Onkraj (spornih) političnih stališč

V počastitev 150. obletnice rojstva arhitekta in urbanista Maksa Fabianija so gledališčniki in glasbeniki z obeh strani meje pred dnevi v SNG Nova Gorica pripravili obeležje z naslovom Fabiani - Umetnost bivanja. Dogodek v središče postavlja umetnost, ki preči in presega ideologijo ter s tem omogoča ideološko in narodnostno spravo.

Dvojezično predstavo  Fabiani - Umetnost bivanja/L
Dvojezično predstavo Fabiani - Umetnost bivanja/L'arte del vivere bodo v goriškem gledališču Verdi uprizorili 17. decembra.  Foto: Sng Nova Gorica/Damir Ipavec

NOVA GORICA >V pripravi posvetila Fabianiju so poleg omenjenega gledališča sodelovali glasbena akademija Naonis in Združenje umetnikov Gorice, scenaristki Neda Rusjan Bric in Ana Duša sta za prireditev izbrali odlomke arhitektovih besedil in jih dopolnili z besedilnimi izseki, ki jih podpisujejo Srečko Kosovel, Carlo Michelstaedter in Georg Trakl.

Režiserka Neda R. Bric se je za popotovanje po postajah življenja in dela Maksa Fabianija odločila zaposliti vse gledalčeve čute. S pomočjo glasbe, katere avtor je Valter Silviotti, ob tem pa v predstavi deluje tudi kot pianist, treh suverenih glasov (Jessica Interdonato, Tatjana Mihelj in Sara Simondi), videa (ustvarile so ga Urša Bonelli Potokar, Pila Rusjan in Valerija Zabret) in igralske interpretacije (Adriano Giraldi, Peter Harl, Jože Hrovat, Mira Lampe Vujičić, Daniele Molino, Marjuta Slamič) je gledalec popeljan po pokrajinah ustvarjanja, življenja; ključnih življenjskih odločitev in stališč pomembnega slovenskega urbanista Fabianija.

Sceno tvori video iz arhivskega gradiva - projekcij posameznih arhitekturnih objektov in skic - do pisave in pokrajine, globino pa ustvarja smelo prelivanje ene podobe v drugo. Linearno pripoved in petje prekinjajo živahni vpadi igralcev, ki pred gledalca privabijo živost časa, kraja in situacij, v katerih se je v posameznih obdobjih znašel Fabiani. Stilizacija je minimalna (zrcali se denimo v pričeski Marjute Slamič, pa v kostumih, ki jih je izbrala Nevenka Tomašević).

Hommage poudarja zlasti večjo vrednost urbanistovega dela za relevantno zgodovinsko obravnavo, kot pa njegovo politično opredeljevanje. Prepih prostora in časa, v katerem je živel, predstava poudari z dvojezičnostjo, prepletanje kultur pa poudarja kot bistven element kakršnegakoli, umetnostnega in civilizacijskega napredka. Fabiani - umetnost bivanja poskuša fašizem v urbanistovem življenju kot nevralgično točko današnjih interpretacij postaviti ob stran, v sporočanju, da ena interpretacija še nikoli ni bila edina resnica, in s tihim, nepretencioznim apelom, da se bo bistveno spregledalo šele takrat, ko ideologija ne bo osrednje prizorišče interpretacij posameznikovega dela.AB


Najbolj brano