Udaren uvod v pisane godbe z vsega planeta

Festival Jazz Cerkno je v četrtek zvečer odprl Frank Zappa oziroma slovenski big band GveriLLaz, ki je na koncertu preigraval njegove slovite skladbe. Do nedeljskega jutra bo festival postregel s pisanimi, pogosto odbitimi, godbami z vsega planeta in s prav takim spremljajočim programom. Ker je 20. po vrsti, so ga s pregledno razstavo odprli že teden prej.

Fotografije, plakati, arhivsko gradivo, videi in še in še ... 
ponujajo pregled od entuziastičnega do svetovno odmevnega Jazz Cerkno. Foto: Saša Dragoš
Fotografije, plakati, arhivsko gradivo, videi in še in še ... ponujajo pregled od entuziastičnega do svetovno odmevnega Jazz Cerkno. Foto: Saša Dragoš

CERKNO > Jazzovski grafiti na stenah, inštalacija v hotelskem kotičku, spominska pričevanja v izložbah in kar štirje prostori muzeja napolnjeni s pregledno spominsko potjo 19. festivalov Jazz Cerkno, so teden dni pred četrtkovim glasbenim uvodom v 20. po vrsti dali vedeti, da se ta začenja. Še zadnjič pred slovesom ga je zasnoval in v največjega v majhnem kraju razvil Boštjan Cvek in njemu je posvečen.

Globalen in lokalen sočasno

“Letošnji okrogloletni festival je posvečen življenjski krožnici Boštjana Cveka, ki se je lahko kot tangenta dotakne vsak obiskovalec letošnjega in vseh naslednjih festivalov,” so v uvod festivalskega programa zapisali organizatorji.

Pod jubilejni program se je zadnjič podpisal Cvek sam. Začelo pa se je pred slabimi tremi desetletji, ko se je s prijateljema Sergejem Koncutom in Damjanom Petrneljem navduševal nad alternativnimi godbami. V lokalu Pri Gabrijelu so leta 1996 priredili prvi Jazz v maju, Cvek pa je festival razvil v globalno odmevno dogajanje. Ker so fantje jazz razumeli tako široko, kot so bili sami, so ga združevali z vsemogočimi glasbenimi zvrstmi, zlasti eksperimentalnimi in inovativnimi novostmi na tovrstnih odrih po svetu. “Jazz razumemo kot svobodno obliko glasbe, ki je lahko sočasno lokalna ali globalna. Spoj obojega je osrednja pogonska sila festivala, saj ga ob ob umetnikih iz vsega planeta sooblikujejo Cerkljani,” pravijo organizatorji z novim vodjem Simonom Kendo.

O vsem tem - pisanih godbah in entuziastih - pripoveduje dokumentarna razstava, ki jo je pripravil publicist Miha Zadnikar in oblikoval umetnik Marko A. Kovačič. “Tudi razstava je bila Cvekova pobuda in delno zasnova, zato ga navajamo kot soavtorja. Precizno smo pregledali arhiv in vsebino festivalov. Predstavljamo jih pregledno, od začetnih tipanj, entuziazma treh fantov in njihovih tveganj, preko gradnje koncertne in festivalske podobe do njegovega današnjega svetovnega slovesa. S tem imamo vse pripravljeno za izdajo monografije ob njegovi naslednji okrogli, morda 25. obletnici,” je povedal Zadnikar.

Med Zappo in avant rockerji obilje premier

Razstava z vsemi pikanterijami in poslušalnica godb 19 festivalov bosta na ogled in v poslušanje do sredine julija. V živo pa bo devet bendov z novimi projekti na glavnem in še toliko na stranskih odrih, muziciralo do nedeljskega jutra.

Za udarni uvod so poskrbeli mladi glasbeniki svežega big banda GveriLLaz z dirigentom Petrom Ugrinom. Energično preigravanje rokersko klasičnih jazzovskih komadov legendarnega Franka Zappe in nekaj avtorskih skladb dirigenta, z močnimi solo vložki, publike ni pustilo hladne.

“Resnično smo se potrudili, da bi bil to brezhiben festival. Ob odličnem uvodu, se je odvalilo kar nekaj kamnov s src. Do sobotnega večera, ko bo festival izzvenel z našimi starimi znanci, nizozemsko ameriškimi avant-rockerji The ex in njihovim projektom Brass Unbound, ki muzicirajo že od leta 1979, ne bo nikomur žal obiska našega festivala,” je prepričan Simon Kenda.

Četrtkovo nadaljevanje z mednarodnim kvintetom Igorja Matkoviča, doživet nastop japonsko nemškega pianističnega dvojca in petkovo nadaljevanje z jubilejnim orkestrom Cerkno, ki ga je sestavil in mu dirigiral naš slavni jazzer Zlatko Kaučič, so Kendi v celoti pritrdili.

Otroci že ves teden ustvarjajo glasbo v Zvočnem safariju, z uvodom v festival je zaživela delavnica glasbene fotografije. V soboto (ob 12. uri) vabijo na podmizje o delu kreativnih glasbenikov, domači pihalni orkester pa na spominski koncert jazzovskim melodij (ob 18. uri) v spomin Boštjanu Cveku. “Festival je glasba in veliko več kot to. Je dobro vzdušje, ki ga spremlja in zato smo ga Cerkljani vzeli za svojega. Resnično sem vesel, da imamo tako velik festival, s podporo občine in ministrstva za kulturo, v Cerknem,” je prepričan domačin, kulturnik Gašper Uršič.

SAŠA DRAGOŠ


Najbolj brano