Z metodo ustvarjalnega gibanja učijo profesionalno plonkanje

Bliža se konec šolskega leta z njim vse več stresnih situacij za šolarje, starše in učitelje. Ob prevladi klasičnih načinov učenja pa obstajajo tudi drugačni in nekateri med njimi so ne le uspešni, temveč celo zabavni.

Mojca Stojkovič in učenci, ki se učijo v alfa stanju na sproščen način. Foto: Bogdan Macarol
Mojca Stojkovič in učenci, ki se učijo v alfa stanju na sproščen način. Foto: Bogdan Macarol

“Imamo verižico in na njej česen. Česen pojemo in v ustih ostane grenak priokus - prsnemu košu se po angleško reče chest (izgovorjava čest). Vzamemo lego kocko in si jo damo na nogo - noga je po angleško leg. Dlan, ki je v obliki palme, je po angleško palm. Fit so po angleško stopala, in ta nas peljejo v fitnes,” je Mojca Stojkovič skupino učencev na drugačen način, kot so navajeni v šoli, učila novih angleških besed.

Naša ni za jezike

“Kot učenka sem bila sramežljiva, a sem obenem vedno znala spodbujati druge. Iz svoje šibke točke - sramežljivosti - in besed, da 'naša pa res ni za jezike', sem se povzdignila in postala uspešna ravno pri poučevanju tega, kako premagati vsako šibko točko, ki jo ima mladostnik, in iz nje narediti uspeh,” je povedala Stojkovičeva, ki je izobrazbi profesorica razrednega pouka, specializirana za poučevanja angleščine za začetnike z metodo ustvarjalnega giba. Med mladimi je znana tudi kot izkušena plesna učiteljica. Ob samospraševanju brez odgovora, zakaj v šolah ni predmeta, kako se učiti, saj učitelji še vedno v večini povedo samo kaj se učiti, se je odločila za samostojno pot prek Centra za lažje učenje in življenje, ki deluje na Primorskem v Sežani in Kopru, ter po raznih šolah po Sloveniji.

Njen pedagoški moto je lažje poučevanje učencev vseh starosti prek zabave in smeha ter vzpostavitev ključa zapomnitve, s katerim nove besede in definicije shranimo v dolgoročni spomin. “Z veseljem delam tudi z učenci, ki imajo učne težave, takšnimi z disleksijo ali pa z motnjo pomanjkanja pozornosti, saj mi v njih največkrat uspeva prebuditi skrite potenciale, ki jih večina učiteljev spregleda,” se ne brani tudi trših pedagoških orehov. Ob tem, da je inovatorka uvajanje masaž v vrtce in šole z licenco švedskega inštituta iz Axelssonsa, je tudi TEDx govorka, s čimer dela družbo takim eminentnem TED govorcem kot so Bill Gates, Al Gore in Jane Goodall.

Profesionalno plonkanje

Mini učna revolucija, ki jo je sprožila na Primorskem, se je začela pred leti, ko je predavala strokovnjakom na mednarodni izobraževalni konferenci o viziji in izzivih poučevanje prihodnjih generacij - EDU vision - iz česar je razvila svojo blagovno znamko Freestyle učenje.“To je v bistvu način, kako se na zabaven način z najnovejšimi tehnikami pomnjenja naučiti vsako še tako suhoparno učno snov, namesto da bi se jo 'napiflali' in nato hitro pozabili,” razloži. Njene nove učne metode vključujejo učenje učne snovi brez sedenja s plesnimi koreografijami ob sodobni glasbi; učenje v alfa stanju; osvojitev tehnike hitrega pomnenja za dolgoročni spomin in celosten razvoj možganov; smešne asociacije za zapomnitev novih besed tujega jezika, matematičnih formul in naštevanja ter tehnik, ki pomagajo pri ustnem spraševanju in reševanju testov, kot je profesionalno plonkanje. “Tu učence dejansko učim pravično plonkati brez plonk listkov. Učno snov, ki se jo morali drugače napiflati, si zapomnijo z možganskimi kodami, ki si jih shranijo v dolgoročni spomin. Kode jih tako spomnijo na besede, ki jih povezujejo v stavke in te v končne zaključene informacije,” razloži svojo verzijo “legalnega plonkanja”.

Primorski korci so kot škorci

Da metode delujejo, so demonstrirali učenci sami. Formulo za dolžino krožnega loka si je osmošolec Sebastjan Sekirica zapomnil s pomočjo vidnih prispodob. L je tako v njegovih mislih postal lok, krat r je postal pir (slengovski izraz za pivo), tega je odložil na mizo, mimo pa je pridivjal in naredil obrat za 180 stopinj avtomobil znamke alfa. Petošolka Brina Štemberger je prikazala način učenja učne snovi o tem, kakšne vrste hiš poznamo na Slovenskem. “Sredozemska hiša je na Notranjskem in Primorskem. Sestavljena je iz kamna (vržeš kamen) in streha je iz korcev (to je podobno kot škorci) zaradi burje. Panonska hiša (to spominja na nono) je v Prekmurju (prek morje - v dialektu murje), kjer je reka Mura, kjer je nižina. Sestavljena je iz lesa (pokažemo, kako sekamo les), ilovice in streha je iz slame (pokaže na lase). Bivalni del in gospodarski del sta pod isto streho. Alpska hiša (z rokami nakažeš črko a) je na Gorenjskem (gore) in imajo strme strehe (zaradi snega - pokažeš sneg). Ima več prostorov, v eni je živina (izgovorimo muu), bivalni del (pokažemo, da tu spimo) in senik. Spodnji del je zidan in zgoraj je iz lesa,” je naredila ponovitev lekcije “na suho”. Nato so se ji pridružile še vrstnice in skupaj so ob živahni sodobni glasbi povezali stavke z gibalnimi prispodobami v mično koreografijo. “Psihologi in pedagogi so ugotovili, da si učenci učno snov na tak način zapomnijo štiri krat hitreje kot sicer,” je Stojkovičeva teoretično utemeljila praktično prikazano metodo.

V skupini primorskih pedagogov, ki učence učijo novih učnih metod, je tudi socialna pedagoginja Nataša Škrinjar. “Ker je klasično šolanje večinoma usmerjeno v razvoj leve možganske polovice, ki skrbi za logiko, razumskost in analitičnost, je desna polovica, ki je odgovorna za kreativnost, običajno slabše razvita. Čeprav so v družbi cenjene predvsem človekove lastnosti, ki izhajajo iz leve polovice možganov, je izjemno pomembno, da je dobro razvita tudi desna polovica, saj ima izjemen pomen pri hitrosti učenja, koncentraciji, spominu, intuitivnem reševanju problemov, iskanju rešitev, senzitivnosti, empatiji, iskanju kreativnih rešitev,” razloži Škrinjarjeva, ki je licencirana trenerka Brainobrain. To učno metodo je od leta 2003, ko so jo začeli uporabljati, uspešno osvojilo več kot 100.000 otrok v 23 državah. Temelji na tem, da če se otrok uči z gledanjem, poslušanjem in prijemanjem, je njegovo pomnjenje hitrejše in dolgotrajnejše. Brainobrain izkorišča to dejstvo z inovativnim načinom kombiniranja tehnike VAK, miselnega pripomočka abakusa, nekaterih otrokom primernih metod iz neurolingvstičnega programiranja – NLP tehnike, Brain gym tehnike, kreativne dejavnosti in drugih tehnik.

Abak krepi možgane

Učenje po metodi Brainobrain poteka s starodavnim orodjem abakom, lesenim azijskim računalom, ki so ga uporabljali že vrsto stoletij, še preden so izumili moderen številčni sistem in današnje računalnike. “Tisto kar je pri njem posebno, je njegova struktura in način dela. Njegov videz si je zelo lahko zapomniti. Glede na to, da se abak uporablja s prsti, njihove konice pa so zelo oživčene, stimulirajo delovanje možganov. Po nekaj mesecih uporabe so otroci sposobni računanja kompleksnih števil z njim, naučimo pa jih tudi računanjem brez njega - abak si morajo vizualizirati, torej računati v mislih. Odvisno od stopnje, ki jo obiskujejo in vztrajnostjo pri vsakodnevni vaji lahko vizualizirajo celo do deset abakov naenkrat, kar pomeni, da istočasno lahko izvajajo različne matematičnih operacije od seštevanja, odštevanja, množenja do deljenja,” pove Škrinjarjeva in doda: “Rezultat tega je razvoj in povečanje možganske kapacitete pri otrocih. S to metodo koordiniramo desno in levo polovico možganov in spodbujamo njihovo aktivnost, zaradi česar učenci ne začnejo uživati le v matematiki, temveč tudi v branju in pisanju.”

Da je mlajša generacija slovenskih pedagogov pri širjenju novih učnih pristopov uspešna, dokazujejo številni, ki so bili ali so še njihovi učenci in se jim je popravil učni uspeh ter so dobili veselje do učenja, kot tudi uspeh, ki so ga slovenski tekmovalci dosegli na prvem brainobrain tekmovanju, ki je bilo pred kratkim v Zagrebu. Slovenski učenci, ki so tekmovali v triminutnem računanju, so v mednarodni konkurenci osvojili kar sedem najboljših dosežkov, domov so odnesli tudi pet zlatih in štiri srebrne medalje.

BOGDAN MACAROL


Najbolj brano