Pred potrditvijo finančnega načrta za drugi tir v spremembo uredbe

Vlada bo morala pred dokončno potrditvijo investicijskega načrta za projekt drugega tira med Koprom in Divačo spremeniti investicijsko uredbo. Dokončno bi investicijski program lahko potrdili junija, medtem ko bi lahko novi zakon o drugem tiru v javno obravnavo lahko prišel v roku meseca dni, je za STA sporočil Metod Dragonja.



Trenutno poteka proces preverjanja investicijske študije za 
drugi tir z Evropsko investicijsko banko (EIB) in agencijo 
Jaspers, ki ocenjujeta zrelost projekta. Foto: Maksimiljana Ipavec
Trenutno poteka proces preverjanja investicijske študije za drugi tir z Evropsko investicijsko banko (EIB) in agencijo Jaspers, ki ocenjujeta zrelost projekta. Foto: Maksimiljana Ipavec

LJUBLJANA > Vlada je na seji 1. februarja obravnavala razdelan investicijski elaborat za projekt drugega železniškega tira med Divačo in Koprom. "Investicijski elaborat vsebuje vse sestavine, predpisane z uredbo o enotni metodologiji za pripravo in obravnavo investicijske dokumentacije na področju javnih financ," je pojasnil svetovalec v družbi 2TDK in nekdanji državni sekretar Metod Dragonja.

Uredba zahteva, da so finančni viri dokazljivo zagotovljeni. "Zato dokument ne nosi naziva investicijski program, ampak investicijski elaborat," je povedal.

Ker gre za sistemski zadržek, bo vlada za dokončen sprejem tega investicijskega dokumenta morala spremeniti prej navedeno uredbo. "Slednja namreč ni prilagojena tako velikim investicijskim projektom, kot je projekt drugega tira, poleg tega pa ne sledi razvoju inštrumentov za spodbujanje vlaganj v infrastrukturo, ki jih je vpeljala Evropska komisija v okviru Junkerjeve investicijske iniciative," je poudaril Dragonja.

Zadnji evropski razpisi Instrumenta za povezovanje Evrope (CEF) na področju jedrnih transportnih omrežij predvidevajo odobritev subvencije na podlagi pisma o podpori s strani bank ali zasebnih vlagateljev. Podpis kreditnih in sovlagateljskih pogodb lahko sledi v roku 12 mesecev od odobritve subvencije, pri koncesijskem financiranju pa celo v roku 24 mesecev.

"Dejstvo je, da je slovenska uredba v tej luči postala zastarela in predstavlja sistemsko oviro za dokončno potrditev investicijskega programa. Zahtevano zaprtje finančne konstrukcije ni več skladno z novimi inštrumenti evropskih spodbud na tem področju," je poudaril Dragonja.

Nosilca za spremembe in dopolnitve slovenske uredbe o enotni metodologiji sta sicer ministrstvo za finance in služba vlade za razvoj in kohezijsko politiko.

Projektno podjetje 2TDK je sicer nov elaborat pripravilo, potem ko je vlada prvo verzijo obravnavala 22. decembra in podala usmeritve. Medtem ko so bile v prvem elaboratu opredeljene tri variante, je v novi verziji podrobneje obdelan en od treh predlaganih načinov financiranja.

Trenutno medtem poteka proces preverjanja investicijske študije z Evropsko investicijsko banko (EIB) in agencijo Jaspers, ki ocenjujeta zrelost projekta tako s tehničnega vidika, okoljske sprejemljivosti, vidika skladnosti s transportno strategijo EU, z vidika tveganj, povezanih z izgradnjo in obratovanjem nove železniške proge, evropskih makroekonomskih učinkov in finančne vzdržnosti projekta v času izgradnje in obratovanja.

"Ključni del ocene EIB bo tudi realnost predračunske vrednosti. Na osnovi tega procesa bo izdelana študija izvedljivosti projekta, ki bo osnova za odobritev financiranja s strani te mednarodne finančne institucije," je dodal Dragonja.

Dokončna potrditev investicijskega programa bo tako možna, ko bo zaključen proces pregleda projekta s strani EIB in ko bodo sprejete ustrezne dopolnitve slovenske investicijske uredbe. "Računamo da bo to izvedeno do konca meseca junija," je sporočil Dragonja.

Upoštevati je potrebno tudi, da je za odprte evropske razpise za nepovratna sredstva in za tiste, ki so še v pripravi, projekt drugega tira sorazmerno velik, je opomnil. Posamezni tehnični sklopi projekta se bodo zato morali prijaviti na različne razpise instrumentov iz področja transporta in kohezijske politike. "Sledimo usmeritvam Evropske komisije po tako imenovanem mešanju različnih nepovratnih spodbud in načinov financiranja z bančnimi krediti in sovlagatelji," je dodal.

Medtem je zakon o nekaterih vprašanjih, povezanih z izgradnjo in obratovanjem drugega tira, "v zelo intenzivni pripravi na ministrstvu za infrastrukturo ob sodelovanju ostalih ministrstev", je še povedal Dragonja.

Ključna vprašanja, ki jih bo moral urediti zakon, so podelitev koncesije za izgradnjo javne infrastrukture in njeno obratovanje, vprašanje investitorstva in udeležbe zalednih držav ter vprašanje zagotavljanja virov za finančno vzdržnost projekta v času obratovanja. "Javno predstavitev in obravnavo zakona lahko pričakujemo v roku meseca dni, v kolikor se ne bodo pojavila posamezna bolj zapletena vprašanja," je dodal.

STA


Najbolj brano