“To je teror proti islamu”

“Napada v Parizu in Sarajevu nimata prav nobene zveze z islamom kot religijo in nobene zveze z muslimani. Kot vsi ljudje takšna dejanja obsojamo. Eno pa je gotovo, ne mislimo se zdaj braniti, mi nismo tisti, ki bi se morali braniti,” poudarja Nevres Mustafić, imam v Kopru.

Nevres Mustafić: “Naši ljudje so častivredni, oni so 
gradili to državo in veliko so prispevali zanjo.”
Nevres Mustafić: “Naši ljudje so častivredni, oni so gradili to državo in veliko so prispevali zanjo.” 

Nevres Mustafić, prihaja iz okolice Tuzle, zadnjih sedem let vodi molitve in versko življenje muslimanov v Kopru, kjer je močna islamska skupnost. Ob zadnjem popisu se je za muslimane v Istri izreklo nekaj več kot 6000 ljudi. Imam Mustafić nas je sprejel na sedežu koprskega odbora islamske skupnosti, v prijetnih prostorih na Kosovelovem trgu v Kopru, ki je srce muslimanskega življenja na Koprskem, ob glavni petkovi molitvi pa se tam zbere približno 200 vernikov.

Nevres Mustafić je intelektualec, v islamski skupnosti zelo spoštovan, umirjen in predvsem potrpežljiv sogovornik, tudi ko gre za razbijanje predsodkov, ki jih morajo v islamski skupnosti v Sloveniji vedno znova ponavljati, ko se kje po svetu zgodi kakšen teroristični napad. Žal se je dan pred našim pogovorom zgodil v Sarajevu. “Presenečeni smo in šokirani. Kot vsi ljudje to obsojamo,” pravi imam Mustafić. A prepričan je, da to ne bo spremenilo dobrih medsebojnih odnosov, ki jih dolgo let gradijo Sarajevčani. “Zagotovo ne. Osem let sem živel v Sarajevu in sem se imel priložnost prepričati, kako tesno je zaupanje, ta multietničnost, ki so jo zgradili državljani. V Sarajevu imaš poleg mujezina, ki kliče k molitvi, sočasno pozive katolikov, pravoslavcev in judov na njihove molitve - in s tem se Sarajevo ponaša v svetu,” pravi v lepi slovenščini, za katero sicer sam pravi, da se je še uči.

> Videoposnetek Abdelmajida Kinanija, imama iz italijanskega Tržiča, kjer živi multietnična in močna muslimanska skupnost, v katerem je javno obsodil napad v Parizu, si je na spletu ogledalo že tri milijone ljudi.

“In kako so se ljudje odzvali?”

> Skoraj stoodstotno samo pozitivni odzivi. Ljudje očitno potrebujejo takšna sporočila. Občutek pa je, da se islamska skupnost v Sloveniji drži nekoliko nazaj, kot da se ne želi vključevati v to. Zakaj?

“Mi najmanj vsak teden pošiljamo sporočila miru in sožitja članom naše skupnosti, ki prihajajo na naše molitve. Samo v Kopru se jih ob petkih glavne molitve udeleži približno 200, v Izoli približno 100. Vsak teden govorimo o tem, kako se moramo muslimani obnašati, kakšna sporočila pošiljati okolici, kakšne so vrednote islama v današnjem svetu. Vse o islamu moramo širši javnosti posebej poudarjati vedno, ko je tema gradnja islamskega kulturnega centra v Ljubljani. Eno pa je gotovo, mi se ne želimo zdaj braniti, mi nismo tisti, ki bi se morali braniti. Seveda smo zaskrbljeni nad tem, kar se dogaja. Kot vsi ljudje v Sloveniji tudi mi želimo, da se val nasilja čimprej ustavi. Nedvomno želimo poudariti, da to, kar se je zgodilo v Sarajevu, kar se je zgodilo v Parizu, sploh nima nobene zveze z islamom kot religijo in nobene zveze z muslimani. In od medijev pričakujemo objektivno informiranje javnosti, pričakujemo, da se v poročanje o terorizmu ne vključuje islama kot religije. Kdor naredi zločin, ima ime in priimek in svoj življenjepis, in nobenega takšnega človeka ne moremo povezovati z islamom. Ponavljam, kot muslimani obsojamo vse takšne dogodke.”

Velike teme niso naše

> Imajo člani vaše skupnosti zaradi predsodkov, ko se muslimane povezuje s terorizmom, probleme v družbi, čutijo nelagodje, jih je strah, kaj vas sprašujejo?

