Zaradi najemnikov je izvršba doletela občino

Primeri, ko zaradi plačilne nediscipline najemnikov izvršba za neporavnane obveznosti doleti lastnika, so redki in so skrajni ukrep. V Postojni je breme neplačanih računov padlo na občino zaradi neizterljivosti najemnikov občinskih stanovanj. A občina se z visokimi terjatvami do neplačnikov sooča tudi sama.

Pri reševanju problematike neplačnikov v občinskih najemniških stanovanjih je občina razpeta med zaščito svojega interesa in socialno stisko posameznikov. Fotografija je simbolična.  Foto: Veronika Rupnik Ženko
Pri reševanju problematike neplačnikov v občinskih najemniških stanovanjih je občina razpeta med zaščito svojega interesa in socialno stisko posameznikov. Fotografija je simbolična.  Foto: Veronika Rupnik Ženko

POSTOJNA > Ljubljansko podjetje za upravljanje SPL je za izterjavo obveznosti iz upravljanja blokov, v katerih ima Občina Postojna v lasti stanovanja, ki pa jih oddaja v najem, vložilo izvršbo proti občini. “Kljub oddaji v najem občina kot lastnik subsidiarno (posredno, nadomestno, op. av.) odgovarja za vse stroške s tem v povezavi. Zaradi neizterljivosti najemnikov, zoper katere smo prav tako vodili izvršilne postopke, smo bili prisiljeni zahtevek naperiti tudi zoper lastnika. Trenutno smo v fazi dogovorov za mirno rešitev spora s sklenitvijo sodne poravnave,“ so nam pojasnili pred današnjim prvim narokom v glavni obravnavi na koprskem okrožnem sodišču.

Občino terjajo za neporavnane obveznosti šestih najemnikov za obdobje od 2010 do 2013 v višini dobrih 6000 evrov. “Imamo pa tudi že pripravljene terjatve za leto 2014,“ so povedali.

Terjatev za več kot 400.000 evrov

“Za stroške so najprej odgovorni najemniki sami, glede na sodno prakso pa subsidiarno za neplačnike lahko odgovarja tudi lastnik stanovanja, torej občina, kot v konkretnem primeru,“ odgovarjajo z uprave Občine Postojna. Ta za neprofitne in profitne najemnine trenutno oddaja 297 stanovanj. Na občini pravijo, da je glede na gospodarsko in socialno stanje v zadnjih letih število neplačnikov skokovito naraščalo, dolgovi pa so kar 440.000 evrov. “Ker tega vprašanja, ki je posledica preteklega sistemskega zanemarjanja, ne bomo rešili čez noč, imamo v zadnjem mesecu intenzivne pogovore z največjimi dolžniki, s katerimi iščemo možnosti rešitve. Ob izvršbah, ki so polovično uspešne, bodo potrebne tudi deložacije, saj moramo kot upravljavci zaščititi interes občine ter z odgovornim in gospodarnim ravnanjem dolgoročno rešiti to vprašanje,“ poudarja župan Igor Marentič. Ob tem, kot dodaja, na podlagi sodelovanja s centrom za socialno delo upoštevajo tudi socialno vprašanje in stisko posameznikov. “Vendar se moramo zavedati, da popuščanje pri neplačevanju postavlja neplačnike v privilegiran položaj v primerjavi z rednimi plačniki,” še pravi Marentič.

Najprej opomini, telefonski klici in opozorila

V družbi SPL sicer poudarjajo, da izterjavo lastnikov po subsidiarni odgovornosti vršijo kot skrajni ukrep, potem ko so najprej redno opominjali najemnike, jih telefonsko izterjali in lastnike redno, štirikrat na leto obveščali o poslanih opominih najemnikom ter tudi po končnem pisnem opozorilu, da sledi vložitev izvršbe po subsidiarni odgovornosti v primeru neplačila.

Kako pogosto morajo zaradi neizterljivosti najemnikov terjati lastnike, smo vprašali tudi nekatere dobavitelje. V javnem podjetju Kovod Postojna so imeli doslej le en takšen primer. Tudi v družbi GEN-I pravijo, da se to dogaja zelo redko.

Povsod pa pojasnjujejo, da je plačilna nedisciplina še vedno visoka. V zadnjem obdobju je k njej prispeval tudi porast osebnih stečajev.

Približno 4,5 odstotka terjatev nam ostane za sodno izterjavo, ko ne uspemo s pisnimi opomini oziroma telefonsko izterjavo. Od teh uspemo približno polovico izterjati po sodni poti v enem letu ali manj,“ pravijo v SPL. V Kovodu se morajo zaradi neplačanih računov najprej opominov in nazadnje izvršb poslužiti za približno sedem odstotkov terjatev. V GEN-I pa ugotavljajo, da ima mesečno težave s plačevanjem 800 strank od približno 120.000. “S strankami, ki se znajdejo v težavah, individualno komuniciramo in z večino najdemo rešitev. Sicer pa v zadnjih dveh letih ne beležimo bistvenega porasta neplačnikov. Verjetno tudi zato ne, ker je elektrika zadnja stvar, ki jo ljudje prenehajo plačevati.

VERONIKA R. ŽENKO


Najbolj brano