Expo je zasolil z ljubeznijo

“Ne le z vilicami in kozarci; Istra in Kras na Expu kulinarično 'napadata' tudi s fotografijami,” je ponosen koprski fotograf Jaka Ivančič, čigar fotografije na temo gastronomije Istre in Krasa, združene pod naslovom Salted With Love (Zasoljeno z ljubeznijo), krasijo slovenski paviljon na letošnji svetovni razstavi v Milanu.

Jaka Ivančič: “Takšne priložnosti, kot je udeležba na Expu,  enostavno ne gre zamuditi.” Foto: Antonio Per
Jaka Ivančič: “Takšne priložnosti, kot je udeležba na Expu, enostavno ne gre zamuditi.” Foto: Antonio Per

Slovenija se je, tako kot še nekatere od 144 držav, ki se udeležujejo letošnje svetovne razstave v Milanu, odločila, da bo šestmesečni program promocije oblikovala skupaj s turističnimi regijami. Vsaka od desetih izbranih regij ima nas voljo dva tedna, da s pestrim kulturnim, turističnim in kulinaričnim programom očara svetovno javnost in v svoje kraje privabi čim več novih turistov.

Kot prvi se na Expu predstavljata Istra in Kras, ki bosta do prihodnjega petka obiskovalce razstave osvajali zlasti s kulinaričnimi dobrotami. Te so svoje mesto dobile tudi na osmih fotografijah, ki jih je posnel koprski fotograf Jaka Ivančič (36), in krasijo panoje ob vhodu v slovenski paviljon. Naslov razstave je Salted With Love, zasoljeno z ljubeznijo. Sol je namreč ena od glavnih tem predstavitve Slovenije - Sečoveljske soline so del stalne razstave v slovenskem paviljonu -, zato ji je Ivančič namenil osrednjo vlogo tudi na naslovni fotografiji.

Fotografski izziv

Ko so ga mesec dni pred odprtjem Expa poklicali iz Mestne občine Koper, ki koordinira skupno predstavitev Istre in Krasa na Expu, in ga vprašali, če bi bil pripravljen posneti osem fotografij na temo istrske in kraške kulinarike, je bil odgovor samoumeven. “Seveda sem bil takoj za. Takšne priložnosti, kot je udeležba na Expu, enostavno ne gre zamuditi,” se zasmeje. Izziv je bil toliko večji, ker je imel z ekipo, v kateri so sodelovali tudi priznani istrski in kraški gostinci, na voljo vsega mesec dni. No, dejanskega časa je bilo ob službi na Radiu Capris, kjer dela kot fotograf, novinar, urednik spletnih vsebin in producent jutranjega programa, bore malo. A izzivi - sploh fotografski - so mu všeč, pravi. “In ko dobiš tak izziv, kot je ta, daš pač vse od sebe.”

“Najtežje je bilo dobiti idejo, kako na čimbolj zanimiv način predstaviti našo kulinariko,” priznava Ivančič. “Expo namreč daje zelo velik poudarek na inovativnosti, zato smo morali poskrbeti za to, da bodo tudi fotografije jedi oziroma sestavin, iz katerih je narejena neka jed, čim bolj izvirne in hkrati dovolj 'mamljive', da bodo v naš paviljon privabile čimveč obiskovalcev,” pojasnjuje.

Tudi Kras ima morje

Jaka Ivančič si je sicer s tako imenovanimi kulinaričnimi fotografijami že na ti. Za spletni portal Regional Obala je ocenjeval slovenske gostilne, v sklopu portala je naredil tudi fotoreportažo turške kulinarike. Lani poleti med dopustom v Mehiki je zgodbo ponovil še po mehiških gostilnah, tako da mu izkušenj s fotografiranjem jedi ne manjka. A tokratni izziv je bil vendarle nekaj posebnega. “Posneti sem moral osem fotografij, s katerimi bi zajel gastronomijo Istre in Krasa. Vedel sem, kaj vse mora biti na fotografiji, pogruntati pa je bilo treba, kako vse sestavine zložiti skupaj. Kraševci, denimo, so želeli ovekovečiti svoj pršut, pa panceto, zašinek, sir, teran, brin ... Najlažje bi bilo postaviti nogo pršuta na kavalet, kot stojalu pravimo v Istri, na mizo postaviti kozarec terana, zraven malo sira in vejico brina, in v objektiv ujeti roko, ki reže ta pršut. In nastala bi klasična 'kraška' fotografija.”

A Ivančičevo fotografsko oko si je zamislilo povsem drugačen scenarij. “V Istri imamo morje. Tudi na Krasu ga imajo. Iz pršuta. Na nebu, ki ga sestavljajo rezine domačega sira, sije sonce iz ošokola, to je kraškega zašinka, žarke pa upodablja še ena tipična mesna kraška dobrota - panceta,” svoj fotografski izdelek opisuje Ivančič. Na fotografiji seveda na manjka noga pršuta, ki ji je Ivančič namenil vlogo skale na dnu morja, in brinova vejica, ki upodablja morske alge. Podobo kraške gastronomije pa zaokrožuje kozarček terana. “Morda se komu zdi stvar preprosta, pa ni,” se nasmehne Ivančič. “Za to fotografijo smo porabili skoraj štiri ure. Sceno smo postavili na meter in pol krat meter veliko mizo, s tem da smo ves pršut in sir narezali na roke,” pojasni. “No, veliko ga je kasneje končalo tudi v naših želodčkih,” prizna.

Za vsako razstavljeno fotografijo, ki jih je z naslovi in opisi opremila Ines Drame, se skriva zanimiva zgodba. “Brkinci so želeli imeti na fotografiji tudi slive, iz katerih pripravljajo njihove značilne češpove njoke. A kje naj v tem času dobimo sveže sadje? Ni nam preostalo drugega, kot da previdno odtalimo zamrznjene slive in upamo, da bodo na fotografiji videti kot sveže,” skrivnost razkrije Ivančič. Strokovno pomoč in nasvete pri izboru motivov za posamezno fotografijo je prispeval dr. Stanislav Renčelj ter posamezniki, pri katerih so fotografije tudi nastajale: Ksenija Krajšek Mahorčič (Gostilna Mahorčič), Tomaž Bevčič (Restavracija Rizibizi), Katja Skok (Gostilna Skok) in Simo Komel (Gostilna Kobjeglava).

Za Istro in Krasom Goriška in Posočje

Danes bodo Expo obiskali istrski in kraški župani, prihodnji petek pa bo posebna pozornost namenjena Slovencem v zamejstvu. Prihodnjo soboto bodo vajeti slovenske promocije v slovenskem paviljonu prevzeli severni Primorci.

Goriška, Vipavska, Brda in Posočje z nastopom na Expu ne ciljajo zgolj na italijanske goste, ampak zlasti na turiste od drugod. Glavni adut severnih Primorcev so poleg odlične kulinarike seveda naravne lepote. Severna Primorska, povezana v turistični produkt Smaragdna pot, nudi namreč veliko možnosti tako za izlete kot za doživetja v naravi.

PETRA VIDRIH


Najbolj brano