Mramor: Klasifikacija državnih naložb do konca aprila

Finančno ministrstvo bo klasifikacijo državnih naložb, ki bo opredelila, katere naložbe bodo namenjene za prodajo, pripravilo do konca aprila, je napovedal minister Dušan Mramor. Poudaril je potrebo po fleksibilnosti upravljanja tistih podjetij, v katerih se bo država odločila ohraniti določen lastniški delež.

 Finančno ministrstvo bo klasifikacijo državnih naložb, ki bo  opredelila, katere naložbe bodo namenjene za prodajo, pripravilo do konca aprila, je napovedal minister Dušan Mramor.
Finančno ministrstvo bo klasifikacijo državnih naložb, ki bo opredelila, katere naložbe bodo namenjene za prodajo, pripravilo do konca aprila, je napovedal minister Dušan Mramor. 

LJUBLJANA > Slovenija ima po besedah Dušana Mramorja državne naložbe v podobnih sektorjih kot druge države članice Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD), na primer v telekomunikacijah in energetiki. A obseg teh naložb je “občutno prevelik”.

Mednarodno konferenco o podjetjih v državni lasti in procesu privatizacije v Sloveniji skupaj pripravljata GZS in Evropska komisija. Na njej analizirajo poslovanje slovenskih podjetij v državni lasti in primere postopkov privatizacije iz tujine.

Na konferenci o privatizaciji, ki poteka na Gospodarski zbornici Slovenije (GZS), je Mramor spomnil, da bo ministrstvo podjetja v klasifikaciji razdelilo glede na tri glavne kriterije - glede na obstoj monopolov, mrežni vpliv nekaterih podjetij na celotno gospodarstvo in glede na strateške cilje države v določenih sektorjih oziroma celotnem gospodarstvu.

Javnomnenjska podpora privatizaciji, koalicija enotna

Privatizacija v vseh državah sproža burne razprave. “A Slovenija še nikoli ni imela tako visoke podpore privatizaciji, kot jo ima danes,” je minister navedel rezultate javnomnenjskih anket.

“Definitivno" je glede tega enotna tudi koalicija, je zagotovil Mramor in spomnil na sprejetje aktualnega predloga strategije upravljanja državnega premoženja na vladi in tudi veliko podporo v matičnem parlamentarnem odboru.

Pri deležih, ki bodo namenjeni za prodajo, bo treba zagotoviti transparenten postopek, pri ostalih pa bo treba najti ustrezen model lastništva. “Ni samo vprašanje prodati ali ne prodati,” je poudaril minister. Potrebujemo prilagodljivost in različne možnosti za upravljanje glede na specifike različnih podjetij in sektorjev.

Izredno veliko podjetij pod okriljem SDH

Član uprave Slovenskega državnega holdinga (SDH) Matej Runjak se je strinjal, da je število podjetij, ki so se znašla pod okriljem SDH in slabe banke, izredno veliko. “V določenem obsegu lahko državni sklad kvalitetno in učinkovito upravlja državna podjetja, a trenutno je za slovenske razmere ta obseg veliko prevelik,” je dejal.

Zagotovil je, da SDH teži k kar največji transparentnosti in želi postopke voditi na mednarodno primerljiv način. “Se pa učimo na lastnih napakah,” je priznal tudi nekaj grehov iz preteklosti. Dodal je, da je SDH že dosegel napredek pri kadrovanju v podjetjih v državni lasti. “Politizacija kadrovanja v državnih firmah se je bistveno zmanjšala,” je zagotovil.

Jazbec: Premalo sposobnega kadra za vodenje državnih podjetij

Tudi sicer se je precejšen del razprave vrtel okoli vprašanja kadrov. Guverner Banke Slovenije Boštjan Jazbec je namreč menil, da pri nas nimamo dovolj sposobnih in strokovno primerno podkovanih kadrov, da bi pokrili mesta v nadzornih svetih kot v upravah slovenskih bank. “Nimamo dovolj resursov za vodenje državnih podjetij,” je menil Jazbec.

Mramor se s tem ni strinjal. Po njegovem smo šli v Sloveniji iz ene skrajnosti v drugo - prej so bili vsi dobri, zdaj ni pa nihče. Mramor meni, da imamo dobre kadre, moramo pa jim zaupati, a tudi postaviti jasne cilje. “Mislim, da je v kombinaciji domačih in tujih strokovnjakov upravljanje lahko dobro,” je dejal.

Szekely meni, da je Slovenija na dobri poti

Da je Slovenija na dobri poti, čeprav mora še veliko postoriti, je ocenil Istvan P. Szekely iz generalnega direktorata Evropske komisije za gospodarske in finančne zadeve, zadolžen za Slovenijo. Spomnil pa je, da lastništvo podjetij ni edini način, kako lahko država zagotovi izpolnitev določenih ciljev. Država še vedno postavlja pravila, je spomnil.

Za dobre rešitve so torej potrebna različna orodja, je dejal Szekely. Predlagal pa je, da Slovenija začne tam, kjer obstaja visok delež strinjanja. Kjer konsenza ni, pa predlaga razpravo in iskanje rešitev, ki bodo dobre za vse.

Aerodrom Ljubljana: z novim lastnikom zahtevnejša fizična in finančna slika

Predsednik uprave Aerodroma Ljubljana Zmago Skobir je privatizacijsko zgodbo letališča označil za uspešno in izpostavil sinergije, ki jih lahko ponudi močan lastnik, kot je Fraport. Novi lastnik je za delnico plačal “kar solidno ceno” in pričakuje povratek tega denarja.

Skobir s strani novih lastnikov ne čuti večjih pritiskov. So pa dane jasno začrtane smernice glede fizične in finančne slike, ki je “bolj zahtevna kot doslej”. “Po starih časih pa se mi ne toži,” je zagotovil.

Mramor je povedal, da v skladu z novo strategijo Aerodrom verjetno ne bi bil opredeljen kot podjetje, iz katerega bi se država umaknila v celoti. “A če ga bo novi lastnik razvil, da bo prijazen za potnike in blago ter okoli njega vzpostavil logistični hub, bo to dobra prodaja,” je menil.

Administrativne ovire in dolgotrajni birokratski postopki

Runjak je ocenil, da imamo pri nas včasih vtis, da se moramo kupcev iz tujine braniti z vsemi štirimi. “Je res toliko povpraševanja? Ali je res to okolje, ki je davčno in makroekonomsko zanimivo za kupce?” je vprašal.

Mramor se je strinjal, da bo v prihodnje, če želimo od prodaje iztržiti čim več, nujna pametno vodena ekonomska ter stabilna javnofinančna politika. Szekely pa je opozoril še na administrativne ovire in dolgotrajne birokratske postopke. “Rešitev teh težav bi pritegnila tako domače kot tuje zasebne naložbe,” je menil.

STA


Najbolj brano