Raznolikost je bogastvo

V Kosovelovem domu so predsinočnjim odprli razstavo del akademske kiparke Urše Toman (1972) z naslovom Viseči vrtovi. Razstava je nadaljevanje avtoričinega raziskovanja oblik znotraj različnih materialov in njihove postavitve v prostoru. Čeprav vrtovi predstavljajo iskanje pradavnih svetov, pa je v njih sporočilo za sedanjost.

Akademska kiparka Urša Toman pred svojo postavitvijo v preddverju Kosovelovega doma   Foto: Petra Vidrih
Akademska kiparka Urša Toman pred svojo postavitvijo v preddverju Kosovelovega doma  Foto: Petra Vidrih

SEŽANA > Projekt Viseči vrtovi je Urša Toman zasnovala kot izviren kiparski projekt in se navezuje na naziv Ljubljana, Zelena prestolnica Evrope 2016. Postavitev temelji na leseni konstrukciji, ki se simetrično dviga od tal in odpira nov prostor, v katerega je avtorica umestila svoje lesene, keramične, kamnite in betonske skulpture, ki niso le iz različnih materialov, ampak so tudi slogovno raznolike.

Njena svojstvena, nenavadna, skrivnostna, prijazna in celo hudomušna bitja živijo onkraj realnosti, v pravljičnem, mitološkem in civilizacijsko drugačnem svetu, predvsem pa na njenem domišljijskem planetu. Ustvarjanje Urše Toman torej temelji na prepletu realnosti, domišljije in mitskega, ki ima korenine v nezavedni vsakdanjosti.

V različnosti nastane enakost

Babilonski viseči vrtovi so v antičnem svetu veljali za legendarno čudo, katerih lokacija ni bila nikoli dokazana. Prav ta skrivnostnost, podprta z domišljijo in ugibanji, je dosegla, da je legenda še danes živa, tako rekoč vidna.

Urša Toman nam s svojo vizijo postavitve “visečih vrtov” pričara medsebojno oddaljene realnosti, ki v praksi rodijo novo, nepričakovano in drugačno.

A kot opozarja umetnostna zgodovinarka in likovna kritičarka Anamarija Stibilj Šajn, je v konstrukciji Viseči vrtovi raznolikost bogastvo, nikakor ne stanje razdvajanj in nesoglasij med bitji tega posebnega planeta. “Komunikacijo med njimi nakazujejo že umestitve v obliki parčkanja, ki vzpostavljajo odprt dialog in prinašajo sporočilo o sprejemanju razlik. V različnosti nastane enakost, ki pripada prostoru, času in medsebojni komunikaciji,” pojasnjuje Stibilj Šajnova. In čeprav vrtovi predstavljajo iskanje pradavnih svetov, je v vrtovih Urše Toman sporočilo za sedanjost, še dodaja: “Po njih se lahko vsakdo sprehaja s svojimi mislimi, prepričanji, čutenji in doživljanji. Dojame jih lahko ne glede na to, kakšen jezik govori, a le, če je pripravljen sprejemati različnost in v njih videti možnost dialoga.”

Verjame v sobivanje

Urša Toman s tem projektom razkriva, da je zelo tenkočutna in angažirana umetnica, še pravi likovna kritičarka. “Njena instalacija nas v času, ko se soočamo z begunsko problematiko, postavlja pred vprašanje, ali smo pripravljeni sprejeti to različnost, ki je vendarle bogastvo,” opozarja.

“Kar se dogaja v svetu, gotovo vpliva na moje umetniško ustvarjanje,” ji pritrjuje Tomanova. “A moje skulpture ne govorijo o grozotah, z njimi vedno želim tolažiti. Želim, da ljudje vidijo, da različnost bogati in da je sobivanje različnih ljudi mogoče.”PETRA VIDRIH


Najbolj brano