Svetla deklica sredi teme

Sezono novogoriškega gledališča bo drevi ob 20. uri odprla koprodukcijska uprizoritev sodobnega dela slovenskega avtorja. “Veseli smo tako obsežnega koprodukcijskega sodelovanja,” je včeraj povedala vršilka dolžnosti direktorja Neda Rusjan Bric. Avgustovsko gostovanje predstave Hura, Nosferatu! na festivalu Nove teatrske akcije (NETA) v Bukarešti je omogočilo, da je v Novo Gorico gledališka jesen prišla pred koledarsko in vremensko.

Simona Semenič Foto: STA
Simona Semenič Foto: STA

NOVA GORICA > Hura, Nosferatu! izpod peresa Andreja E. Skubica gradi na osebni družinski izkušnji avtorja in razkriva vsakdanje življenje družine deklice s tako imenovanim Dravet sindromom, redko in hudo nevrološko motnjo, katere osrednji sindrom so dolgi in pogosti epileptični napadi.

Dramatičarka in dramaturginja Simona Semenič je tokrat prevzela režisersko vlogo. “Z besedilom sem se srečala že ob pripravi branj nagrajenih del v gledališču Glej. Takrat sva se z Andrejem skregala, ker sem rekla: 'No, ima pač epilepsijo, saj ni konec sveta.' Vem, da je Andrej to besedilo veliko pošiljal naokrog in običajno dobil odgovor, da je zanimivo, a zelo morbidno. To, da je besedilo nagrajeno pri nas, še ne pomeni, da bo tudi doživelo uprizoritev,” je pojasnila Semeničeva.

Kaj je ključno za to, da se je odločila za sodelovanje? “Cenim, spoštujem in občudujem to, da je avtor zastavil nekaj intimnega. To se redko zgodi, posebej moškim.” Drug pomemben element je njena lastna izkušnja z epilepsijo.

V besedilo, ki je po besedah dramaturginje Simone Hamer“na mnogo načinov vpeto v sodobni svet”, so nekoliko posegli. A tako, da je bil z izidom zadovoljen tudi avtor, ki je režiserki pustil proste roke. “Po premieri v Bukarešti sem sicer potreboval nekaj dni, da prebavim vtise - marsikaj iz mojega teksta mi je v uprizoritvi manjkalo - ampak nazadnje sem ugotovil, da me je ekipa spregledala skoz in skoz,” je v izjavi zapisal avtor.

Predstava je nastala v koprodukciji štirih ustanov: NETA - Nove Evropske teatrske akcije, Slovenskega narodnega gledališče Nova Gorica, Slovenskega mladinskega gledališča Ljubljana in Kulturnega društva B-51 (EX PONTO).

Del predstave sta tudi besedili dramatikove hčerke Lane Skubic, ki je tako soavtorica dramskega teksta. “Ti besedili sta svet, napisan na papir, brez zastankov in premislekov, in sta ključni za to, da se lik v predstavi zgodi,” je pojasnila Arna Hadžialjević, ki igra bolno deklico Vido.

“Kar v predstavi doživlja družina, je ekstremno, a se hkrati v dogajanju lahko prepozna vsaka družina. Kajti vsaka skuša skozi vsakdanje, življenjske situacije ohraniti normalnost,” razmišlja Maja Nemec, ki nastopa v vlogi Vidine mame.

Predstava se je uspela izogniti solzavemu moraliziranju, so prepričani njeni ustvarjalci, pa tudi dokumentarizmu. “Mnogo je fiktivnih elementov, ki predstavo odlepijo od dejanskih dogodkov in oseb,” je pojasnila Hamerjeva.

Kot je povedala asistentka režiserke in lektorja Laura Brataševec, so se od izvornega dela nekoliko odmaknili tudi v jeziku. Avtor namreč uporablja osrednjeslovensko narečje. Ker ga uprizarjajo v drugačnem govornem okolju in narečne prvine nimajo bistvenih vsebinskih in sistemskih funkcij, so jezik, kjer je bilo le mogoče, nevtralizirali.

“Tema je res težka in temna, a hkrati je osrednji lik, deklica, zelo svetla in živahna, kar uresniči naslov drame, kjer je ob temni besedi 'Nosferatu' vesel in igrivi 'hura',” je zaključila Neda Rusjan Bric.

VESNA HUMAR


Najbolj brano