Skozi igro do uporabnega znanja

Srbski zdravnik dr. Ranko Rajović, ki v zadnjem času s svojimi metodami učenja navdušuje vse več staršev in pedagogov po vsej Evropi, je navdahnil tudi socialno pedagoginjo Tanjo Podgornik iz Ravnice pri Novi Gorici. Udeležila se je več njegovih predavanj in delavnic, vsakič pa so jo predstavljene metode spodbudile h kreativnemu razmišljanju, ki je botrovalo k nastanku knjige NTC ugank Tu ga ni, le kje tiči?

Dr. Ranko Rajović, Ksenija Dujec in Tanja Podgornik (z leve) pozdravljajo NTC metodo učenja, ki pri otrocih spodbuja kreativnost in uporabo znanja    Foto: Ana Cukijati
Dr. Ranko Rajović, Ksenija Dujec in Tanja Podgornik (z leve) pozdravljajo NTC metodo učenja, ki pri otrocih spodbuja kreativnost in uporabo znanja  Foto: Ana Cukijati

Razsežnosti NTC (Nurture of Talented Children) metode, ki jo že pet let razvija endokrinolog dr. Ranko Rajović, segajo v 15 evropskih držav, kjer jo vključujejo v različne oblike izobraževanja, predvsem pa v predšolsko dobo. Na Slovaškem, Češkem, Hrvaškem, v Sloveniji, Srbiji in Črni gori pa je ta model učenja že postal del izobraževalnega sistema. “Pri vas je to že dve leti na Pedagoški fakulteti v Ljubljani, kjer dajejo poudarek pri razvijanju te metode v vrtcih, v Kopru pa je v procesu akreditacije,” nam je v torek v Vrtcu Ciciban v Novi Gorici zaupal dr. Ranko Rajović, ki je na peturnem seminarju o svojih metodah učenja predaval celotnemu kolektivu Vrtca Nova Gorica in 50 gostujočim strokovnim delavcem s severne Primorske. “Ker verjamemo v NTC metodo učenja, smo leta 2009 izobrazili štiri naše strokovne delavke, ki so nato vnesle Rajovićeve metode med predšolske otroke. Odzivi so bili spodbudni, zato se je v preteklem šolskem letu iz te metode izobrazilo še deset strokovnih delavcev. Otrokom želimo omogočiti kakovostno učenje preko igre in gibanja za njihov zdrav psihofizični razvoj ter pripravo na nadaljnje življenje,” poudarja Ksenija Dujec, ravnateljica Vrtca Nova Gorica.

Brez učenja na pamet

Socialna pedagoginja Tanja Podgornik, ki je v Vrtcu Nova Gorica zaposlena kot svetovalna delavka, ni bila le ena izmed slušateljic Ranka Rajovića, ampak je želela svoje pridobljeno znanje tudi kakovostno uporabiti, ga preizkusiti v praksi in rezultate nato deliti s tistimi, ki jih tovrstno učenje zanima. “Moja izkušnja z NTC sistemom učenja je bila zelo spontana in prav takšna tudi priprava knjige,” je skromna. “Moje delo svetovalne delavke v vrtcu med drugim vključuje individualno strokovno pomoč otrokom, v okviru katere sem do sedaj nudila pomoč predvsem otrokom s težavami v razvoju, izziv pa mi je delo z nadarjenimi. Prav zato sem se vključila v izobraževanje po NTC sistemu učenja,” nam je zaupala Tanja Podgornik, ki je k nastajanju knjige povabila tudi otroke in njihove starše, pri tem pa ima vso podporo ravnateljice in Ranka Rajovića. Ta namreč v svoji NTC metodi učenja zagovarja razvoj sinaps, povezav med nevroni, ki je najboljši in najuspešnejši skozi igro in gibanje. Skozi tak način se otroci ne učijo na pamet, ampak razvijajo asociacije, ki jim lažje in hitreje pomagajo pri usvajanju določene vsebine. “Pretirana skrb staršev in prezaščitenost otrok nista pri vzgoji otrok v nobeno pomoč, ampak ravno nasprotno. S tem delajo starši svojemu otroku veliko škodo in posledično povzročijoveliko težav v razvoju,” pravi Rajović in se ob tem naslanja na primere iz vsakdanjega življenja.

Otroci so stimulirani za učenje

“Starši otroke, stare dve ali tri leta, še vedno naokoli prevažajo v vozičku. Kot bitja, ustvarjena za gibanje, imamo najkompleksnejši sistem razvoja nevronov, ki se najintenzivneje razvija med drugim in petim letom starosti, zato morajo otroci pri tej starosti hoditi in se veliko gibati, skakati, se vrteti,” je ilustrativen Rajović, ki v prvem delu svoje metode namenja pozornost razvoju sinaps, v drugem daje poudarek razvoju kognitivnih sposobnosti s pomočjo učenja skozi igro, v tretjem delu pa se posveča spodbujanju funkcionalnega mišljenja . “Pri tem programu se otroci ne učijo reproduktivno, ampak skozi igro. S tem je otrok stimuliran, učenje mu je zabavno in to rad počne. Rezultati so hitro vidni, zlasti v prvih razredih osnovne šole, ko otroci dobijo ocene,” dodaja Rajović.

