Slovenija bo opozorila Bruselj, da Italija oživlja Žavlje

Slovenija bo obvestila evropsko komisijo, da Italija brez vključitve Slovenije nadaljuje postopke za plinski terminal Žavlje, so potrdili na okoljskem ministrstvu. Poudarjajo, da je evropska komisija že leta 2013 določila, da mora Italija lokacijo plinskega terminala v severnem Jadranu sprejeti v soglasju s Slovenijo.

Italija želi plinski terminal Žavlje postaviti tik ob sedanji naftni terminal. Foto: Zdravko Primožič/Fpa
Italija želi plinski terminal Žavlje postaviti tik ob sedanji naftni terminal. Foto: Zdravko Primožič/Fpa

TRST > “Slovenija soglasja k plinskemu terminalu v Žavljah ni izdala, zato smo nad odločitvijo Italije začudeni, saj ta ni v duhu dogovora ob sprejemanju liste prioritetnih energetskih projektov v EU,” pravijo na okoljskem ministrstvu.

Italijanska vlada namreč Slovenije ni obvestila, da nadaljuje postopke in da je njihovo okoljsko ministrstvo izdalo okoljevarstveno soglasje za plinski terminal Žavlje, s katerim je odločilo, da ta ne ogroža drugih razvojnih načrtov tržaškega pristanišča. Slovenska vlada je za to pred nekaj tedni izvedela od novinarjev in okoljevarstvenikov.

Na našem okoljskem ministrstvu so potrdili, da je naša stran od Rima že zahtevala uradno seznanitev, kot to določa konvencija o čezmejnih vplivih na okolje. Italija na zahtevo še ni odgovorila.

Potrdili so še, da je ta plinski terminal še vedno na listi prednostnih evropskih energetskih projektov, sprejeti jeseni leta 2013, a z opombo, da mora z njim soglašati tudi Slovenija.

Na ministrstvu za infrastrukturo pa obenem opozarjajo, da je seznam energetskih projektov skupnega interesa trenutno v prenovi in bo v drugi polovici leta sprejet nov seznam. Predlogi projektov so trenutno v javnem posvetovanju.

Soglasje še ne krši uredbe EU

“Projekta plinskega terminala v severnem Jadranskem na predlogu seznama 2015 ni, kar pomeni, da zanj s sprejemom novega seznama ugasnejo vse pravice in dolžnosti po prejšnji uredbi iz leta 2013 o energetskih projektih skupnega interesa,” so pojasnili.

Na ministrstvu za infrastrukturo potrjujejo, da evropska komisija lahko sproži ugotavljanje kršitev EU zakonodaje proti državi članici. A obenem opozarjajo, da izdaja okoljevarstvenega soglasja za Žavlje avtomatično še ne pomeni kršitve določb omenjene uredbe o prednostnih projektih.

Potem ko je postalo jasno, da Italija oživlja plinski terminal Žavlje, je naša vlada minuli teden prenovila 17-člansko medresorsko delovno skupino za oblikovanje stališč glede plinskih terminalov v Tržaškem zalivu in njegovem zaledju. “Slovenija se je vedno zelo jasno postavila na stališče, da umeščanje tovrstnega objekta v neposredno bližino slovenske meje ni sprejemljivo,” so spomnili tudi vsi primorski poslanci in pozvali, da se je treba opredeliti proti enostranski potezi sosednje države v našo škodo.

Po okoljevarstvenem soglasju je projekt Žavlje zdaj že v presoji na italijanskem ministrstvu za gospodarski razvoj, kjer je pričakovati, da ga bodo potrdili.

Na Krasu bodo razlaščali kmete

Projektu sicer ostro nasprotujejo dežela Furlanija Julijska krajina, Pokrajina Trst, vse okoliške občine, tržaška pristaniška uprava in okoljevarstveniki, vendar pa njihova mnenja niso zavezujoča.

Zadnjo besedo pri odločitvi za projekt bo imela italijanska vlada. Zamejski odvetnik Peter Močnik, poznavalec problematike plinskega terminala, pa je spomnil, da je poleg terminala sporen tudi plinovod, ki ga nameravajo iz uplinjevalnika potegniti po kopnem. “Na tržaškem Krasu je že vse pripravljeno za razlastitev lastnikov zemljišč zaradi gradnje plinovoda za terminal. Lastniki teh zemljišč pa so večinoma Slovenci,” je poudaril.

KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano