Zabrisane meje med staro in ljudsko glasbo

“Zakantaj i zasopi, od Učke do mora!” je najnovejši projekt, ki so ga na gradu Kromberk minulo soboto na festivalu Dnevi stare glasbe krstno predstavili Dario Marušić, Marino Kranjac in Gorast Radojević.

Letošnji festival Dnevi stare glasbe se je v soboto sklenil s 
koncertom Zakantaj i zasopi, od Učke do mora!  Foto: Matej Vidmar
Letošnji festival Dnevi stare glasbe se je v soboto sklenil s koncertom Zakantaj i zasopi, od Učke do mora!  Foto: Matej Vidmar

NOVA GORICA > Z domiselnim prepletanjem dvaindvajsetih vokalno-instrumentalnih del so glasbeniki sproščeno, a hkrati poglobljeno in z vso poustvarjalno odličnostjo in živim interpretativnim nabojem odstirali manj znano bogastvo starejšega ljudskega repertoarja Istre, v katerem lahko najdemo sledi srednjega veka, renesanse in zgodnjega baroka.

“Glasba, ki je ohranila modalni pristop z značilno istrsko lestvico, se še danes izvaja s starimi pevskimi tehnikami in na arhaičnih inštrumentih, kot so mih (istrske dude), dvojnice, dvostrunska tamburica cindra, solepe (šalmaj) in šurle,” so zapisali ob koncertu in občinstvu postregli s pisanim naborom starih istrskih inštrumentalnih izvedb in napevov - ti s petjem na tanko in debelo, diskantnim petjem vilot ali s starim dvoglasjem razkrivajo pestrost in posebnost starega ljudskega snovanja Slovencev, Črnogorcev, Istroromunov in Hrvatov v Istri.

“Vse te arhaične značilnosti starejšega sloja istrske glasbe delujejo kot otok v morju tonalne glasbe”, je prepričan Marino Kranjac, ki nas hkrati spomni, da je bil modalni pristop v značilno istrsko lestvico v širšem slovenskem prostoru prisoten vse do sredine 19. stoletja, zatem pa je izginil in vsi ti stari načini so prešli v durovsko in molovsko intonacijo. Vsekakor je trio Marušić-Kranjac-Radojević z avtentično tradicijsko izvedbo istrske vokalne in instrumentalne glasbe zasnoval ekskluziven program, s katerim je prepričal umetniškega vodjo Bora Zuljana in tudi organizatorje letošnjih Dnevov stare glasbe.

“Zelo sem vesel, da se tako imenovani svet umetne glasbe odpira tudi ljudski glasbi, saj vendar vemo, da v resnici vse izhaja prav iz ljudske glasbe,” še dodaja Kranjac. In morebiti lahko prav slednje tudi ponuja nov izziv organizatorjem šestega festivala Dnevi stare glasbe, ki naj bi prihodnje leto zvenel v Goriških Brdih.

TATJANA GREGORIČ (Radio Koper)


Najbolj brano