Umetnost prehiteva stvarnost

Pravkar sklenjeni 55. Mednarodni gledališki festival MESS v Sarajevu je v spremljevalnem programu gostil tudi predstavo Srečanje Nine Mitrović v izvedbi Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica in se tako poklonil spominu na režiserja, prezgodaj preminulega Primoža Beblerja, ki je bil leta 2009 tudi programski selektor tega uglednega festivala.

Bine Matoh (v ospredju) in Blaž Valič na sarajevskem odru ... Foto: Nikola Blagojević/Mess
Bine Matoh (v ospredju) in Blaž Valič na sarajevskem odru ... Foto: Nikola Blagojević/Mess

SARAJEVO > MESS, ki se je v južnoslovanskem in srednjeevropskem prostoru vzpostavil kot festival malih in eksperimentalnih scen je kmalu prerasel v referenčno gledališko križišče, na katerem so v pol stoletja nastopila najpomembnejša imena svetovnega gledališča od Petra Brooka, Giorgia Strehlerja, Roberta Wilsona, Eugenia Barbe, Josefa Nagya in Roberta Ciullija do Eimuntasa Nekrošiusa, Oscarasa Koršunovasa, Arpada Schillinga, Christopha Marthalera, Thomasa Ostermeierja, Romea Castelluccija in Wima Vandekeybusa.

Festival, na katerem je slovenski teater redno posegal po lovorovih vencih (slavili so režiserji Vito Taufer, EduardMiler, Janez Pipan, Dušan Jovanović, Matjaž Farič in vrsta igralcev), je tudi letos ponudil kritično intoniran, provokativen in intriganten prerez novih gledaliških stremljenj.

V programsko nabitem tednu, ki ga je direktor festivala Dino Mustafić pripravil z umetniško vodjo Selmo Spahić, utegnemo omeniti le najbolj izstopajoče predstave: Prepovedano cono Schaubühne teatra iz Berlina, Vse, kar je potrebno sijajni igralki, sta sijajna drama in želja po uspehu Vaca 35 iz Mehike (ta je prejela tudi grand prix festivala), provokativno Ko pomislim, da bova ostarela skupaj skupine Les chiens de Navarre, Common ground berlinskega Teatra Gromki, svojevrsten hommage Kosovelu Sedaj sem LuckyMatije Ferlina, Moko v žilah Igorja Štiksa v koprodukciji MESS-a in Gledališča SARTR (Sarajevsko vojno gledališče) ter Antigono 2000 koprodukcije MESS-a in gledališča Ulysses, o kateri smo v našem časniku že pisali. S številnimi kakovostnimi programi za otroke, odraščajoče in mlade festival izpričuje skrb za umetnostno vzgojo, ki iz rednih šolskih programov tudi v Bosni in Hercegovini, žal izginja.

Umetnost vedno prehiteva stvarnost, v svojem strastnem pogledu vselej vidi dlje kot poklicni krojači družbe. Kadar odsev ni všečen, današnja demokracija ne cenzurira, le odtegne sredstva. Sarajevskemu MESS-u je tudi letos temu uspelo kljubovati: rezultat je paleta nazornih priročnikov za umevanje in delovanje v času, ki prihaja.

Da je ni bolj minljive umetnosti od gledališča, pravijo. Ko pade zastor, da ostane le tišina. Napaka. Igralca Bine Matoh in Blaž Valič sta v gluhem dialogu Srečanja med očetom in sinom tudi na sarajevskem odru že 45. zapored bleščeče soustvarjala idejo. Režiserja.

IRENA URBIČ


Najbolj brano