Mladi mojstri fotografije

Med idrijskimi osnovnošolci, vsemi po vrsti priložnostnimi fotografi, je dvajseterica takih, ki ve, da je od posedovanja aparata do dobre, če ne kar vrhunske fotografije, nujno prehoditi dolgo učno pot. Z mentorjem Matjažem Kerčkom so nanjo stopili pred tremi leti, letos pa so s svojimi fotografijami na natečajih poželi najboljši odziv mojstrov fotografije in kopico nagrad.



Svetlobni krog, Rok Lazar - najboljši osnovnošolski fotograf 
leta 2015 na največjem natečaju za mlade v Celju. Foto: Rok Lazar
Svetlobni krog, Rok Lazar - najboljši osnovnošolski fotograf leta 2015 na največjem natečaju za mlade v Celju. Foto: Rok Lazar

Razstava zgovornih fotografij Črka, beseda ... knjiga takoj ob vstopu v Osnovno šolo Idrija razkrije, da v njej domujejo tehnično dovršeni, vsebinsko premišljeni in čustveno bogati fotografi. Pravzaprav smo to vedeli že prej. Zaradi odmeva njihovih nagrajenih fotografij na vseh letošnjih za mlade fotografe organiziranih natečajih pri nas in zaradi mentorja, profesorja biologije in geografije Matjaža Kerčka, ki je talente tri leta načrtno mojstril, smo v šolo tudi vstopili.

Talenti, ki so spodbudili mentorja

“Marsikdo ima doma fotoaparat, vendar - ali ga zna tudi uporabljati? Fotografiranje je med mladimi pogost konjiček. Zato se je mentor, učitelj geografije Matjaž Kerček odločil organizirati pravi fotografski tečaj. Pričakovano se je na uvodnem srečanju zbralo tolikšno število navdušencev, da so morali zamudniki stati ...Tako zagnano smo nadaljevali ...”, je pred tremi leti v šolsko glasilo Kwa prauš prve korake v mojstrstvo fotografiranja opisal Cene Skrt in se s pomočjo tečajnikov sprehodil skozi številne delavnice, ki so dodajale nujno znanje njihovemu navdušenju.

Skrt je medtem osnovno šolo prerasel, a z njim se je v učenost fotografiranja začenjala poglabljati generacija, ki letos žanje zavidljive uspehe. “Tečaj smo imeli v šoli že prej in redno tudi na delavnicah za nadarjene učence. V tej generaciji pa sem prepoznal nekaj resničnih talentov. Zato sem delo zastavil bolj sistematično in poglobljeno. Vztrajnost, ki je bila za nadgradnjo talenta nujna, je naše vrste sicer zredčila, ostali pa so resnično največji in najboljši navdušenci,” je povedal Kerček.

Sam se je v skrivnosti fotografije kot deček poglobil že v analogni dobi. S poklicem izdaja, da je človek narave (med drugim je predan ornitolog) in potovanj. Obe strasti spremlja s fotoaparatom in poglablja znanja. “Sem vizualni tip človeka. Navsezadnje je tudi družba zelo vizualizirana in seveda tudi mladi v njej. Ker so v digitalni dobi aparati lahko dostopni, jih fotografiranje privlači. Zavedam pa se, da jim moram pripravljati zanimive in vsako leto drugačne delavnice. Od uvodnega spoznavanja osnov tehnike, prek motivno vsebinskih posebnosti do raznovrstnega praktičnega dela in vrednotenja fotografij. Bili so vztrajni in uspeli so nadgraditi talent,” je razmišljal Kerček.

Prepričljivi za žirije mojstrov fotografije

Krožek je vsa tri leta sodeloval na osrednjem osnovnošolskem natečaju celjskega društva fotografov Svit in se v skupni uvrstitvi iz leta v leto pomikal više. Na letošnjem natečaju s široko temo Bistvo očem skrito, srcu odkrito je suvereno osvojil prvo mesto med 63 osnovnimi šolami in množico nagrad.

