Pečat empatije in solidarnosti

V Gledališču Koper so v lanski, jubilejni sezoni odigrali več kot 200 predstav, po besedah direktorice Katje Pegan pa so izjemno veseli, da imajo vse več gledalcev doma. Teh je bilo v 15. gledališki sezoni kar za 16 odstotkov več kot leto prej. V novi sezoni bodo odraslim ponudili tri lastne (ko)produkcije: predstave Jeklene magnolije, Vihar ter (Totalno) katastrofalna večerja, za otroke pa pripravljajo uprizoritvi Živalske novice ter Loli, Boli in svet, poln čudes.

Katja Pegan je včeraj povedala, da si želi Gledališče Koper voditi tudi v 
prihodnjih petih letih.    Foto: Maksimiljana Ipavec
Katja Pegan je včeraj povedala, da si želi Gledališče Koper voditi tudi v prihodnjih petih letih.  Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER > Imamo stik z umetnostjo? Ga sploh poznamo? Znamo biti v stiku sami s sabo? Ali prepoznavamo umetnost kot nekaj, kar se nas lahko dotakne? Ta in podobna vprašanja so se Katji Pegan porajala ob snovanju nove gledališke sezone. In kaj lahko v času, ki v ljudeh naseljuje “skupinsko tragično občutje”, stori umetnost? V nas lahko vzbudi radovednost, nas popelje na pot do srečanja s samimi seboj, pri tem pa nam pomaga z zgodbami, prežetimi s solidarnostjo in empatijo, ter nam tako ponudi občutek varnosti, meni direktorica gledališča. Letošnje predstave povezuje tudi to, da so vse zelo žanrske, vsak žanr pa ima po besedah Peganove izjemno stroge zakonitosti, ki jih morajo ustvarjalci poznati in obvladovati.

Katja Pegan, ki je na čelu Gledališča Koper že šestnajsto leto, vse od njegove ustanovitve, je včeraj potrdila, da jo zanima vodenje te ustanove tudi v prihodnjih petih letih. “To gledališče smo si sodelavci naredili po svoji meri in ta je z zelo malo sredstvi postavila zelo visoke standarde,” je dejala ter na kratko predstavila minulo delo ter načrte. “V prvi petletki sem si prizadevala, da so v naše gledališče prihajali uveljavljeni in dobri igralci, kot sta denimo Saša Pavček in Boris Cavazza, ki so nam pomagali graditi prepoznavnost. Drugi mandat je bil v znamenju obnove gledališke stavbe, v tretjem smo največ moči vložili v povezovanje s Slovenskim stalnim gledališčem iz Trsta in Slovenskim narodnim gledališčem Nova Gorica ter oblikovanje zavesti, da gradimo skupni kulturni prostor. Naslednje obdobje pa vidim kot čas, v katerem se bomo morali posvetiti vzgoji novih kadrov, predvsem vodstvenega. Pri tem imam v mislih mlade ljudi, ki bi razumeli zgodovino tega gledališča, ta prostor in bodo teater v koraku s časom znali voditi dalje.” Razpis za delovno mesto direktorja Gledališča Koper je objavila koprska občina, ki je tudi ustanoviteljica gledališča, odprt pa je še do nedelje, 11. septembra. Na občini so se odločili, da do izteka roka ne bodo razkrivali, koliko kandidatov se je prijavilo, enega od njih pa bo izbral župan po prehodnem mnenju sveta zavoda.

Od komične melodrame do komedije laži

Za predstavo Jeklene magnolije, ki jo pripravljajo v koprodukciji z novogoriškim gledališčem, Katja Pegan pravi, da je igra o solidarnosti. Krstno so jo uprizorili leta 1987 v New Yorku, dve leti pozneje pa je avtor Robert Harling napisal še scenarij, po katerem je bila posneta filmska uspešnica z Julio Roberts, Sally Field in Shirley MacLaine. Komično melodramo, ki se dogaja v frizerskem salonu, gledalca pa sooča “z malimi življenji v podeželskem mestecu”, bo režirala Peganova, dramaturginja Ira Ratej pa bo besedilo jezikovno osvežila, ga priredila ter umestila v naš prostor in čas, napovedujejo.

Shakespearov Vihar, “pravljično melodramo” v režiji Jake Ivanca, so nameravali uprizoriti že v minuli sezoni, a so jo morali zaradi bolezni prestaviti. Ivančeva uprizoritev naj bi prinesla izrazito avtorsko branje Shakespearovega besedila ter predstavo, “ki se sprehaja med življenjem in sanjami, resničnostjo in iluzijo”. Pri koprodukciji sodelujejo z ljubljanskim Lutkovnim gledališčem, kjer jo bodo premierno uprizorili že prihodnji petek.

(Totalno) katastrofalno večerjo označujejo za komedijo laži. Predelava bulvarke Marca CamolettijaPridi gola na večerjo je delo avstrijskega igralca in kabaretista Michaela Niavarnija,v Gledališču Koper pa bo predstavo, ki obljublja “dve uri alarmantnega stanja, nenehnih laži, za lase privlečenih pojasnil ter sprevračanja resnice”, režiral Samo M. Strelec.

V novi sezoni so v Gledališču Koper pripravili štiri abonmaje za odrasle (Premiera, 1, 2 in Sobota), Dijaški abonma ter Mavrično ribico in Mali oder, ki sta namenjena otroškemu občinstvu. Z vpisovanjem novih abonentov bodo začeli v ponedeljek.

Za otroke pripravljajo dve predstavi: v režiji in dramatizaciji Ajde Valcl bodo postavili na oder Živalske novicePrimoža Suhodolčana,režiserka Renata Vidič pa pripravlja nadaljevanje zabavne in poučne uprizoritve Loli, Boli in svet, poln čudes.

V sklopu abonmaja bosta še gostovanji novogoriškega gledališča z Gospo BovaryNebojše Pop Tasića po Flaubertovem romanu in v režiji Yulie Roschine ter Slovenskega stalnega gledališča iz Trsta s Češnjevim vrtom A. P. Čehova v režiji Igorja Pisona. Dve predstavi pa bodo abonenti izbirali izmed štirih predstav, med njimi je tudi gostovanje Drame SNG Maribor Večno mladi avtorja Erika Gedeona in v režiji Sandyja Lopičića.Ostale tri izbirne predstave so Čudežna terapijaDaniela Glattauerja in Kos plastikeMariusa von Mayenburga, obe v izvedbi Mestnega gledališča ljubljanskega, ter produkcija Slovenskega ljudskega gledališča Celje Rose Bernd Gerharta Hauptmanna.

Vesela, vendar tudi zaskrbljujoča statistika

Predstave Gledališča Koper si je v minuli sezoni - doma in na gostovanjih - ogledalo 51.000 gledalcev. Kot je povedala Peganova, so imeli na gostovanjih sicer nekoliko manj gledalcev kot v prejšnjih sezonah, veseli pa jo podatek, da so imeli lani doma za 16 odstotkov gledalcev več. “V 365 dneh smo odigrali 214 predstav. Na prvi pogled to sicer zveni zelo dobro. Po drugi strani pa to pomeni, da smo soočeni s hiperprodukcijo, v kar nas sili sistem. Ali to pomeni, da imamo več umetnosti? Več stika z njo? Več denarja?” Peganova je prepričana, da ne. Če slovenska gledališča delajo več predstav, kot jih zmorejo, to po njeni oceni pripelje zgolj tega, da predstav zaradi prezasedenosti posameznih gostujočih igralcev enostavno ne morejo igrati, da te ne morejo živeti in priti do ljudi.

MAKSIMILJANA IPAVEC


Najbolj brano