Možnost odškodnin zaradi afere Volkswagen še negotova

Ali bodo kupci avtomobilov koncerna Volkswagen, ki so bili opremljeni s sporno programsko opremo za doseganje boljših rezultatov na okoljskih testih, upravičeni do kakršne koli odškodnine, še ni jasno. Predstavniki države pa jim vseeno svetujejo, naj pri prodajalcu čim prej naznanijo obstoj stvarne napake.

Fotografija je simbolična. Foto: Pu Murska Sobota
Fotografija je simbolična. Foto: Pu Murska Sobota

LJUBLJANA > Konec novembra se izteče rok, v katerem mora Volkswagen nemškim organom jasno povedati, kako bo odpravil napake. Takrat bo več jasno tudi pri nas, so povedali govorniki na današnjem pogovoru z novinarji v prostorih ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Volkswagen je pred tedni priznal, da je določene dizelske motorje opremil s programsko opremo za goljufanje na okoljskih testih. V Sloveniji je po podatkih družbe Porsche Slovenija takih vozil več kot 34.000; prizadeta so vozila znamk Audi, Seat, Škoda in Volkswagen z motorjem tipa EA 189 in s prostornino 1,2, 1,6 oziroma 2,0 litra.

Odpoklici vozil se bodo začeli leta 2016

Zaenkrat sicer vse kaže, da bo pri motorjih s prostornino 1,2 in 2,0 litra zadostovala zgolj prilagoditev programske opreme, medtem ko bo pri motorjih s prostornino 1,6 litra potreben tudi tehnični poseg, je pojasnil direktor agencije za varnost prometa Igor Velov. Ko bodo znane vse podrobnosti, pa bo jasno tudi, ali bo odprava napak kakor koli vplivala na delovanje motorja - ali bo na primer povečala porabo ali zmanjšala njegovo moč.

Odpoklici vozil se bodo začeli leta 2016, zato lahko tudi slovenski lastniki prizadetih avtomobilov v začetku prihodnjega leta pričakujejo poziv, naj avtomobil pripeljejo na odpravo napake. Generalni direktor direktorata za notranji trg na gospodarskem ministrstvu Dušan Pšeničnik ob tem računa na "prijaznost" Volkswagna, ki bi lahko voznikom na primer v času popravila vozil zagotovil nadomestna vozila - seveda v možnem obsegu.

Vodja sektorja za cestne prevoze na ministrstvu za infrastrukturo Bogdan Potokar ob tem meni, da je v interesu voznikov, da se pozivu odzovejo in vozilo pripeljejo na ustrezno popravilo. Brez tega bodo namreč ostali tudi brez možnosti, da bi uveljavljali kakršne koli zahteve, povezane z afero.

Težav pri registraciji avtomobilov in pri tehničnih pregledih naj ne bi bilo

Težav pri registraciji avtomobilov in pri tehničnih pregledih vozniki ne bodo imeli, homologacija se namreč za prizadeta vozila ni spremenila. S popravki naj bi sedaj Volkswagen zagotovil, da bodo vozila zadostila navedbam iz homologacije, v kolikor to ne bi bilo mogoče, pa bi bilo treba homologacijo spremeniti. Vseeno Velov zagotavlja, da so vsi motorji, čeprav ne odgovarjajo navedbam proizvajalca, v skladu z veljavnimi standardi.

Pomembno vprašanje je vprašanje nastale škode za potrošnike. "Kupci bodo sami odločali o tem, ali bodo uveljavljali odškodninske zahtevke zaradi povzročene škode," je poudaril Pšeničnik. Seveda morajo v tem primeru najprej škodo jasno določiti, podati vzročno zvezo in tako naprej.

Drugo vprašanje pa je vprašanje stvarne napake. Zakon o varstvu potrošnikov določa, da mora potrošnik o takšni napaki obvestiti prodajalca v roku dveh mesecev od dneva, ko je bila napaka odkrita. Ker je kar nekaj kupcev obvestilo Porsche Slovenija o napaki prejelo prejšnji teden, jim na ministrstvu za gospodarstvo svetujejo, naj v predvidenem roku obvestijo prodajalca o napaki.

Zakon o varstvu potrošnikov potrošniku v primeru stvarne napake sicer daje pravico od prodajalca zahtevati bodisi odpravo napake na blagu, vrnitev dela plačanega zneska v sorazmerju z napako, zamenjavo blaga z novim brezhibnim ali povrnitev plačanega zneska.

Tožbe bodo morale biti individualne

"Potrošniki lahko računajo na odpravo napake. Ali lahko računajo tudi na morebitno vračilo kupnine ali zamenjavo vozila z novim, pa je zelo odvisno od tega, kakšen bo obseg napak oziroma na kakšen način se bodo odpravljale," je dejal Pšeničnik, ki opozarja na načelo sorazmernosti. "Potrošnikom ne želimo dajati lažnega upanja," je dejal in dodal, da bodo morale biti kakršne koli morebitne tožbe individualne, saj instituta skupinske tožbe Slovenija še ne pozna.

Postavlja se tudi vprašanje, ali je bila v aferi oškodovana država. Sogovorniki so pojasnili, da morda kot kupec prizadetih vozil, vendar pa številke še niso znane. Javni razpisi za nabavo avtomobilov za javno upravo niso pod vprašajem, saj praktično nikoli ne vsebujejo določil o zahtevanih izpustih dušikovih oksidov. Država je utrpela škodo tudi skozi obračunan davek na motorna vozila, vprašanje pa je, ali bo ministrstvo za finance zahtevalo poravnavo.

Velov je ob tem znova zagotovil, da odkrita napaka ne vpliva na varnost v prometu ali varnost vozila, proizvajalec pa jo bo odpravljal na lastne stroške.

Pšeničnik pa je spomnil še, da je avtomobilski grozd "zelo pomemben in dobro delujoč segment slovenskega gospodarstva". Avtomobilski dobavitelji ustvarijo več kot 3,7 milijarde evrov letnega prometa, delež Volkswagna pa je pri tem okoli 20-odstoten.

STA


Najbolj brano