V Križišču, streljaj stran od začetkov

Všečna znanca modernih galerij doma in po svetu - Mateja Rojc in Simon Hudolin - Salči sta svojo umetniško pot začela v Cerknem. Ob deseti obletnici sta se s pregledom ustvarjalnosti vrnila v kraj začetkov, a v novo galerijo Križišče.

Mateja Rojc in Simon Hudolin Salči na otvoritvi  razstave v domačem Cerknem. Foto: Saša Dragoš
Mateja Rojc in Simon Hudolin Salči na otvoritvi razstave v domačem Cerknem. Foto: Saša Dragoš

CERKNO > Leta 2004 sveže diplomirana slikarja - Cerkljanka Mateja Rojc in Škofjeločan Simon Hudoklin - Salči, umetniški in zasebni par, znan pod zaščitno znamko Small but dangers, sta pred desetletjem prebujala Cerkljansko z nevsakdanjimi ustvarjalnimi začetki v galeriji v okviru alternativnega mladinskega kluba C.M.A.K. Kritično, sodobno in dovolj odmevno, da ju je od tod odneslo po Sloveniji in v svet. Ob desetletnici sta se z miniaturnim pregledom vsestranske ustvarjalnosti vrnila v domačo galerijo.

Nič več majhna, a še močnejša

Galerije, ki sta jo s peščico somišljenikov s svojimi rokami uredila v bivšem mladinskem klubu - Če ne bi blu to zaflikanu, bi bla to lukne (poenostavljeno po slovensko: če tu ne bi ustvarjali, bi zijala praznina), v Cerknem že dolgo ni več. Pač pa je C.M.A.K. septembra v svojem novem domovanju odprl galerijo Križišče. Odtlej v njej gosti mlade, prihajajoče ustvarjalce in delavnice. Decembra pa je v njej pozdravil svoja sedaj že slavna botra. V svoj raj, kot sta označila Cerkno, v katerem bivata, ko ne potujeta po svetu, sta se Small but dangers vrnila z veseljem.

Ime, ne po naključju napačno zapisano za oznako tedaj neznanih, a močnih umetnikov, sodi v čas njunih začetkov. Čeprav je Hudolin razmišljal, da morda prihaja čas za spremembo imena, se to bržčas ne bo zgodilo.

Z njim sta zaslovela doma in v tujini. Pravzaprav s svojim delom, vedno znova kritičnim pogledom na vsakdan v njegovi realni in umišljeni ali vsaj paradoksalni podobi. Svojo pripoved razpenjata s pomočjo slikanja, fotografiranja, kombiniranjem obojega in vse do najrazličnejših avdiovizualnih performansov. Potem ko sta zadnje mesece študijsko in ustvarjalno preživela v Novem Sadu in nemškem Freisingu, sta vse to na sebi lasten način predstavila v Križišču.

Praznine ju še vedno privlačijo

Na stenah slike in fotografije. Tudi ena iz drugonagrajenega cikla slik na natečaju Fanzina, ki je nastala v sodelovanju s fotografom Matijem Brumnom in tista, ki ju pred šestimi leti, kot nominiranka za nagrado skupine OHO, izstrelila v ameriške in evropske moderne galerije. Nekatere so v igri barv, druge senčne, skoraj prazne.

Praznine, podobno kot tista, ki ju je spodbudila v kritično ustvarjalnost, ju še vedno privlačijo. So del pripovedi, kritike vseprisotnega pomanjkanja in odsotnosti ter vezno tkivo pripovedi. Pod slikami s knjigami umetnosti in iz njih strganimi skicami uokvirjata ustvarjalnost. V središču galerije pa naključno najdeni predmeti - Natura morta - živijo svoje drugo in drugačno življenje. Zaokrožita z izjemnim nizom sodobnih, neobičajnih razglednic znamenitosti Cerkljanske in s tiskovinami, ki jim botrujeta. Vse skupaj v nekakšni igri, a sočasno s premišljenim odnosom med galerijo kot medijem in njuno intimno, a provokativno izpovedjo.

Razstava bo na ogled do 17. januarja. V soboto - 10. januarja - bosta po njej vodila Rojčeva in Hudolin sama.

SAŠA DRAGOŠ


Najbolj brano