Na natečaj so poslali 48 fotografij in kar 38 je bilo izbranih med 307 razstavljenimi. Nace Gnezda je osvojil prvo mesto in zlato medaljo za fotografijo Chivenija (ime je izpeljano iz motiva Kitajske in Slovenije na fotografiji). Rok Lazar je bil izbran za najboljšega fotografa natečaja, za fotografijo gorskega kolesarja v akciji Gorski vitez pa je preje diplomo.

“Seveda godi, ko te pohvalijo. Zanimajo me različne zvrsti in vsebine fotografiranja. Motivi zanje pridejo kar sami, v krožku pa sem pridobil vsa potrebna znanja, da jih lahko tudi 'ujamem'”, je bil skromen šolski fotograf leta Rok Lazar.

Nedavno se je prve nagrade na natečaju Slovenija - moja domovina, v soorganizaciji Fotografske zveze Slovenije in kranjskega fotografskega društva Janez Puhar, veselil Jošt Rovtar s tehnično izjemno fotografijo Svetlobni krog, krožek pa še številnih na razstavo sprejetih fotografij. “Fotografija, ki je nastala na idrijskem avtomobilističnem reliju, torej ob bliskovitem dogajanju, za katerega sem imel na voljo le hip časa, je črno-bela. Nagrada je lepo priznanje zanjo. To pa ne pomeni, da mi je črno-bela fotografija bliže kot barvna. Obratno, zelo rad imam barve in poigravanje s kontrasti. Najraje fotografiram v naravi, zlasti ptice, in preučujem makro motive. Pri krožku smo se vse to učili - od tehnike do kompozicije,” je povedal Jošt.

Odveč je poudarjati, da so člani žirij - mojstri fotografije - poudarjali, da nagrajene fotografije tehnično in vsebinsko presegajo znanja 14-letnikov.

Dekleti pa kar v svetovni izbor National Geographic

Z nagradami se je minulo delovno leto za krožek tudi začelo. Tara Caruso Bizjak je na 11. juniorjevem foto natečaju National Geographic Slovenija dobila prvo nagrado v kategoriji Drzni si raziskovati za doživljajsko morsko fotografijo Divje počitnice.

“Meni je za razliko od Jošta bliže črno-bela fotografija. Z njo lažem izrazim svoja razmišljanja in občutja. Krožek mi je seveda zelo pomagal, zlasti pri kompoziciji. Nagrajeno fotografijo pa sem ob morju posnela v hipu, v katerem se je utrnila. Na natečaj sem sicer hotela poslati drugo ...,” je Tara tudi nam predlagala, naj raje kot nagrajeno objavimo njeno fotografijo z že omenjene razstave Črka, beseda ... knjiga.

V kategoriji Drzni si raziskovati je prvo nagrado za fotografijo Izgubljeni osvojila Neli Alič. “Najraje fotografiram na potovanjih in tudi nagrajena fotografija je nastala v 'puščavi' ob poljskem baltiškem morju. Blizu mi je tudi narava in dogajanje v njej. Z znanji iz krožka se na fotografiranje laže in bolje osredotočam. Seveda pa mi motiv, kot si ga zamislim, vedno še ne uspe,” je povedala Neli Alič.

Obe dekleti sta se z nagrajenima fotografijama uvrstili v mednarodni natečaj National Geographic in pravkar pričakujeta rezultate izbora žirije.

“Kot vidite, so njihove fotografije in pristopi k njim zelo različni. Fantje izdatno preizkušajo različne tehnične rešitve, dekleta so bolj doživljajsko čustvena. Vsi pa so skozi tri leta učenja od začetnega posnemanja zrasli v zrele samostojne fotografe,” je pogovor zaključil mentor Kerček.

Vsi sogovorniki končujejo deveti razred in šolo zapuščajo z raznovrstnimi znanji. Fotografsko bodo ohranili za vedno in bodo, kot so soglasno zagotovili, ostali zvesti fotografiji.

SAŠA DRAGOŠ


Najbolj brano