Kapital NSK - banka idej

V Moderni galeriji so sinoči odprli razstavo umetniškega kolektiva NSK. Postavitev z naslovom Od kapitala do kapitala - Neue Slowenische Kunst, dogodek zadnjega desetletja Jugoslavije se osredotoča na 12 najintenzivnejših let sodelovanja med skupinami NSK v letih od 1980 do 1992.

Skupni portret članov NSK pred modelom Tatlinovega stolpa 
iz predstave Gledališča Sester Scipon Nasice Krst pod 
Triglavom, 1986. Foto: Marko Modic
Skupni portret članov NSK pred modelom Tatlinovega stolpa iz predstave Gledališča Sester Scipon Nasice Krst pod Triglavom, 1986. Foto: Marko Modic

LJUBLJANA > Kot je povedala kustosinja razstave Zdenka Badovinac, je aktualna razstava prva, ki je posvečena Neue Slowenische Kunst. Umetniški kolektiv so leta 1984 ustanovile multimedijska skupina Laibach, skupina vizualnih umetnikov IRWIN in gledališka skupina Gledališče Sester Scipion Nasice. Na dan ustanovitve NSK se je sestavila še skupina za oblikovanje Novi kolektivizem in pozneje Oddelek za čisto in praktično filozofijo, Retrovizija, Film in Graditelji.

Delo posameznih skupin je kustosinja predstavila z dogodki, kot so koncerti, razstave, predstave, performansi, javne akcije in podobno. S tem je želela poudariti, da so posamezna umetniška dela NSK zaključene celote in hkrati deli trajajočih procesov, kot da bi bila vanje vgrajena koda ponavljanja, kar je ena izmed ključnih značilnosti delovanja tega kolektiva. Badovinčeva dogodke razume kot zgoščenine, v katerih se komunikacije med člani združijo in sočasno proizvedejo nekaj novega. NSK je v najbolj plodnem obdobju združeval tudi 20 posameznikov.

Z razstavo želijo v Moderni galeriji tudi razbiti stereotip, da je NSK povezan zgolj s kritiko socialistične družbe tistega časa. Gibanje je namreč v enaki meri kritiziralo tako tedaj propadajoči socializem kot prihajajoči globalni kapitalizem.

Vsaki od skupin NSK je namenjen prostor, velika dvorana pa je namenjena trem ustanoviteljem skupine. V njej so njihove skupne točke predstavljene skozi tri teme - Država, Institucionalne gradnje in Kapital. Pri Državi je na eni strani predstavljen razpad države in na drugi strani gradnja umetniške države, pri drugem sklopu je poudarek na nujnosti sprememb v umetniškem sistemu, tako v domovini kot v mednarodnem prostoru.

Razstavo spremlja vodnik, v katerem so podrobno opisana vsa predstavljena dela. Kot vrhunec razstavnega projekta je Badovinčeva izpostavila mednarodno konferenco (med 19. in 21. junijem) in jo bo pospremila istoimenska obsežna publikacija. Poleg tega bo ob razstavi potekal bogat program projekcij filmov in videov, predavanj, pogovorov, vodstev in delavnic.

V tretjem sklopu so predstavljeni projekti z naslovom Kapital, ki so jih vse tri skupine razvile na začetku 90. let minulega stoletja. Kozmokinetični kabinet Noordung je leta 1990 naredil predstavo Kapital, IRWIN je leta kasneje izdal knjigo in postavil razstavo Kapital, skupina Laibach pa je leta 1992 izdala ploščo Kapital.

Kot je še dejala Badovinčeva, je kapital tudi NSK sam. Je kot banka, v katero so vsi člani neprestano vlagali ideje, in več kot so iz nje jemali, več se ji je vračalo.

Po Ljubljani, kjer bo odprta do 16. avgusta, bodo razstavo na ogled postavili še v muzeju Van Abbe v Eindhovnu ter v muzeju Garage v Moskvi.

MI, STA


Najbolj brano