Fotografski motivi so v glavah

Fotografska skupina Planinskega društva Tolmin je peto razstavo posvetila letošnjemu vpisu v Fotografsko zvezo Slovenije. S tem se jim odpirajo novi umetniški izzivi in možnost sodelovanja na razstavah doma in v tujini. Hitro napredovanje članov in vse večja prepoznavnost temeljita na tem, da v ospredje postavljajo umetniško moč fotografije.

Miljka Lesjaka fotografski aparat spremlja na vseh vzponih v hribe. Foto: Neva Blazetič
Miljka Lesjaka fotografski aparat spremlja na vseh vzponih v hribe. Foto: Neva Blazetič

TOLMIN > Z osupljivimi 46 fotografijami z motivi iz vsega sveta in ne le z gora, se na razstavi v tolminski knjižnici do 9. januarja predstavlja 14 fotografinj in fotografov.

“Pod mentorskim vodstvom platinastega odličnika Mednarodne zveze za fotografsko umetnost FIAP Rafaela Podobnika naša fotografska skupina s 25 člani ustvarja že šesto leto. Nekateri vztrajajo ves čas, drugi prihajajo in odhajajo. Pridružujejo se nam tudi fotografi od drugod, celo iz zamejstva. Nekateri segajo po odmevnih nagradah, samostojno razstavljajo,“ je na odprtju razstave z množico obiskovalcev pred dnevi povedala predsednica PD Tolmin in tudi članica fotografske skupine Milena Brešan.

Izražanje misli in čustev

Od vsega začetka je zraven nekdanji policist, gorski reševalec in hribolazec Miljko Lesjak, ki se z izraznimi fotografijami prav v tem času predstavlja v kavarni Pecivo v Novi Gorici. “Fotografiram odkar pomnim. Ta hobi me veseli in bogati. Začel pa sem v gorah, narava je moje veselje in navdih, zato tudi motive iščem v njej. Če bo zdravje zatajilo, se lahko usmerim v makro fotografijo. Dva kvadratna metra na travniku sta dovolj za cel dan fotografiranja,” številne razsežnosti fotografiranja razkriva Lesjak. S kolegi na srečanjih izmenjujejo izkušnje, mentor Rafael Podobnik jih usmerja predvsem v izrazno, umetniško fotografijo. “Bistveni so motivi, ki nastajajo v glavah. Težko jih je ujeti in še poslikati. Gledalci naj bi ob fotografiji nekaj začutili. Če gredo kar mimo, je ob vsej tehniški dovršenosti prazna ...” Kot pravi, je s prehodom na digitalno fotografiranje veliko lažje, predvsem cenejše in hitrejše.

Ker se je razstava po naključju prekrivala z drugimi obveznostmi, mentorja Podobnika ni bilo. Je pa ob tem dogodku na papir strnil misli, ki so jih na odprtju razstave prebrali. ”Čeprav je Fotografska skupina Planinskega društva Tolmin komaj letos postala članica Fotografske zveze Slovenije, čeprav v svetu prevladuje trendna fotografija, čeprav večina žirantov pretežno uporablja razumska merila, članice in člani skupine na prvo mesto postavljajo umetniško moč.”

Po mnenju Podobnika naj bo v prvem planu izražanje misli in čustev: “Že Rihard Jakopič je poudarjal, da so čustveni vzgibi važnejši od miselnih. Lepota je sicer zaželena, vendar je ne smemo pojmovati izključno v klasičnem pomenu besede. Taka se večkrat bode z vsebino. Ker so le redki avtorji in kritiki obdarjeni z umetniško občutljivostjo, od nekdaj prevladujejo razumska merila ... Toda brez umetniških meril ne ločimo zrna od plev. Z razumskimi merili lahko še tako dobre umetnine raz-vrednotimo in še tako slabe povzdignemo.” Kot pravi, pri ocenah, ki so nastale na podlagi umetniških meril, ni velikih razlik. Ocene, ki so izhajale iz razumskih meril, so lahko popolnoma nasprotne. “Na podlagi umetniških meril so avtorji priznani že za časa življenja, na podlagi razumskih meril pogosto šele po smrti.”

Tolminska prebrisanost

Prav zaradi tega, ker člani Fotografske skupine PD Tolmin na prvo mesto postavljajo umetniško moč, hitro napredujejo. Ker čutijo, da se v tej skupini lahko izražajo, se jim pridružujejo člani od drugod. “Zavedamo se, da se bodo pri pridobivanju naslovov in priznanj prej ali slej srečali z razumskimi merili. Pričakujem, da bo zmagala tolminska prebrisanost. Da bodo preštudirali, kako si lahko zagotovijo pohvale, ne da bi trpel umetniški izraz. Tako bodo zadovoljni tudi tisti gledalci, ki hočejo vse razumeti in nič občutiti. Fotografska skupina Planinskega društva Tolmin pa bo z vztrajnim delom postala žarišče slovenske umetniške fotografije,” z zaupanjem gleda na svoje varovance mentor Podobnik.

NEVA BLAZETIČ


Najbolj brano