Bolonjska reforma potrebuje prenovo

Strokovni posvet ob desetletnici bolonjske reforme v organizaciji ŠOU v Ljubljani je pokazal, da je reforma prinesla številne novosti in koristi, pa tudi pomanjkljivosti in težave. Zdaj je čas za kritično evalvacijo reforme oz. uspešnosti procesa implementacije na posameznih področjih. S podobnimi izzivi se sooča celoten bolonjski proces.

Ministrica za izobraževanje, znanost in šport Maja Makovec 
Brenčič je opozorila, da celovite analize bolonjskega procesa 
v Sloveniji ni. Foto: STA
Ministrica za izobraževanje, znanost in šport Maja Makovec Brenčič je opozorila, da celovite analize bolonjskega procesa v Sloveniji ni. Foto: STA

LJUBLJANA > Ministrica za izobraževanje, znanost in šport Maja Makovec Brenčič je opozorila, da celovite analize bolonjskega procesa v Sloveniji ni. So le delne analize od ljubljanske univerze in študentskih organizacij, zato nas ta izziv še čaka, je dejala. Hkrati je spomnila na komunike z zadnje ministrske konference o bolonjskem procesu v Armeniji, ki poudarja stalno potrebo po evalvaciji stanja in morebitnih izboljšavah.

“To pomeni razmišljati o znanjih, ki zagotavljajo možnost drugačnih pristopov poučevanja, odprtosti in fleksibilnosti učnih okolij, zagotavljanju novih kakovosti skozi inovativnost, predvsem pa pogledati mlade v luči zaposljivosti,” je pojasnila. S podobnimi izzivi, ki pa so nastale v zadnjem obdobju predvsem zaradi sprememb v družbi, se po njenih besedah sooča celoten bolonjski proces in hkrati celotna Evropa.

Bolonjska reforma je prinesla mnoge spremembe

Bolonjska reforma je imela izreden vpliv na delovanje univerze kot institucije, ki oblikuje, pridobiva in posreduje nova znanja. Prinesla je mnogo sprememb, in sicer s stališča vrednotenja znanj, same organizacije študija na vseh bolonjskih stopnjah ter številne druge novosti, je povedal prorektor ljubljanske univerze Martin Čopič in član prorektorske konference. Kot je opozoril, je bolonjska reforma omogočila interdisciplinarnost oziroma povečano izbirnost in olajšano prehajanje med študijskimi programi, po drugi strani pa je uvedba dodatnega leta povezana z daljšim študijem in padcem kakovosti študija, ki je povezana z nezadostnim financiranjem,

Da je bolonjski proces nedvomno prinesel določene pozitive učinke, kot sta odprtost slovenskega visokošolskega prostora in mednarodno primerljivost, pa je zatrdil v. d. generalnega direktorja direktorata za visoko šolstvo na ministrstvu za izobraževanje Mirko Stopar. V okviru novega operativnega programa 2014-2020 na direktoratu po njegovih besedah želijo spodbujati mobilnost študentov iz socialno šibkejših okolij, napotitve visokošolskih učiteljev na izmenjave v tujino zaradi pridobivanja novih znanj in izkušenj in prenos dobrih praks nazaj v domače okolje.

Eden izmed ciljev bolonjske reforme je bil tudi izboljšana kakovost terciarnega izobraževanja v evropskem prostoru in tudi v Sloveniji, pri čemer Nacionalna agencija za kakovost visokega šolstva (Nakvis) igra pomembno vlogo. Na to je spomnil direktor Nakvisa Ivan Leban, ki je izpostavil cilje, ki so bili doseženi in ovire, ki še ostajajo. Med temi je omenil prehod na institucionalno akreditacijo glede na veliko število študijskih programov, zdaj jih je skoraj tisoč, in ločen zakon o Nakvisu, ker se je sedanji zakon o visokem šolstvu že 24-krat spremenil.

Schmidt: Prvo stopnjo bolonje smo zreducirali na šesto stopnjo izobrazbe in jo posledično naredili nezaposljivo

V popoldanskem delu posveta je Marko Zupančič z republiškega zavoda za zaposlovanje predstavil razmere na trgu dela v povezavi z zaposljivostjo bolonjskih diplomantov, ki so končali študij po novem sistemu in po starem sistemu. Cilji bolonjske reforme pri zaposlovanja diplomantov po zaključenem študiju so bili namreč osredotočeni predvsem na skrajšanje časa študija, hitrejši prehod v prvo zaposlitev in doseči zaposljivost diplomantov že po zaključeni triletni prvi stopnji.

“Pokazalo se je, da so se prve generacije bolonjskih diplomantov hitreje zaposlovale od tistih, ki so diplomirali po starem sistemu, a v zadnjih letih temu ni tako in se težje zaposlujejo,” je dejal.

Študentska organizacija Slovenije (ŠOS) kot krovna študentska organizacija ves čas spremlja bolonjsko reformo s kritičnim očesom. Tako je predsednik ŠOS Žiga Schmidt opozoril, da se je od uvedbe bolonjske reforme odprlo tudi vprašanje, kje smo naredili ključne napake. Izpostavil je tri najpomembnejše: “Prvo stopnjo bolonje smo zreducirali na šesto stopnjo izobrazbe in jo posledično naredili nezaposljivo, nismo uvedli enovitega študija in dopuščamo izjeme izven okvirja 3+2, prav tako nismo prilagodili obremenitve študentov s kreditnimi točkami,” je pojasnil Schmidt.

STA


Najbolj brano