Motoristi iščejo svoj prostor

V Posočju iščejo način, kako bi postali bolj prijazni do domačih motoristov in turistov na motorjih, ki jih je iz leta v leto več. So sestavni del prometa in turizma, vendar se z njihovimi potrebami in željami doslej nihče ni ukvarjal.

Poleti je motoristov, tako domačinov kot turistov, ogromno. Opozarjajo pa, da bi potrebovali njim prijazno infrastrukturo. “To bi se dalo urediti z malo dobre volje in brez večjih vlaganj,” so prepričani.   Foto: Vili Florjančič
Poleti je motoristov, tako domačinov kot turistov, ogromno. Opozarjajo pa, da bi potrebovali njim prijazno infrastrukturo. “To bi se dalo urediti z malo dobre volje in brez večjih vlaganj,” so prepričani.  Foto: Vili Florjančič

TOLMIN > Prepričani so, da bi se dalo z majhnimi vlaganji pritegniti veliko tovrstnih gostov in olajšati neprijetnosti domačinom.

Tolminski župan Uroš Brežan pravi, da doslej od motoristov ni bilo pobud za uvrščanje njihovih želja v prostorske plane: “Bomo pa že kmalu prostorski plan dopolnjevali in takrat vabim Moto klub Soča k sodelovanju, tudi glede iskanja prostora za motokros.” Motokrosisti so namreč izjemno uspešni v državnem in svetovnem merilu, trenirajo pa v neurejenih razmerah. Kot pravi Tadej Kovačič, so fantje iz Posočja že 40 let prisotni na dirkah. Nekoč so poligon imeli. “Pozimi trenirajo na plaži v Lignanu. Tam je pisto mogoče urediti, pri nas se pa nič ne sme.”

“V Moto klubu Soča si prizadevamo, da bi za domače motoriste in turistične goste na motorjih uredili prijazno infrastrukturo. Gre za specifično skupino ljudi s specifičnimi potrebami, ki bi jim brez velikih vlaganj, predvsem pa z dobro voljo in dogovorom, lahko zadostili,” meni Alenka Zgaga iz Moto kluba Soča.

Garderobe za motoriste

Posočje je poleti polno motoristov tudi zato, ker je sestavni del evropske motoristične poti. “Motoristi so dobri gostje. Pri nas ostajajo od tri do pet dni. Kot vsi ostali gostje si ogledujejo naše zanimivosti. Pred dvema desetletjema za Slovenijo niso vedeli. Na poti na morje na Hrvaško so se zaustavili le zato, da bi nekaj pojedli ali prenočili,” pravi motorist in gostinec Boštjan Jazbec iz gostišča Jazbec v Idrskem. Ugotavlja, da moto turisti ne potrebujejo veliko, nekaj pa že. “Potrebujejo garažo za motorje, sobo za sušenje obleke in turistične informacije. Po zgledu tujine bi lahko tudi pri nas zanje postavili hišice z garderobami, kjer bi shranili čelade in usnjeno obleko, da bi se lahko nemoteno sprehajali naokrog.”

“Motoristom je vse prepovedano”

Predlaga, da bi motoristom ponuditi vsaj dve ali tri možnosti vožnje v hribe. “Zdaj so vse makadamske ceste zanje prepovedane. Toda z ustreznim dogovorom bi lahko našli rešitve. Po cesti na Stol vozijo terenska vozila in kombiji s padalci, motoristi ne smejo. Enako je s cesto od Avse proti planinam na Matajurju in od Drežniških Raven do planine Zaprikraj. Vsaj za kakšno od teh cest bi se lahko dogovorili za motoristično uporabo.” V kobariški občini s tem predlogi niso naleteli na razumevanje.

Po vzoru tujine Jazbec predlaga uvedbo vinjet za vožnjo po dogovorjenih poteh. Marsikje so vinjete brezplačne, lahko pa bi nekaj iz tega tudi iztržili za vzdrževanje poti. “Ker je zdaj vse prepovedano, je nastal nered. Motoristi vozijo vsepovsod pod grožnjo, da bodo kaznovani.” Predsednik tolminskega sveta za preventivo in varnost v prometu Jože Režonja meni, da bi prek Avto moto zveze lahko uveljavili za motoriste prijazno in dogovorjeno infrastrukturo izven asfaltiranih cest. Zakonodaja je v pripravi.

Severnjaki v oklepnikih

Kot pravi policist in član Moto kluba Soča Jure Kenda, so turisti na motorjih v povečini zgledni vozniki, manj pa domačini na kratke razdalje in tisti, ki pridejo na enodnevne izlete: “Italijani gredo na motor v kavbojkah in teniskah, imajo pa dobre jakne. Severnjaki so kot oklepniki in upoštevajo omejitve. Nas, policiste sprašujejo po informacijah. Opozarjamo jih na morebitne nevarnosti.”

Poudarja, da morajo biti tudi vozniki avtomobilov zelo pazljivi na motoriste, ki so občutljivi udeleženci v prometu. “Vedno je treba gledati v vzvratno ogledalo, sicer jih prezremo. Motoristi pa morajo zelo skrbeti sami zase in biti vsaj dvakrat bolj pazljivi v predvidevanjih.“ Mnogo domačinov se poleti zaradi zelo povečanega števila motoristov te odgovornosti zaveda. V vsakem zavoju je treba predvidevati možnost, da se bo tik pred zdajci pojavil motorist.

NEVA BLAZETIČ


Najbolj brano