Gradbišče sredi galerije

Tokratno razstavo v Galeriji Tir na Mostovni so pripravile tri mlade umetnice, ki z “izposojenimi” inštalacijami opozarjajo na zapuščena gradbišča v večjih slovenskih mestih. Še gradimo za vas! je razstava, ki iz zornega kota gradbenega delavca odkriva njihovo problematiko, dolgo že desetletje in več.

Nina Jeza (levo) je kuratorka razstave, ki so jo postavile Sara 
Hostnik, Ana Legčević in Maša Gala. Gre za instalacijo 
mirujočega gradbišča v umetniški galeriji. Foto: David Verlič/E-Fronta
Nina Jeza (levo) je kuratorka razstave, ki so jo postavile Sara Hostnik, Ana Legčević in Maša Gala. Gre za instalacijo mirujočega gradbišča v umetniški galeriji. Foto: David Verlič/E-Fronta

NOVA GORICA > “Koncept projekta 'Gradimo za vas!' se dotika problematike mirujočih in zapuščenih gradbišč, ki se nahajajo na številnih pomembnih lokacijah v večjih slovenskih mestih ter vplivajo na njihov urbani videz,” pravi 30-letna vizualna umetnica Maša Gala iz Kranja. “Vsem nam dobro znan slogan 'Gradimo za vas!', ki ga lahko preberemo na tablah v bližini gradbišč, zveni pozitivno in obljubljajoče, prav tako izvrstno izgledajo načrti sodobnih arhitektur na informacijskih tablah ... A vsa pričakovanja se razblinijo, ko pogledamo za ogrado in spoznamo realnost,” dodaja.

Gradbeni material kot opozorilo

V sodelovanju s Skupino AS, ki jo sestavljata umetnici Ana Legčević in Sara Hostnik in se ukvarja s konceptualnimi projekti, je Maša Gala postavila razstavo, ki ponazarja ponovno uporabo gradbenega materiala. Tega si je izposodila na različnih gradbiščih. “Gre za instalacijo mirujočega gradbišča v umetniški galeriji,” je ilustrativna. Na ogled so tudi instalacija On site, ki je sestavljena iz serije slik On the Grid Maše Gala, dokumentarne fotografije z gradbišča ter opozorilni gradbeni znaki, ki jih je s svojimi prevodi opremila Skupina AS.

“Intervencija” skupine sovpada z zapuščenimi gradbišči, ki jih je v državi preveč, so pa povsod opremljena z opozorilnimi znaki, katerih postavitev je nesmisla, saj gradbišča ne delujejo več. Opozorila je dvojica prevedla s pomočjo spletnega prevajalnika Google Translate ter prevode aplicirala nazaj na znake, ki so jih vzele z nedelujočih gradbišč.

Zaradi načina prevajanja so ti prevodi včasih nepravilni in nesmiselni, zato z njimi opozarjata na ironijo same postavitve teh znakov na krajih, ki tega že leta več ne potrebujejo, saj se je njihova vloga drastično spremenila.

Apatični do gradbenih lukenj

“Umetnost odpira polje za interpretacijo,” meni Maša Gala, ki deluje na področjih slikarstva, instalacije, grafike in fotografije. Zaključila je študij slikarstva, novih medijev in grafike na ALUO v Ljubljani, kjer je leta 2010 prejela študentsko Prešernovo nagrado za slikarstvo. Študijsko se je na področju avtorske fotografije izpopolnjevala na VŠUP v Pragi na Češkem. Ideja avtoric je sicer abstraktna, a z globokim sporočilom, saj želijo predvsem z vidika gradbenega delavca širši javnosti sporočiti njihovo situacijo v Sloveniji v zadnjih letih. “Predvsem pa razstava opozarja na zapuščena gradbišča, ki so postali prostori apatije v mestu, saj smo jih ljudje že kar spregledali, ker živimo z njimi. Obenem so ti prostori nevarni, njihovo lastništvo ponekod ni urejeno, prav tako je sporno oglaševanje na tamkajšnjih panojih,” opozarja Maša Gala, ki jo zanima povezovanje umetnosti in znanosti.

Razstava bo na ogled do 15. novembra, štiri dni za tem pa bodo odprli slikarsko razstavo Suzane Švent.

ANA CUKIJATI


Najbolj brano