In beseda je zvok in slika postala

Citat iz Svetega pisma “…njegov glas slišiš, pa ne veš, od kod prihaja in kam gre,” je bil naslov klavirskega recitala, na katerem so prvič zazvenele skladbe, nastale na pobudo pianistke Sare Rustja Turniški. Šest novitet petih ustvarjalcev zaznamuje postmodernistična naklonjenost prijaznemu zavetju melodije in harmonije. Krstne izvedbe so bile obogatene z razstavljenimi likovnimi deli, ki jih je akademski slikar Izidor Kunšič ustvaril prav za to priložnost.

Pianistka Sara Rustja Turniški se je s klavirskim recitalom 
minulo nedeljo predstavila na gradu Zemono.   Foto: Leo Caharija
Pianistka Sara Rustja Turniški se je s klavirskim recitalom minulo nedeljo predstavila na gradu Zemono.  Foto: Leo Caharija

ZEMONO PRI VIPAVI > Sara Rustja Turniški se lahko pohvali s številnimi osvojenimi prvimi nagradami na mednarodnih tekmovanjih. Od lanske jeseni se izpopolnjuje v Italiji, v razredu enega največjih in najpomembnejših pianistov in profesorjev današnjega časa, Fabiu Bidiniju, hkrati pa poučuje v Glasbenem ateljeju Tartini v Ljubljani.

Zavzeto poglabljanje klavirske igre že vrsto let dopolnjuje z literarnim snovanjem. Tako je tudi nastalo nekaj tekstov o iskanju resnice, s katerimi je 30-letna glasbenica nagovorila očeta Mirana, brata Jerneja, skladatelja Andreja Missona in Aneja Černeta, doma iz Lokovca, sicer študenta kompozicije Akademije za glasbo v Ljubljani, po eno vokalno in klavirsko delo pa je napisala sama.

Nastal je prijazen ciklus petih novih klavirskih del, ki jim je praznično razpoloženje z Meditacijo De profundis, koral (iz Ps130) izpod peresa avtorice projekta zapela sopranistka Monika Fele, posebna gostja večera. V to uvodno povabilo prisluškovanju primorskih sodobnih klavirskih snovanj je Sara vključila tudi Sonato op. 58, številka 2 Frederica Chopina, čudovito, presunljivo, a tudi interpretativno zelo zahtevno romantično mojstrovino, ki pa je bila na tokratnem koncertu bolj ali manj le njen bled odsev.

Zato pa nas je z občutenim podajanjem, tehnično spretnostjo, bogatim muzikalnim navdihom in zrelo igro pianistka toliko bolj navduševala v zglednih izvedbah novitet. V Černetovi skladbiz naslovom V sanjah, v nočni prikazni … so izstopali arhaični akordi, tonska barvitost in rahla slutnja minimalizma in impresionističnih kompozicijskih elementov. Zvestoba tonalnosti in funkcionalni romantični harmoniji pa opredeljuje skladbe Onkraj podobeJerneja Rustje, Odsev sonca, ki jo je Miran Rustja priredil iz svoje zborovske skladbe, Iz globočine Sare Rustja kot tudi noviteto Opolnoči. To je skladatelj Andrej Misson napisal kot meditacijo na zborovsko skladbo Vilka Ukmarja na besedilo Srečka Kosovela. Klavirske skladbe so zvenele kot močan odsev romantičnega obdobja, v katerem preprosto ni prostora za glasbeno avantgardo 20. stoletja in njeno razburkano eksperimentiranje z atonalnostjo, zvenele so kot prijazno zatočišče melodij in harmonij, v katerem ima čustvena nota še kako pomembno vlogo.

V času, ko se koncertni programi bohotijo z virtuoznimi deli največkrat in najbolj izvajanih klavirskih mojstrov (predvsem romantičnih) in so slovenske novitete v njihovi senci, se najnovejši projekt vipavske pianistke razkriva kot izjemno drzen in pogumen, a hkrati kot glasbeno doživetje, ki tako pianistki kot občinstvu ponudi širok spekter doživljanja. Sara je igranje klavirskih novitet izkusila kot “občutek čiste ustvarjalnosti, saj je izvajanje takih del veliko bolj spontano in do izraza pride trenutek in trenutni navdih.” Ta je bil na koncertu nadgrajen še z občutenjem razstavljenih abstraktnih platen, ki jih je akademski slikar Izidor Kunšič, tako kot vsi avtorji klavirskih novitet, ustvaril na določene tekste Sare Rustja Turniški. Resničnost je le sobivanje in lepota, je namreč prepričana pianistka, doma iz Brij na Vipavskem, ki je s svojim najnovejšim projektom tehtno obogatila tako slovensko klavirsko literaturo kot likovno zbirko.

Čestitke in poklon dogodku, ki ga je v svoj program vključil letošnji festival Imago Sloveniae - Podoba Slovenije in je svojem mesto dobil tudi dan kasneje, 22. avgusta, v atriju Mestnega muzeja v Ljubljani.

TATJANA GREGORIČ (Radio Koper)


Najbolj brano