Fantovska leta in odnosi na preizkušnji

Motovunski filmski festival tudi letos prinaša najnovejše festivalske ljubljence prvoligaških mednarodnih filmskih festivalov. Med najbolj pričakovanimi so nedvomno Fantovska leta (Boyhood). Film, ki ga je Richard Linklater z isto skupino igralcev snemal 12 let zapored, velja za enega najboljših filmov letošnje bere ter unikum v svetovnem merilu. Najbolj pričakovani gost pa je letošnji prejemnik nagrade maverick, ki jo podeljujejo filmskim velikanom za širjenje filmskih obzorij, Andrej Zvjagincev, ki nosi upravičeno oznako novodobnega Andreja Tarkovskega.

Film Fantovska leta (Boyhood) je Richard Linklater z isto skupino igralcev snemal 12 let zapored
Film Fantovska leta (Boyhood) je Richard Linklater z isto skupino igralcev snemal 12 let zapored 

MOTOVUN > Andrej Zvjagincev (1964) je z režijskim prvencem Vrnitev, ki ga je posnel šele pri 39 letih, kot strela z jasnega udaril leta 2004 na beneški Mostri in odnesel zlatega leva za najboljši film. Ko je prebrodil ustvarjalno režiserski porodni krč, je kot po tekočem traku ustvaril še tri kritiško opevane celovečerce Izgon, Elena in Leviatan. V Zvjagincevih filmih ni prostora za pretencioznost, saj v njem najdejo svoje mesto intimni družinski in partnerski odnosi, ki se znajdejo na preizkušnji. In kot se šika za naslednika poetike Andreja Tarkovskega, je prav tako minimalistična in premišljena tudi njegova filmska estetika Na festivalu bodo predvajali vse naštete filme, razen Leviatana.

Motovunski filmski festival budno spremlja tudi najnovejše filmsko dogajanje na Slovenskem. Letos se bodo v Motovunu predstavili: Janez Burger z dokumentarcem o Marku BrecljuPriletni parazit, Dušan Moravec s portretom Damirja AvdićaPravi človek za kapitalizem in Damjan Kozole z dokumentarcem o Ulayu Projekt: rak.

Neodvisni ameriški filmar Richard Linklater, ki se je z razsežnostjo časa in preobrazbo junakov ubadal že v trilogiji Pred zoro, Pred sončnim zahodom, Pred polnočjo, se je s Fantovskimi leti vpisal v anale filmske zgodovine. Zakaj? Enkrat na leto, 12 let zapored, je Linklater pred filmsko kamero zbral iste filmske igralce ter ustvaril zgodbo o odraščajočem fantu Masonu, ki ga je spremljal od njegovega šestega do 18. leta. Med bolj vabljivimi filmskimi naslovi je tudi Sacro GRA, ki je na lanski Mostri prejel leva za najboljši film in govori o življenju ljudi v bližini največje rimske obvoznice ter se malce približuje mistični očarljivosti Neskončne lepotePaola Sorrentina. Če ostanemo še pri Italijanih: v Motovunu si bo mogoče ogledati tudi zadnji film Bernarda Bertoluccija, ki ga je prevzela jedka proza Niccolòja Ammanitija. V film je prenesel njegov roman Jaz in ti. V sekciji Življenje je performans zasledimo tudi film 20.000 dni na Zemlji, v katerem svoje poglede na svet razlaga temačni trubadur Nick Cave. Med dokumentarci veliko pozornosti vzbuja tudi Michel Gondry, ki je v delu Ali so visoki ljudje srečni? v precep vzel misleca Noama Chomskega. Rezultat bo najverjetneje gondryjevsko bizaren. Med bolj “komercialnimi” filmi bo na ogled tudi Vse je izgubljeno, v katerem sledimo zgodbi brodolomca, ki ga je upodobil Robert Redford in ki v 105 minutah sredi ničesar, obkoljen z morskimi psi, izdavi samo eno besedo.

Festival se bo sklenil v sredo, danes pa bo nekaj lahkotnejših filmov na ogled v Buzetu.

BILJANA PAVLOVIĆ


Najbolj brano