Prisluhnite in spreglejte!

Festival sodobne intermedijske umetnosti Izis vse bolj postaja platforma za nadaljnje sodelovanje in razvoj projektov nastopajočih umetnikov. V Izoli smo konec tedna na tretji izdaji festivala lahko zasledili tako stare znance kot nove prijatelje, ki so združili moči in predstavili svoja najnovejša dela.

Uroš Prah iz kolektiva Idiot Foto: Tadej Gorup
Uroš Prah iz kolektiva Idiot Foto: Tadej Gorup

IZOLA > Med imeni, ki smo jih že srečali, so člani pesniškega kolektiva Idiot, ustvarjalec vizualnih krajin Marko Vivoda, avantgardni mozaicist Andrej Koruza in producent analogne elektronske glasbe Mitja Cerkvenik alias jesusonecstasy. Med novimi pa velja omeniti Nizozemca Kevina Kuijpersa in Levingtquatre, ki sta v Art kinu Odeonu predstavila avdiovizualni remiks Hip Hopa leta 2015, in glasbenika iz slovenskega elektronskega podtalja Cinišo z vizualno spremljavo Marka Turkuša in Neže Mekota, ki je v petek malce razmigal občinstvo v izolski Riibi.

Vedno aktualni Drobilec realnosti

Tretji Izis sta odprla Koruza in Cerkevnik, ki sta združila svoje moči v instalaciji Drobilec realnosti, v kateri je Koruza ustvaril interaktivni mozaik, ki temelji na sistemu lajne. Cerkvenik pa je poskrbel za zvočno komponento, ki jo obiskovalec s premikanjem lesenih koščkov po instalaciji lahko sam oblikuje. Zvoke za instalacijo sta sicer skupaj snemala na anfifašističnemu shodu v Gorici pred nekaj meseci. Prav zaradi te zvočne komponente pa je lahko Drobilec realnosti prenešen v katerikoli drug kontekst. Koruza je po petkovi otvoritvi dejal, da je to tudi eden od namenov instalacije, ker lahko skozi zvok Drobilec realnosti vedno rekontekstualizirajo. Na prvi izdaji Izisa je Koruza razstavil svoj mozaik-instalacijo Znamenja z meje, s katerim se je nato predstavil tudi na najpomembnejšem festivalu sodobnega mozaika Ravennamosaico.

Branje ni dovolj

Večer so nadaljevali mladi upi slovenske poezije, ki so predstavili 16. številko revije Idiot. V njej se skrivajo še neizdana poezija Tomaža Šalamuna, prevodi srbskega pesnika Rikarda, “poročilo” Jureta Detele ... Svojo svežo poezijo pa so predstavili Uroš Prah, Karlo Hmeljak, Tibor Hrs Pandur in drugi. Tudi člani kolektiva gibanja Idiot se zavedajo, da branje poezije ni dovolj, zato predstavitve obarvajo z videoprojekcijami in zvočno kuliso, ki jo je tokrat odlično oblikoval Gašper Torkar, na Izisu pa so že sodelovali s Cerkvenikom.

Kaj je glavno vodilo pri oblikovanju programa na Izisu? “Festival se zgleduje po uveljavljenih institucijah - Opera, Balet, Drama, gledališča, kinematografi - kjer se skozi leta pojavljajo ista imena režiserjev, igralcev, avtorjev,” odgovarja soorganizator Borut Jerman. “Če pa bi se nehali ozirati na kvantiteto, podatke in neoliberalno logiko novosti, bi se vprašali, kakšna je kakovost predstavljenih del. In to je vse, kar nas zares zanima. Torej kakovost predstavljenih del je edino merilo festivala Izis, četudi nismo nezmotljivi in tudi mi kdaj 'udarimo mimo'. Lokalni akterji se pa pogosteje pojavljajo, ker je festival pričel predvsem zaradi popolnega neposluha za sodobne oblike umetniškega izražanja pri lokalnih institucijah, čeprav so ta imena mednarodno in državno izredno priznana in iskana.”

Walter Flego, 2. dejanje

Drugi, sobotni dan festivala je v Art kinu Odeon najprej nastopila zasedba Walter Flego, ki je začela svojo glasbeno zgodbo pisati leta 2011. Sestavljali so jo Primož Sukič na kitari, Matej Bonin za mikrofonom in sintisajzerjem, Jaša Hedžet na basu, svoje prve korake v svet vizualnih krajin pa je Marko Vivoda naredil prav z omenjeno zasedbo (na Izisu je oblikoval vizualno spremljavo za zasedbo Random Logic in ženski one man band Juneshelen). Po štirih letih je ob 15-letnici Klubskega maratona Radia Študent zasedba ponovno oživela, a z nekaj spremembami. S Hedžetom zaradi zasedenosti z drugimi projekti se jim ni uspelo uskladiti, Bonin pa je k sodelovanju povabil svojega prijatelja, bobnarja Simona Klavžarja. “Že leta 2011 se je pojavila potreba po bobnarju, ta manko smo nadoknadili z elektroniko. Po štirih letih smo s Klavžarjem lahko izpeljali določene ideje iz prvega obdobja zasedbe, tako da je danes meja med elektronskim in analognim zvokom zelo zabrisana,” pravi Bonin. Zasedba se že dogovarja za nove koncerte, potrjen pa je njihov nastop na festivalu Sonica prihodnje leto.

Sobotni večer sta sklenila Nizozemca, producent elektronske glasbe Levingtquatre in umetnik Kevin Kuijpers z njunim hip-hop arzenalom.

BILJANA PAVLOVIĆ


Najbolj brano