“Ne, ne. Iskreno upamo, da ne bo prišlo do tega. Nelagodje je najmanj, kar kot muslimani občutimo že ob tem, ko se po televiziji omenja islam in muslimane. Ampak mi v Istri ne čutimo nobene diskriminacije. Naši ljudje so častivredni, oni so gradili to državo, veliko so prispevali zanjo in se ukvarjajo s svojim delom, s svojo eksistenco. Mi se niti nimamo časa ukvarjati s tako velikimi temami, kot so ekstremizmi in radikalci. Mi želimo naše otroke vzgajati v vrednotah islama in v vrednotah civiliziranega sveta in Evrope. Ponosen sem na muslimane v naši skupnosti in na njihovo razumevanje islama v času, v katerem živimo. Še nikoli v zgodovini se ni zgodilo, da bi muslimani v Sloveniji naredili kakšno napako. In upam, da bo tako ostalo. Islamska skupnost v Sloveniji je resna institucija s svojimi organi, ki vsak dan spremlja naše vernike, jim pomaga s tolmačenjem islama in upamo, da ne bo prišlo do nobenega neželenega dogodka.”

> Islamska skupnost v Istri je lepo vključena v širšo skupnost, se strinjate?

“Trdimo se, kolikor je v naši moči. Ljudje se na terenu odlično znajdejo in kot muslimani se tu lepo počutimo. Vsa odprta vprašanja, denimo z lokalnimi skupnostmi, sproti rešujemo. Lahko rečem, da so muslimani na Obali pomemben del tega prostora, in mislim, da ta družba lahko vidi njihov prispevek. Res se trudimo promovirati vrednote islama, posebej med otroki in mlajšimi generacijami, tako da sem optimist za prihodnost.”

Najhujši sovražnik je neznanje

> Veliko ljudi, tudi v Sloveniji, po dogodkih v Parizu težko verjame, da je islam miroljubna religija. Kako to spremeniti?

“Najhujši človekov sovražnik je neznanje. Iz neznanja izhaja to nerazumevanje in to naprej vodi do sovraštva, to pa v še kaj hujšega. Mediji imate velik vpliv na javno mnenje. Ne pričakujemo, da se vsak dan govori o islamu na način, kot govorimo muslimani. A lepo bi bilo, da bi tudi ob kakšnih drugih priložnostih imeli priložnost govoriti o islamu in naših vrednotah, ne samo takrat, ko se zgodijo takšni dogodki, kot sta se v Parizu in Sarajevu. V vsaki družbi imamo radikalne ljudi, a to ni vera, to ni učenje vere, ampak je to zgolj nasilje, to je teror v imenu islama in je, poudarjam, predvsem teror proti islamu. Res smo zaskrbljeni, a bomo naprej delali vse, kot smo doslej, in to svojo nalogo jemljemo resno vsak dan.”

> Če ubiješ človeka, ubiješ vse človeštvo, uči vaša sveta knjiga. Kako si razlagate, da lahko nekdo v imenu vaše vere pobija nedolžne ljudi?

“Pravzaprav mi je ljubo, da tega ne razumem. Ne da se razumeti, kako lahko nekdo, ki bere Koran, naredi kaj takšnega. Ponavljam, pri terorizmu gre za zlorabo vere. V sveti knjigi so besede Boga, ki jih človek ne sme zlorabiti. Kdor jih, je sovražnik te vere. Poglejte, islamska skupnost v Kopru odlično sodeluje z univerzo, s katoliško cerkvijo, tudi z mediji, in samo vsi skupaj lahko prispevamo k temu, da širša družba pravilno razume, kaj je islam in kdo so muslimani. To je proces, ki se ne zgodi čez noč. Pričakovati, da vse naredijo samo muslimani, ne pa tudi druga stran, pa je težko.”

> Kje so bile po vašem narejene napake, da toliko mladih Evropejcev odhaja v Sirijo in se pridružuje skrajnežem v samooklicani Islamski državi?

“Mislim, da to sploh ni versko vprašanje, to se ne dogaja zaradi njihovega verskega svetovnega nazora. V glavnem gre pri tem po mojem za osebne frustracije teh mladih ljudi, kakšne travme morda, ki so jih doživeli, da človek pri svojih 20 letih ne gleda pozitivno na življenje in ne želi iz njega kaj narediti. To je vprašanje za sociologe in psihologe, oni bi se morali več ukvarjati s tem. Res pa je, da vsi ljudje nosimo določeno mero odgovornosti in se moramo truditi, da bo našim otrokom čez deset ali 20 let boljše.”

KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano