Šolska torba, polna presenečenj

Zgodba je vsako leto podobna, letos pa je pogovore o teži šolske torbe spodbudilo pismo jezne mame, ki je drugi dan šole zgrožena opazovala, kako njeni deklici po stopnicah le stežka prenašata sedem kilogramov težki torbi. Pismo je zaokrožilo po spletu, z njim pa se je soočila tudi ministrica za izobraževanje, znanost in šport Maja Makovec Brenčič.

 Foto: Alenka Penjak
Foto: Alenka Penjak

Ministrica Maja Makovec Brenčič je povedala, da si pristojni strokovnjaki že od leta 2004 prizadevajo, da bi bila šolska torba lažja, da je teža torbe odvisna tudi od organizacije pouka, izbire učbenikov in delovnih zvezkov in, navsezadnje, od staršev, ki naj sproti preverjajo njeno vsebino. Od teorije k praksi, torej. Na Osnovno šolo Koper pridemo nepričakovano in se z dovoljenjem ravnatelja napotimo v naključno izbrani 4. razred. Ko učence vprašamo, kdo je s težavo prinesel svojo šolsko torbo v šolo, se oglasi tudi Julija, deklica devetih let. Njena torba tehta 6,9 kilograma, v njej pa je vse in še več, kar bi morala prinesti v šolo. Julija je visoko in navidez vse prej kot krhko dekle, ima 34 kilogramov, a teža njene torbe presega deset odstotkov teže, ki bi jo po nasvetih zdravnikov odraščajoči šolar lahko še nosil brez posledic za svoje zdravje. Med radovednimi učenci se oglasi tudi sošolec, katerega torba pa je bistveno lažja; polna tehta zgolj tri kilograme, prazna pa niti kilogram. Julija je presenečena, da njen sošolec nosi torbo, ki je toliko lažja od njene, učiteljica pa nemočna skomigne z rameni: vsi učenci imajo enaka navodila glede tega, kaj naj glede na predmetnik prinesejo v šolo.

Zgodbe o težah šolskih torb segajo že v čas nekdanje skupne države in niso težava, s katero se ukvarjajo samo današnji starši. Res pa je, da je šolska torba z uvedbo devetletke postala težja. Trgovci so hitro zavohali posel ter ponudili torbo, ki ima ročaj in koleščka. Ni dvoma, takšna torba je uporabna, prav tako pa težja od navadne, saj prazna tehta 1,9 kilograma.

Ali vaši otroci pri slovenščini res potrebujejo učbenik, berilo, delovni zvezek in navadni zvezek? Bodo zato res bolj pametni in sposobni? Ravnatelj OŠ Koper, Anton Baloh, je prepričan, da bodo nove generacije šolarjev prav takšne - bolj napredne, če ne tudi pametnejše od staršev. Zapomnili si bodo več podatkov, njihovo logično mišljenje bo razvitejše, sposobnost iskanja informacij večja. Na izbiro pa ni samo več različnih učbenikov in delovnih zvezkov, temveč tudi obveznih izbirnih predmetov, ki otrokom ponujajo več znanja. “Štiri knjige pri pouku slovenščine sodijo v celovit didaktičen sklop in imajo svoj namen. Današnji šolski sistem je nedvomno bolj pester kot nekoč, ko so se šolarji po vsej državi učili iz istega učbenika, monopol pa je imela ena sama založba. Tako kot so si različni učbeniki, so si različni tudi učitelji in v takšni različnosti je največja vrednost pluralizma,” pravi ravnatelj in nas opozori, da bo morda on od ponujenega sadja raje izbral breskev, jaz pa jabolko. Na koncu bova oba zaužila sadje, kar je edino bistveno.

Ni dvoma, da so ravnatelji ob takšni izbiri tudi pod pritiskom založb. “K nakupom nas ne silijo, smo pa deležni ugodnosti, tudi spornih ponudb, ki se jih moramo ubraniti in ohraniti svojo držo. Učbenikov ne izbiram sam, temveč v sodelovanju z učitelji. Vsi učbeniki na slovenskem trgu pa so zagotovo kakovostni, saj jih napišejo in potrdijo zaupanja vredni strokovnjaki,” poudarja Anton Baloh.

Pred nekaj leti sta Svetlana Nikolić in Patricija Koprivšek opravili raziskavo z naslovom Kako težke so naše šolske torbe? Svetlana in Patricija nista bili uslužbenki nobenega ministrstva in za raziskavo nista prejeli denarja. V šolskem letu 2009/2010 sta obiskovali 9. razred osnovne šole Hudinja pri Celju. Iskali sta odgovore na omenjeno vprašanje in tudi prišli do odgovorov. Ugotovili sta, da glede na svojo telesno težo najtežje torbe nosijo učenci druge triade: v teh razredih je teža šolske torbe presegla tudi 14 odstotkov telesne teže otroka, v 5. razredu pa celo 15,5 odstotka. Obstajajo tudi študije, ki ugotavljajo, da več kot 60 odstotkov otrok, starih od 12 do 17 let, nosi torbe, ki so pretežke, in le 25 odstotkov šolarjev med devetim in 18 letom starosti pravilno namesti nahrbtnik na telo.

Šolska torba je lahko tudi lažja in starši imajo pravico, da jo takšno naredijo - z zaupanjem v učitelja, šolo in tudi v samega sebe.

ALENKA PENJAK


Najbolj brano