaži, saj je ta nedopustno znižal pogoje o tem, kdo lahko postane pristaniški pilot v koprskem pristanišču. Tako so ministra pozvali na nedavnem posvetu kluba Propeller. S tem, ko je pilot lahko že “vsak pomorski prosti strelec”, so ogroženi prebivalci, ki živijo ob pristanišču, smo slišali.

Domači pilot se pred pristaniščem vkrca na ladjo in poveljniku svetuje, kako pluti do priveza
Domači pilot se pred pristaniščem vkrca na ladjo in poveljniku svetuje, kako pluti do priveza 

KOPER> Po starem je kandidat za pilota moral opraviti leto dni usposabljanja v koprskem pristanišču pod mentorstvom izkušenega pilota, tako da je v pristanišče in iz njega pomagal pluti približno 1000 ladjam. Po novem pravilniku pa je dovolj 60 prisotnosti na ladji med manevriranjem in 300 usposabljanj na simulatorju.

Glavni povod, da so na ministrstvu uveljavili spremembe, naj bi bil nekakšen povračilni ukrep proti podjetju Piloti Valterja Kobeje, ki z 12 zaposlenimi pri nas zagotavlja pilotažo, je ozadje pojasnil Valter Suban, v. d. direktorja uprave za pomorstvo: “Podjetje je januarja dvignilo tarife za pilotažo, pomorski agenti so skočili v zrak in protestirali na ministrstvu. Rezultat so te spremembe.” Suban se strinja, da so standardi za usposabljanje pilotov z novim pravilnikom občutno padli, varnost v pristanišču pa po njegovem vseeno ni ogrožena. “Ministrstvo je ugotovilo, da bi bilo pristanišče blokirano, če bi podjetje Piloti, denimo, stavkalo. Zato so omogočili, da se pojavi še kakšno drugo podjetje ali piloti posamezniki. Izračunalo je še, da bi v primeru konkurence padle cene pilotaže,” je naštel razloge za spremembe. Seli Mohorič Peršolja, predsednica kluba Propeller, je odvrnila, da so tarife za pilotažo pri nas med najnižjimi v Evropi, v primerjavi s Trstom so nižje za 45 odstotkov. “Stavka pa je za takšne službe v pristanišču prepovedana,” je dejala. “Nedopustno je, da je zdaj licenco za pilota mogoče pridobiti brez mednarodno primerljive prakse. Nek tujec, denimo, ki nekje za par evrov kupi pilotski izpit, v Kopru brez težav pilotira ladje; niti angleškega jezika mu ni treba znati! Česa takega v svetu ni.”

Valter Kobeja je pojasnil, da podjetje Piloti pilotažo v pristanišču zagotavlja 17 let. “To pomeni celoten servis, 24 ur na dan sedem dni v tednu, ne da kdo od nas to zahteva, saj zakon pravi, da pilotažo zagotavlja država. Zdaj pa nas je treba kaznovati? Kako bo lahko pilot posameznik, nekakšen prosti strelec, nudil 24-urni servis?” se sprašuje in poudarja, da v svetu na področju pilotaže nikjer ni konkurence.

Giovanni Malabotta, ki je bil 34 let pristaniški pilot v Trstu, je razložil, da je pri njih pred izpitom za pilota potrebno leto dni prakse, kar pomeni od 1300 do 1500 manevrov na leto: “Na morju, ne na simulatorju, saj ta ne daje rezultatov pri tem usposabljanju.”

Dolgoletni poveljnik Juko Alajbegovič, svetovalec za pristaniško dejavnost, trdi, da je novi pravilnik sramota za ves pomorski sektor. “Ladje in tovor predstavljajo velikansko vrednost. Tudi pri najmanjših nesrečah je škoda ogromna. Na koncu jo bodo plačali državljani. Poveljnik zaupa slepo pilotu, ki mu svetuje, kako v pristanišče. Si lahko dovolimo, da pilot ni usposobljen za to delo? Saj gre konec koncev za človeška življenja.”

Jana Rodica iz društva za pomorsko pravo je opozorila še na to, da je po novem mogoče poveljnike nekaterih ladij, ki pogosto prihajajo v Koper, oprostiti obvezne pilotaže. “Vendar pa pravilnik določa prenizke pogoje za pridobitev takega certifikata, kar je lahko ogrozi varnost. Predvsem pa oprostitve nikakor ne bi smeli dopuščati za ladje, ki prevažajo nevarne tovore,” je poudarila.

Med redkimi, ki spremembe pravilnika podpirajo, pa je Zlatan Čok iz zveze pomorsko prometnih agencij. Razprave se ni udeležil, za PN pa je dejal: “Podjetje Piloti je samovoljno povišalo tarife. Razmere v pomorstvu so resne, kot še nikoli, ladjarji so v velikih težavah. Podjetje Piloti pa ima milijonski dobiček. To je neetično. Pilotska služba je javnega interesa in ne bi smela biti profitabilna. Pravilnik pa v ničemer ne ogroža varnosti.”KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano