Spuščanje letala je bilo podobno pristajanju

Kopilot airbusa A320 družbe Germanwings je v torek na jugu Francije namerno strmoglavil letalo, je na podlagi posnetka iz črne skrinjice danes sporočilo francosko tožilstvo. Ugotovitev preiskovalcev je osupnila svet, predvsem pa svojce 150 žrtev, ki so prispeli v bližino prizorišča strmoglavljenja. Tam se nadaljuje iskalna akcija.

 Druge črne skrinjice, ki beleži podatke o letu, še vedno niso 
našli. Foto: Epa
Druge črne skrinjice, ki beleži podatke o letu, še vedno niso našli. Foto: Epa

MARSEILLE, KÖLN> Glede na dosedanje rezultate preiskave ni dokazov, da bi šlo za teroristični napad. Nemški notranji minister Thomas de Maiziere je dejal, da niso ugotovili povezav kopilota, 28-letnega Andreasa Lubitza s skrajneži. Preverili so dosjeje obveščevalnih služb, policijske kartoteke in kartoteke Lufthanse, matične družbe Germanwingsa, a niso našli ničesar sumljivega, je povedal minister.

Francoski državni tožilec Brice Robin je na novinarski konferenci v Marseillu pojasnil, da je šel kapitan letala pred strmoglavljenjem na stranišče, kopilot pa mu zatem ni hotel odpreti vrat, da bi se vrnil v pilotsko kabino. Pilot in kabinsko osebje so skušali v kabino vdreti zadnjih nekaj minut leta 4U 5925, a jim ni uspelo.

Kopilot zadnjih deset minut ni govoril

Tožilec je še dejal, da je kopilot začel namerno spuščati letalo, ki je nato treščilo v goro. Po njegovih besedah za zdaj ni videti, da bi se letalo spuščalo neobičajno hitro, temveč je bilo spuščanje letala podobno pristajanju.

Po besedah Robina je na posnetku iz pilotske kabine do konca slišati normalno dihanje. Kopilot zadnjih deset minut, ko je bil sam v kabini, ni govoril. V zadnjih osmih minutah pred strmoglavljenjem je kontrola zračnega prometa iz Marseilla večkrat skušala vzpostaviti stik z letalom, a niso dobili odgovora.

Kriki potnikov se na posnetku slišijo šele tik pred strmoglavljenjem, kar pomeni, da so ti šele tik pred koncem ugotovili, kaj se dogaja. Po navedbah tožilca so umrli v trenutku.

Po navedbah Lufthanse je bil Lubitz prvi častnik pri Germanwings od septembra 2013, za seboj pa je imel 630 ur letenja. Lufthansa je že pred tem sporočila, da je imel kapitan letala deset let izkušenj in 6000 ur letenja z airbusi A320.

Lubitz se je šolal v Lufthansinem centru v nemškem Bremnu, kmalu po začetku šolanja leta 2008 pa je naredil šestmesečni premor, po katerem je moral znova opraviti vsa testiranja. Živel je pri starših v manjšem mestu Montabaur severozahodno od Frankfurta, obenem pa je imel še manjše stanovanje v Düsseldorfu, glavnem vozlišču Germanwingsa. Preiskovalci so obe stanovanji danes že preiskali.

Direktor šokiran

Izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr je dejal, da je nad ravnanjem kopilota šokiran. Poudaril je, da noben varnostni sistem na svetu ne bi mogel preprečiti tovrstnega dejanja, ki ga je označil za najhujši dogodek v zgodovini družbe. Na vprašanje, ali je Lubitz naredil samomor, je Spohr odvrnil, da ne more povedati nič več kot francosko tožilstvo. “Če nekdo s seboj v smrt odnese 149 ljudi, temu ne rečemo samomor,” je dodal.

Dosedanje ugotovitve francoskih preiskovalcev sicer temeljijo na posnetku iz prve črne skrinjice. Druge črne skrinjice, ki beleži podatke o letu, še vedno niso našli.

Nemška kanclerka Angela Merkel je v odzivu dejala, da je to nepojmljiva tragedija, ki je danes dobila novo, povsem nerazumljivo dimenzijo. Da je globoko pretresen, je prek twitterja sporočil tudi španski premier Mariano Rajoy.

Preiskovalci so o izsledkih preiskave že tudi seznanili svojce žrtev, ki so danes prispeli v bližino kraja strmoglavljenja. Na samo prizorišče trčenja lahko sicer pridejo le sodnomedicinski izvedenci in vojaška policija, ki imajo težko nalogo, saj se je letalo raztreščilo na drobne koščke.

Po najnovejših podatkih nemškega zunanjega ministrstva je bilo med skupno 150 žrtvami 75 Nemcev in ne 72, kot so mediji poročali doslej.

Posmrtne ostanke žrtev so po besedah tožilca Robina s prizorišča nesreče začeli odvažati v sredo, danes pa bodo začeli z identifikacijo na podlagi DNK.

Stroge sistem zaklepanja vrat pilotske kabine

Današnje razkritje je med drugim odprlo vprašanje psihološkega testiranja pilotov. Vodja usposabljanja posadk pri Adrii Airways Sandi Slodej je pojasnil, da so piloti temu podvrženi ob pridobivanju licence in ob zaposlitvi pri letalski družbi, potem ko so enkrat zaposleni, pa tovrstni testi načeloma niso več predvideni.

Kako visoki so standardi preverjanja in izbiranja pilotov pri drugih družbah, kot sta Lufthansa ali Germanwings, sogovornik ni mogel reči. Nemška tiskovna agencija dpa je sicer poročala, da so varnostni standardi na tem področju pri Lufthansi “zelo visoki”, Spohr pa je danes zatrdil, da so piloti hčerinskega Germanwingsa deležni enakega urjenja kot piloti Lufthanse.

Poleg tega je strmoglavljenje sprožilo polemike o primernosti strogega sistema zaklepanja vrat pilotske kabine, ki so ga letalske družbe uvedle po terorističnih napadih z letali v ZDA 11. septembra 2001. Kot je povedal Slodej, je v kabino nemogoče vstopiti, če ti nekdo od znotraj tega ne dovoli.

Vrata kabine so zelo ojačana, tako da vanjo na silo ni mogoče vdreti. Za primere, ko bi se osebi v kabini kaj zgodilo, če bi se npr. onesvestila, obstaja možnost, da člani posadke vanjo vstopijo tudi brez dovoljenja od znotraj, in sicer z uporabo posebne varnostne kode. A če jim oseba v kabini to namerno preprečuje in kabino zaklepa, tudi to ni mogoče, je pojasnil.

Norveška nizkocenovna letalska družba Norwegian Air Shuttle je danes že spremenila pravila v pilotski kabini. Poslej bosta morala biti v pilotski kabini iz varnostnih razlogov vedno dva človeka, je sporočila družba. Nekatere letalske družbe sicer že imajo tovrstno pravilo, a ne Germanwings in Lufthansa.

STA


Najbolj brano