Strah nas je, razpadamo

Ta drama je brezhibno izklesana! Ne, ustvarjalci slovenske praizvedbe Psa, noči in noža Mariusa von Mayenburga ne skoparijo s hvalo. Izzivalno igro v režiji Matjaža Fariča bodo v mali dvorani Slovenskega stalnega gledališča Trst predpremierno uprizorili drevi ob 20.30, premierno pa jutri ob isti uri.

V predstavi dolgo vrsto vlog upodobijo (z leve) Vladimir Jurc, Tina Gunzek in Tadej Pišek.  Foto: Andraž Gombač
V predstavi dolgo vrsto vlog upodobijo (z leve) Vladimir Jurc, Tina Gunzek in Tadej Pišek.  Foto: Andraž Gombač

TRST > Uprizoritev besedila, ki so ga na včerajšnji predstavitvi oklicali za smetano sodobne nemške dramatike, je predlagal Igor Pison, donedavna pomočnik umetniškega vodje Eduarda Milerja, z novim letom pa zaradi preobilice drugega dela samo še občasni sodelavec tržaškega teatra.

Igro Der Hund, die Nacht und das Messer, ki skozi tri igralce in več vlog spregovori o sodobnem sleherniku, prepolnem mučnih blodenj in spopadajočem se z vestjo, je dramatik in dramaturg Marius von Mayenburg (1972) napisal leta 2008, v Psa, noč in nož pa jo je prelil vrhunski prevajalec Štefan Vevar.

Pri mnogih besedilih preprosto ne moremo mimo avtorja, pravi dramaturginja Staša Bračič: “Von Mayenburg je z Bavarskega, je Nemec, kar se pri njegovih besedilih še kako pozna, saj piše zelo natančno. Še bolj je očitno, da je gledališki človek, saj tokrat iz besedila nismo črtali niti besede, kar se zgodi sila redko.”

Igra je zelo živa in sodobna, ker pa so obravnavane teme težke, že kar grozljive, jih je avtor postavil v absurd, v grotesko, še pojasnjuje dramaturginja.

Umetniški vodja tržaškega teatra Eduard Miler je dodal, da Marius von Mayenburg tako dobro piše, ker njegove igre, kakor tudi mnoge druge nemške, v dobršni meri nastajajo v gledališču, med samim postavljanjem na oder. Miler je poudaril tudi, da je tokratna predstava aktualna zlasti zaradi strahu, ki zdaj vlada v Evropi: “Ta strah je iracionalen. Strah nas je ubogih ljudi, ki bežijo, ki hočejo pri nas prezimiti. Tovrstni strahovi odsevajo tudi v tej igri, ki diši tako po Koltèsu kakor po Kafki.”

Ena od pomembnih nalog, ki so se jih lotili v prvi slovenski uprizoritvi, je “razvozlavanje časa”, pravi režiser Matjaž Farič, podpisan še pod scenografijo, koreografijo in zvok: “V drami se nenehno rušita prostor in čas, razpadata v pesek. Najprej se nam je zdelo, da imamo opravka s koncem sveta, potem pa smo ugotovili, da je v ozadju junakove zastrupitve s školjkami in blodenj notranji razpad človeka. Čeprav besedilo ni neposredno vezano na čas nastanka, pa je v njem mogoče prepoznati tudi razpadanje sistema vrednot, ki smo mu priča v Evropi.”

Mladi gostujoči igralec Tadej Pišek, ki ga tržaško občinstvo pozna že iz predstave Trst, mesto v vojni, opozarja, da Pes, noč in nož “ni predstava o klanju in ubijanju”, kakor bi kdo utegnil sklepati iz nasilnega prizora, ki so ga včeraj odigrali za novinarje, marveč “o ljudeh in absurdu”, njegova soigralka Tina Gunzek pa je potrdila, da v predstavi upodobi več vlog, ter hitro dodala: “Dejansko pa gre za eno osebo. Vsak med nami ima različne obraze. V svetu, kjer razpada človek, kjer razpadajo njegove vrednote, včasih pokažemo milino, drugič zobe, da bi le prišli do cilja. V predstavi pa je tudi ljubezen, pravzaprav vprašanje, ali v takšnem svetu sploh lahko ljubimo, ne da bi obenem žrli.”

V igri nastopi še tržaški igralski veteran Vladimir Jurc, kostume je oblikovala Sanja Grčić, masko pa Ana Lazovski.

Pred nocojšnjo predpremiero bo Slovensko planinsko društvo Trst ob 19. uri v gledališki avli odprlo razstavo Med morjem in gorami. Predstavili bodo deset slovenskih planinskih in pet športnoplezalnih društev od Istre in Trsta do Krasa, Brkinov in Postojne. Na ogled bo do 30. januarja. ANDRAŽ GOMBAČ


Najbolj brano