“Nam boste letošnji denar razdelili vsaj prihodnje leto?”

Ne samo denarja, sežanska društva letos od občine niso prejela niti pojasnila, zakaj denarja zanje ni, niti tega, ali bodo denar za letos prejela prihodnje leto. Zato so včeraj poslala občini javno pismo s štirimi vprašanji in tremi zahtevami. Pristojne ustanove pa opozarjajo, da župan ne more prosto prerazporejati denarja v proračunu in da je treba denar za delo društev razdeliti z javnim razpisom.

Tako veselo so lani povirske mažoretke nastopile na območnem srečanju plesnih skupin v Sežani. Letos so ostale, 
tako kot druga kulturna, turistična, zdravstvena in mladinska 
društva, brez občinskega denarja.

  Foto: Bogdan Macarol
Tako veselo so lani povirske mažoretke nastopile na območnem srečanju plesnih skupin v Sežani. Letos so ostale, tako kot druga kulturna, turistična, zdravstvena in mladinska društva, brez občinskega denarja.  Foto: Bogdan Macarol

SEŽANA > “Stanje financiranja izvajanja programov društev in drugih nepridobitnih organizacij v občini Sežana je nevzdržno, pri čemer pa je močno problematično tudi, da od občine ne dobivamo niti primernih in ažurnih informacij o razlogih za zamude pri izvrševanju proračuna in posledicah za financiranje nepridobitnih organizacij v letu 2015,” opozarjajo sežanska društva v pismu, ki so ga včeraj poslala županu Davorinu Terčonu in občinskim svetnikom.

Občina naj razpise objavi do marca!

V pismu postavljajo Občini Sežana tri zahteve: da čim prej objavi rezultate razpisa za “županova sredstva” “in sicer prejemnike sredstev in višino financiranja kot tudi razloge za izbor financiranih programov”, da čim prej javno pojasni razloge za izpad denarja in tudi, “ali bodo v prihodnjem letu letos nedodeljena sredstva nadomeščena, torej izplačana za nazaj” ter da uredi sistem objavljanja razpisov tako, da bodo razpisi za sofinanciranje dejavnosti in programov nevladnih organizacij objavljeni najkasneje do marca in v roku enega meseca od sprejema proračuna.

“S tem namenom zahtevamo od župana izjavo o načrtih za zagotavljanje primernega izvrševanja proračunske postavke za financiranje nepridobitnih organizacij v prihodnjih letih, da se zagotovi, da se letošnja napaka, ko so se pravočasno financirali samo programi na področju športa, ostali pa sredstev najverjetneje sploh ne bodo dobili, ne ponovi,” so zapisala društva.

Bo denar za društva prihodnje leto?

Poleg tega društva od župana terjajo odgovore na štiri vprašanja: iz katerih proračunskih postavk in v kolikšni višini je vzel denar za prerazporeditev denarja na postavko javnega razpisa za županova sredstva ter “na kakšen način imate v tem primeru namen transparentno in zakonito razdeljevati ta sredstva? Kako pojasnjujete pravno podlago za svojo odločitev za prerazporeditev sredstev?

In dalje: “Če občina letos ne bo izvedla nobenih razpisov, na kakšen način namerava župan zakonito izvršiti proračun, v katerem je za financiranje nepridobitnih organizacij in ustanov predvidenih 335.796 evrov? Ali je težava v celoti likvidnostna in se bodo torej sredstva za nepridobitne organizacije prenesla v naslednje leto?”

