Davki na nezdravo hrano in pijačo učinkoviti

Posebni davki na sladke, slane ali zelo mastne prehrambene izdelke vodijo do zmanjšanja količine zaužite tovrstne hrane in pijače, v novem poročilu ugotavlja Evropska komisija. Po drugi strani pa strokovnjaki svarijo, da lahko potrošnike te dajatve spodbudijo, da se zatečejo k cenejšim alternativam, poročilo povzema bruseljski portal Euractiv.

 Foto: /
Foto: /

BRUSELJ > Študija ugotavlja, da davki na nezdravo hrano "v glavnem dosežejo zmanjšanje potrošnje obdavčenih proizvodov". A potrošniki bi se lahko višjim cenam skušali izogniti na različne načine, svari poročilo direktorata za podjetništvo in industrijo Evropske komisije. Kupovati bi na primer lahko začeli podobne proizvode, ki so manj obdavčeni, ali pa bi izbrali cenejše znamke.

Visoki davki na alkohol in tobak so v več članicah EU že več let stalnica. V zadnjem času pa je več držav uvedlo tudi dajatve na nezdravo hrano in pijačo. Na Finskem so od leta 2011 posebej obdavčene sladkarije, čokolada, izdelki iz kakava, sladoled in sladoledne lučke. Davek na sladke pijače je bil zvišan in razširjen na večji izbor izdelkov. Madžarska je septembra 2011 dvignila davek na vrsto izdelkov, kot so sladke in energijske pijače, predpakirani sladki izdelki ter slani prigrizki. V Franciji pa od leta 2012 velja davek na vse pijače z dodanim sladkorjem ali umetnimi sladili, lani pa so francoski poslanci potrdili še nov davek na energijske pijače, dodaja Euractiv.

Potrebne so nadaljnje študije, ki bi natančneje preučile vpliv tovrstnih davkov na konkurenčnost evropskega kmetijstva in prehrambenega sektorja, ugotavljajo v Bruslju.

Kot navaja komisija, sicer davki na hrano povečajo administrativno breme, še posebej če gre za davek na določene sestavine ali če so pravila o ciljnih proizvodih zapletena. Dajatve na hrano in pijačo lahko imajo tudi negativen učinek na zaposlenost in vlaganja.

Še dodatno poročilo svari, da lahko tovrstni davki bolj udarijo mala in srednje velika podjetja, saj se lahko kupci pogosteje odločajo za cenejše znamke. To pa zmanjšuje konkurenčnost manjših proizvajalcev, ki proizvajajo izdelke višje kakovosti.

Dodatno poročilo izpostavlja tudi argument, da obdavčitev prizadeto blago podraži glede na enako blago v sosednjih državah, kar kupce spodbuja k nakupovanju na drugi strani meje. "A študija ugotavlja, da je število dodatnih nakupov čez mejo precej omejeno in da so drugi dejavniki, še posebej drugi davki na hrano oziroma pijačo, bolj pomembni pri spodbujanju tovrstnega nakupovanja," poudarja komisija.

STA


Najbolj brano