Sporočila, zapečena v keramiko

Miró, Chagall, Picasso in številni drugi mojstri sodobne umetnosti so svojo ustvarjalnost pregnetli tudi v keramične umetnine, ki imajo bore malo opraviti z vsakdanjimi uporabnimi predmeti. Kako osupljivo raznovrstna in izvirna je tovrstna sodobna hrvaška ustvarjalnost pa od petka dokazuje bienalna razstava sekcije keramike hrvaškega združenja likovnih umetnikov uporabnih umetnosti ULUPUH, prenos zagrebške postavitve, ki do junija gostuje v koprski galeriji Loža.

Kustosinja razstave Višnja Slavica Gabout in predsednica sekcije keramike pri hrvaškem 
združenju ULUPUH Danijela Pičuljan sta  poskrbeli za koprsko postavitev.  Foto: Maja Pertič Gombač
Kustosinja razstave Višnja Slavica Gabout in predsednica sekcije keramike pri hrvaškem združenju ULUPUH Danijela Pičuljan sta poskrbeli za koprsko postavitev.  Foto: Maja Pertič Gombač

KOPER > Čeprav marsikdo ob besedi keramika še vedno najprej pomisli na uporabne predmete, kakršni so vaze ali krožniki, se prav s takimi razstavami v sekciji keramike ULUPUH trudijo širiti zavest, da je keramika enakovreden gradnik sodobne umetnosti. Kustosinja razstave Višnja Slavica Gabout poudarja, da je kajpada keramika z uporabnimi predmeti od nekdaj prisotna v vsakdanjem življenju ljudi: “A sodobna keramika je lahko še marsikaj drugega. Sodobni umetniki in keramiki skušajo s svojim delom spremeniti percepcijo ljudi in dokazujejo, da je lahko keramika tudi del sodobne umetnosti. In da je lahko medij, ki je v sinergiji z drugimi mediji del sodobnega izražanja. Keramika je lahko skulptura, instalacija, objekt, z nabranimi predmeti je lahko krasen 'ready-made', in kakor s svojim videom dokazuje denimo Vladimir Pecić, je lahko celo multimedija.”

Sodobne teme v keramiki

Razstava izhaja iz projekta Top 100, ki ga je hrvaško združenje izpeljalo leta 2009, da bi izbralo in predstavilo sto najboljših keramičnih del hrvaških umetnikov, članov tamkajšnje sekcije keramikov. S številnimi samostojnimi in tematskimi razstavami so se njeni člani s časom oblikovali v skupino, ki je danes najbolj aktualna na področju keramike na Hrvaškem. “Avtorji problematizirajo aktualne teme, obravnavajo strukturno-oblikovno problematiko medija, njegove tehnološke dosežke in zmožnosti v sklopu različnih individualnih ustvarjalnih poetik,” v spremnem besedilu k razstavi piše kustosinja, ki poudarja, da ima umetniška keramika na Hrvaškem močno tradicijo in je tudi danes zanjo veliko zanimanja. Kakor tudi v svetu: “Ker se kot umetnostna zgodovinarka in kritičarka veliko gibljem tudi po mednarodnih umetniških dogodkih, kakršen je denimo beneški bienale, ugotavljam, da ne le keramiki, temveč tudi drugi vizualni umetniki pogosto posegajo po keramiki, ker med drugim očitno čutijo njene zgodovinske in druge globoko človeške konotacije.”

Različne genercije in poetike

Višnja Slavica Gabout pojasni, da sta danes najbolj znani in priljubljeni tehniki raku in sagar, a razstavljeni predmetiposegajo po najrazličnejših pristopih. Skoraj štirideset izbranih ustvarjalk in ustvarjalcev, ki so po večini člani društva, nekaj pa je tudi povabljenih (med njimi tudi Dani Žbontar iz Slovenije), zastopa različne generacije, med legende hrvaške umetniške keramike pa se gotovo uvrščata 84-letna Višnja Markovinović in nekaj let mlajša Ljerka Njerš, ki še vedno ustvarjata, med razstavljenimi deli pa sta tudi instalaciji Marte in Karla Pavlinca, ki domujeta v Padni, a sta člana hrvaškega združenja.

Keramika privablja

Razstavo v Loži Obalne galerije Piran gostijo na pobudo zagrebškega društva, s čimer se pridružujejo spremljevalnim dogodkom tretjega mednarodnega trienala keramike Unicum, ki poteka v Ljubljani. Tatjana Sirk, ki je z Danijelo Pičuljan, predsednico sekcije keramike ULUPUH, koordinirala prenos razstave iz Zagreba v Koper, poudarja, da so marec v Obalnih galerijah posebej posvetili keramiki, saj so že pred dobrim tednom v Meduzi odprli razstavo Iztoka Maroha, v petek pa bodo v galeriji Hermana Pečariča odprli še nagradno razstavo treh nagrajenk lanskega piranskega ex-tempora, na kateri bosta poleg slikarke Nine Koželj tudi nagrajeni keramičarki Josipa Čeliković in Kristina Rutar. “Po mojih izkušnjah so razstave keramike zelo dobro sprejete, privabijo veliko obiskovalcev. Pred leti je bil cilj tovrstnih razstav predvsem, da bi se keramika zasidrala v likovno umetnost in bila enakovredna ostalim zvrstem. To ji je z leti precej uspelo,” dodaja Sirkova, ki v Obalnih galerijah med drugim koordinira mednarodni keramični ex-tempore, ki so ga lani priredili že 15. leto.

MAJA PERTIČ GOMBAČ


Najbolj brano