Na Ministrstvu za javno samoupravo so nam pojasnili, da župan denarja v proračunu med letom ne more prosto prerazporejati. “Sredstva proračuna je mogoče prerazporejati na dva načina: z rebalansom ali s prerazporejanjem med postavkami. Slednje je mogoče zgolj v omejenem obsegu, ki ga določa občinski odlok o proračunu.” Tudi na Računskem sodišču opozarjajo, da Zakon o javnih financah, ki v 38. členu določa pogoje za prerazporejanje proračunskih sredstev, pravi, da “proračunskih sredstev ni mogoče prerazporejati, razen pod pogoji in na način, ki jih določa ta zakon, zakon o izvrševanju državnega proračuna oziroma odlok, s katerim se sprejme občinski proračun, upoštevaje strukturo predloga proračuna. Župan lahko torej prerazporeja sredstva proračuna le na podlagi pooblastila iz odloka, s katerim je bil sprejet občinski proračun, ter v mejah, ki jih določa navedeni odlok.”

Zakaj ni rebalansa proračuna?

Na koncu župana sprašujejo še: “Če sredstev sploh ni in jih tudi ne bo, zakaj se v tem primeru ni predlagalo rebalansa proračuna, ki bi omogočil sorazmerno sofinanciranje predvidenih proračunskih postavk, namesto da izvrševalec proračuna zavrača financiranje nepridobitnih organizacij brez primernih pooblastil za spreminjanje proračuna?”

Morda bodo kakšen odgovor društva slišati na jutrišnji seji, ko bo župan svetnikom poročal tudi o izvrševanju proračuna v prvi polovici leta.

Občina: župan lahko prerazporeja

Na vprašanji PN, kdo je sprejel odločitev o prerazporeditvi denarja za sofinanciranje društev na županova sredstva za enkratne pomoči in ali bo zaradi prerazporeditve Občina Sežana sprejela rebalans proračuna, so nam z občine odgovorili: “V 11. členu Odloka o proračunu Občine Sežana za leto 2015 je določeno sledeče: če se v teku proračuna ugotovi, da so potrebna dodatna sredstva, ki jih ob sprejemanju proračuna ni bilo mogoče predvideti, so pa nujna za izvrševanje predpisov ali izvršitev storitev, se dodatni odhodki poravnavajo v breme drugih proračunskih postavk. O prerazporeditvah odloča župan.”

Društva o pravici župana do prerazporeditve upravičeno dvomijo, saj pri povečanju “županovih sredstev” ni šlo za denar, ki ga ob sprejemanju proračuna ni bilo mogoče predvideti. Celo več: denar za delovanje društev je bil v proračunu predviden, le na drugih postavkah, kjer bi moral biti tudi porabljen za predvidene namene in razdeljen transparentno, praviloma z javnimi razpisi, kot so nam pojasnili na Računskem sodišču.

Z Občine Sežana so društvom in našemu časniku konec septembra odgovorili, da “je bila narejena prerazporeditev dela sredstev iz proračunskih postavk še neizvedenih javnih razpisov na proračunsko postavko t.i. javnega razpisa za županova sredstva.” Toda Vanja Režonja Utenkar z ministrstva za javno upravo nam je glede tega odgovorila: “Pojma županova sredstva predpisi s področja javnih financ ne poznajo, občine pri pripravi občinskega proračuna upoštevajo t.i. programsko klasifikacijo Ministrstva za finance, ki služi za določanje skupin odhodkov.” Enotna klasifikacija namreč omogoča tudi enotno poročanje in primerjavo med posameznimi skupinami namenov, za katere so bila porabljena proračunska sredstva.

Kako bo župan razdelil denar?

Sporno pri sežanski prerazporeditvi v proračunu torej ni samo to, ali so bili izpolnjeni pogoji zanjo (nujna dodatna sredstva, ki jih ob sprejetju proračuna ni bilo mogoče predvideti), temveč tudi, kako bodo iz postavke “županova sredstva” razdeli več denarja, kot ga je v njej na razpolago po veljavnem proračunu.

Na ministrstvu za finance so namreč jasni: “Vrednost razpisanih sredstev je lahko tolikšna, kot so pravice porabe v veljavnem proračunu.”

PETRA MEZINEC, MARICA URŠIČ ZUPAN


Najbolj brano