Svoje ugotovitve, ki jih v Sloveniji razvija tudi v okviru Mense, je zbral in izdal v knjigi IQ otroka - skrb staršev. “V njej imajo starši neko orientacijo, v kateri smeri in kako naj vzgajajo svoje otroke. Prvi del programa ni nov, ampak smo ga pokazali na spremenjen način. Drugi in tretji del pa sta popolnoma nova,” je še dejal.

Ob poslušanju Rajovićevih nasvetov nihče ne ostane ravnodušen. “Po številnih izobraževanjih z dr. Rajovićem sem ugotovila, da mi je delo po NTC sistemu učenja pisano na kožo, še posebej z vidika spodbujanja gibalnega razvoja in divergentnega načina mišljenja otrok.” Tovrstni seminarji pa niso enosmerni. Slušatelji morajo namreč slišano snov tudi uporabiti v praksi. “Izmišljanje ugank mi je postalo zelo zabavno, za njihovo reševanje pa so bili zelo motivirani tudi otroci,” je povedala. Navdušujejo jo namreč stvari, v katerih je “bistvo očem nevidno”. Takšne naloge se na prvi pogled zdijo enostavne, njihov pravi pomen pa posameznik odkrije šele tedaj, ko se vanje poglobi. “Take so tudi uganke po NTC sistemu učenja, katerih posebna vrednost je v navdušujoči miselni aktivnosti vseh tistih, ki iščejo pravo rešitev, v njihovih idejah in nenazadnje v novem znanju, ki ga pridobivajo spotoma in skozi igro,” ne skriva navdušenja. Omenjenih ugank je več vrst.

Skrite besede kot kreativna igra

Uganke s skrito besedo nudijo priložnost za razvijanje slušne pozornosti, slušne diferenciacije, miselne klasifikacije in koncentracije pri otrocih. Pri pedagoškem delu jih uporabljajo kot uvod v neko dejavnost, popestritev ali povzetek določene teme. “Reševanje in izmišljanje novih ugank je priročna in kreativna igra, ki spodbuja ustvarjalno mišljenje v vrtcih, šolah in doma.”

Z zbirko svojih ugank je nato Tanja z vzgojiteljico Martino Madon v enem od novogoriškem vrtcu opazovala reakcije otrok, njihovo navdušenje in spremljala napredek pri učenju. “Z velikim veseljem sva spoznavali, kako vsi uspešno napredujejo. Motivirajo jih aktivnosti na vseh stopnjah programa, skozi katere je mogoče prepletati dejavnosti z vseh področij Kurikula za vrtce. Zelo me veseli dejstvo, da imajo nadarjeni neomejene možnosti uporabe svoje bujne domišljije.” V knjigo je Tanja vključila tudi mnenja staršev, ki so izrazili zadovoljstvo s tem načinom spodbujanja razvoja otrokovih učnih potencialov.

Trajno znanje

Podobno kot njeni sodelavci je te metode najprej preizkusila doma. “Metode po NTC sistemu sta hitro osvojila tudi moja otroka. Sin Aljaž je v času nastajanja knjige obiskoval prvi razred osnovne šole in je s pomočjo ugank in podpore s slikovnimi asociacijami spoznal, da je učenje na ta način zabavno, kreativno, enostavno in učinkovito, pridobljeno znanje pa trajno,” razlaga Tanja Podgornik, ki je sinu in hčerki Ivani zaupala tudi pripravo ilustracij za knjigo. “Ob tem je bilo zanimivo spremljati njun razvoj grafomotorike, saj je risba postajala iz meseca v mesec natančnejša in bogatejša, obenem pa sta ves čas ohranjala vsak svoj stil likovne interpretacije. Želela bi, da bi se mali opazovalci prepoznali v njunih delih, ta pa bi jim bila navdih za neomejeno ustvarjanje.” Tanjina prva knjiga je namreč namenjena zgodnjemu spodbujanju otrokovih potencialov, kamor sodi tudi razvoj grafomotorike, risbe, drže pisala, ustvarjalnosti otrok … Poleg tega so uganke zapisane z velikimi tiskanimi črkami, da bi na igriv način služile tudi tistim otrokom, ki že vstopajo v svet branja in pisanja.

NTC metoda v čim več vrtcev in šol

Tanja si želi, da bi učinkovitost NTC sistema učenja spoznalo čim več strokovnih delavcev in staršev, saj nagovarja k zavedanju pomena napak v gibalni vzgoji otrok, ki lahko prispevajo k nastanku razvojnih težav in predlaga dejavnosti, ki spodbujajo razvoj otrokovih potencialov. Utemeljuje pomembno razliko med konvergentnim in divergentnim načinom mišljenja in zagovarja učenje otrok na način, pri katerem jim je omogočeno iskati nove ideje tako, da se učijo in zabavajo obenem. “Delček NTC mozaika bo kmalu postala tudi ta knjiga, ki naj bi izšla še letos,” zaključuje Tanja, ki je svoj nabor ugank polnila tako, da si jih je zapisala ob povratku s seminarjev, ko so se ji kar “rojevale” v mislih. “Vesela sem, da je Tanji uspelo in da bomo prebirali uganke, ki bodo izziv tako otrokom kot odraslim,” je sklenila Ksenija Dujec.

ANA CUKIJATI


Najbolj brano