Tudi občina je naklonjena predlogu o lipiški obvoznici

“Čas je, da se za Lipico končno nekaj naredi,” je prepričan Stanislav Renčelj, ki vztraja, da bi edina smiselna prometna ureditev Lipice morala vključevati obvoznico. Občina predlog ocenjuje kot pozitiven, a brez sodelovanja kobilarne nadaljnji koraki ne bodo možni.

Tudi sežanska občina se strinja z obvoznico v Lipici, ki bi razbremenila dostopno cesto čez  
posestvo (na fotografiji). Na ministrstvu so odločili, da za zdaj prometni režim ostane 
nespremenjen.     Foto: Marica Uršič Zupan
Tudi sežanska občina se strinja z obvoznico v Lipici, ki bi razbremenila dostopno cesto čez posestvo (na fotografiji). Na ministrstvu so odločili, da za zdaj prometni režim ostane nespremenjen.  Foto: Marica Uršič Zupan

LIPICA > Zamisel o obvoznici okoli lipiškega posestva, ki bi razbremenila promet znotraj območja Lipice, dobiva jasnejše obrise, pojasnjuje etnolog in publicist Stanislav Renčelj, ki je v Lipici dolga leta sodeloval kot vodja investicij.

Z načrtom vse do ministra

“Zgodba o pozidavi Škibinov, ki je sicer padla v vodo, je še en dokaz, da so pri Lipici odpovedale vse službe. Čas je, da se za Lipico končno najde pravilne rešitve. Odgovornost je na strani vodstva kobilarne in občine,” je odločen Renčelj, ki bo še ta teden načrt za obvoznico v Lipici predstavil tudi ministru Dejanu Židanu. “Poskušal ga bom prepričati, naj se pristojne oblasti začnejo drugače obnašati do Lipice. Naj se že vendar vzpostavi normalno komuniciranje in sodelovanje pri urejanju prostora. Lipica je sestavni del turistične ponudbe Krasa in Slovenije,” poudarja Renčelj. O obvoznici so sicer razmišljali že v 80. letih, še doda.

O usodi in poteku ceste skozi Lipico so v petek razpravljali na ministrstvu za gospodarstvo, razvoj in tehnologijo. Na sestanku so sodelovali tudi župan Občine Sežana ter predstavniki Casino Lipica in zavoda Kobilarna Lipica. Na sestanku so sklenili, da v času izvajanja projekta obnove več objektov v kobilarni ostane obstoječi cestni režim, po zaključku projekta (verjetno do konca leta) pa bo potrebno najti dolgoročno rešitev, ki bo v korist vseh deležnikov.

V Lipici bodo po vsej verjetnosti sledili dosedanjemu načrtu, ki predvideva, da bi bila glavna vstopna točka za kobilarno v bližini mejnega prehoda Lipica na koncu Tržaškega drevoreda. Tam bi bilo urejeno parkirišče. Promet bi bil od tam dalje urejen enosmerno. “To je neumnost. Lipica mora ohraniti en vhod,” je prepričan Renčelj.

Z obvoznico bi se po njegovem povečala varnost: “Vozila skozi Lipico so moteča tudi zaradi krajinskega vidika, saj se drevesa na tak način poškodujejo.”

Obvoznica bi bila dolga približno 1,2 kilometra med Lipico in Škibini, potekala pa bi po zunanji strani lipiškega posestva ob kraškem zidu. Na eni točki se obvoznica približa lipiškemu kamnolomu - tam naj bi bila vpadnica v Lipico. “Polovico vpadnice je že narejene. Podaljšati bi bilo treba še 50, 60 metrov. Obvoznica bi potekala po kraški gmajni, kar pomeni, da bi morala občina ta zemljišča odkupiti,” še pojasnjuje sogovornik. Ocenjuje, da gre za približno osem lastnikov parcel, zato ureditev ne bi smela biti problem.

Cesta le z načrtom prostorskih ureditev

Korak naprej je že dosežen, je še zadovoljen Renčelj, saj je občina naklonjena obvoznici. “Na občini so mi obljubili, da bodo pričeli z vključevanjem obvoznice v občinske prostorske načrte. V načrtovanje se mora vključiti tudi Kobilarna Lipica,” je povedal.

O možnosti oživitve lipiškega kamnoloma so v petek zvečer razpravljali v Kosovelovem domu ob odprtju dokumentarne razstave z naslovom Alternativne oblike sanacije kamnoloma Lipica. “Lipiški kamnolom se nahaja na robu ozemlja. Gre za občutljiv prostor. V svetu je trend, da se zapuščenih območij in stavb ne reši, temveč se išče nove 'obraze'. Podobno bi morali razmišljati tudi o lipiškem kamnolomu,” je povedal arhitektLeon Belušič s Fakultete za arhitekturo, ki je bil mentor arhitekturne delavnice z istoimenskim naslovom, na kateri so študentje razmišljali o možnostih obnove.

Da so naklonjeni vključitvi obvoznice v občinske prostorske načrte, so nam potrdili tudi na sežanski občini. A so opozorili: “Vendar pa je za to potreben najprej dogovor s Kobilarno Lipica. Predlog in rešitev, ki naj bi se vnesla v občinske prostorske načrte, mora temeljiti oziroma biti skladna z dokumenti, ki urejajo območje Kobilarne Lipica.”

Območje kobilarne se ne ureja na nivoju občinskega prostorskega načrta, temveč je za to obvezna priprava načrta prostorskih ureditev (NPU), ki pa ga sprejme vlada.

Soglasje za poseg v prostor pa mora dati tudi Zavod RS za varstvo narave. “Do sedaj od predlagateljev na temo obvoznice še nismo prejeli nobenih dokumentov v mnenje, niti še nismo podali smernic, saj je zamisel o obvoznici zaenkrat zgolj zamisel. Območje je za umeščanje obvoznice zahtevno in zahteva temeljito presojo sprejemljivosti vplivov na varovana območja narave ter na okolje,” so povedali na zavodu.

PETRA MEZINEC


Najbolj brano