Trajnostni razvoj udejanjajo v praksi

“V mreži šol Parka Škocjanske jame se visoka načela trajnostnega razvoja udejanjajo v praksi, park pa ni več vsiljena oblika zaščite, marveč del nas,” pravi ravnateljica divaške osnovne šole Damjana Gustinčič o izjemno dragoceni vlogi Parka Škocjanske jame, ki je za delo z lokalnimi šolami v torek prejel nagrado Republike Slovenije za izjemne dosežke na področju osnovnega šolstva.

V mreži šol parka Škocjanske jame učijo mlade raziskovanja, 
izobražujejo mentorje, ohranjajo  kulturno dediščino, dvigujejo okoljsko zavest in udejanjajo trajnostni razvoj.  Foto: Arhiv Park Škocjanskih Jam
V mreži šol parka Škocjanske jame učijo mlade raziskovanja, izobražujejo mentorje, ohranjajo kulturno dediščino, dvigujejo okoljsko zavest in udejanjajo trajnostni razvoj.  Foto: Arhiv Park Škocjanskih Jam

MATAVUN > Park škocjanske jame je edini med nagrajenci, ki ne prihaja s področja šolstva, je pa spodbudil k delu in sodelovanju sedem šol iz vplivnega območja parka: OŠ Podgora Kuteževo, OŠ Antona Žnideršiča in OŠ Dragotina Ketteja iz Ilirske Bistrice, OŠ dr. Bogomirja Magajne Divača in njeno podružnično šolo Vreme ter Celodnevno OŠ Pinka Tomažiča iz Trebč in Istituto Comprensivo Reiner Maria Rilke iz Italije (slednjo le določeno obdobje).

Mreža šol PŠJ je bila zgled vzpostavitvi mrežam šol v Kozjanskem regijskem parku, Notranjskem regijskem parku, Parku Prirode Učka na Hrvaškem in v Občini Lidköping na Švedskem. Po njenih programih izobraževanja so se zgledovali tudi v Biosfernem območju porečja La Dordogne v Franciji, kot model drugim Biosfernim območjem po svetu na področju izobraževanja za trajnostni razvoj ter participacije javnosti pa sta ga lani predlagala tudi Mednarodni koordinacijski svet biosfernih območij ter Sekretariat Unesco programa MAB.

Skrb za okolje

Začeli so leta 1999 s Pharovim projektom Od Snežnika do morja in izobraževanjem za učitelje o analizah vode, hidrologiji in spelologiji, nato so znanje, skupaj z učenci, že prenesli v prakso. V naslednjih letih so učenci ob pomoči učiteljev in zunanjih predavateljev preučevali potovanje kapljice vode, mokrišča od Snežnika do morja, bioindikatorje prizemnega ozona, orhideje in drevesa v Biosfernem območju Kras, ...

Gonilna sila Mreže šol Parka Škocjanskih jam je vsa leta mag. Vanja Debevec, biologinja v Parku Škocjanske jame, s prihodom Darje Kranjc pa so že uveljavljenim biološkim vsebinam dodali še kulturne, etnološke, dediščinske. In tako so generacije učencev doslej v svoji okolici že dodobra preučile navade in šege, pranje, likanje, tkanje, kuhanje in kuhinje, peko, žetev, higieno in kozmetiko, igrače in še marsikaj.

“Učenci, pa tudi učitelji, starši in drugi tako ohranjamo spoštljiv odnos do narave in do kulturne dediščine. V pedagoškem smislu pa je za otroke to neprecenljivo, saj jim znanje, pridobljeno prek izkušenjskega učenja, ostane za dolgo,” pove ravnateljica divaške osnovne šole Damjana Gustinčič. “Zelo dragoceno je, da otroci lahko raziskujejo po svoje,” doda Jana Smajla z OŠ Podgora. Ravnateljica bistriške šole Antona Žnideršiča Karmen Šepec pa kot ključni dosežek mreže šol izpostavi: “To, da je eko šola postala res način življenja.”

Pedagoško delo s srcem

Učenci izsledke svojih raziskovalnih nalog predstavljajo širši javnost, vanje vključujejo starše, stare starše in sosede, sodelujejo z drugimi šolami, hodijo na ekskurzije. Brez podpore ravnateljic in učiteljic pa vsega tega ne bi bilo. “To delamo res z veseljem, za svojo dušo. In če to preneseš na otroke, se tudi oni dobro počutijo in delajo z veseljem,” pove Lidija Bačič z bistriške šole Dragotina Ketteja.

Zato tudi v Parku Škocjanske jame izpostavljajo vlogo vseh 27 mentoric in ravnateljic - poleg naštetih še Mirjam Vrh, Vere Frank, Nadje Baša, Nade Šircelj, Benjamine Frank, Ester Juriševič, Lavre Novak, Anice Brožič, Hede Vidmar, Nevice Iskra in Nine Sedmak Močilnikar iz šol v Kuteževem in Ilirski Bistrici, Mirjam Trampuž, Danile Grželj, Andreje Čok, Jožice Ivančič, Martine Vrabec in Barbare Jazbec iz divaške šole in njene vremske podružnice ter Mire Grgič in Xenie Cante iz Trebč. Da v mreži šol delajo z veseljem in kljub temu, da to ne spada v njihovo delovno obveznost, poleg še zaposlenih učiteljic dokazujejo tudi že upokojene mentorice Vanja Tijan, Majda Valenčič, Nežica Celin Dovgan in Magda Korošec, ki še zdaj sodelujejo s parkom.

MARICA URŠIČ ZUPAN


Najbolj brano