Dragoceni drobci ujetega časa

V Mestni galeriji Nova Gorica so odprli pregledno fotografsko razstavo ob 70-letnici Lada Jakše. V Resonancah časa so zaobjete izstopajoče teme, ki v avtorjevem ustvarjanju “sonihajo” že štiri ustvarjalna desetletja.

Lado Jakša se na novogoriški razstavi predstavlja kot fotograf in glasbenik; v ozadju direktorica Kulturnega doma 
Nova Gorica Pavla Jarc.   Foto: Matej Vidmar
Lado Jakša se na novogoriški razstavi predstavlja kot fotograf in glasbenik; v ozadju direktorica Kulturnega doma Nova Gorica Pavla Jarc.  Foto: Matej Vidmar

NOVA GORICA > Pregledna razstava Resonance časa, ki prikaže le delček opusa tega izvrstnega fotografa, glasbenika, skladatelja in umetnostnega zgodovinarja, je v znamenju številke 70. Lado Jakša jo je skupaj z Nušo Podgornik ob svoji 70-letnici postavil v Novi Gorici, ki letos prav tako praznuje 70 let. In sprva sta izbrala natanko 70 fotografij. Postavila sta jih kronološko, pri čemer se začetek in konec prepletata, vezni člen pa je 71. fotografija iz lanskega leta, naslovljena Navdih, z značilno dolgo palico, ki je Jakšev pogost motiv, na njenem koncu pa kot prižgana vžigalica žari zahajajoče sonce.

Lado Jakša se rad vrača k določenim motivom, od ukrivljenih palic in avtoportretov v (oljnih) madežih do avtoportretov iz senc in potrganih plakatov ter motivov glasbil. In ko se prečna flavta, denimo, zazdi kot mitraljez ... “Nam avtor sporoča, da stvarem in ljudem pripisujemo pomene glede na to, s katere perspektive in plati gledamo nanje? Da se z glasbo oziroma z umetnostjo tudi bojujemo, vendar za kulturne vrednote, in pri tem nikogar ne poškodujemo?” se je vprašala Nuša Podgornik.

Z Jakšo je za pregledno razstavo izbrala 14 izstopajočih tem, ki “sonihajo oziroma resonirajo v času” in jim je bilo moč v štirih desetletjih slediti skozi številne fotografske razstave. Od tiste v galeriji Emonska vrata leta 1977, ko je Jakša stopil na ljubljansko (fotografsko) sceno, pa preko razstav po Sloveniji, v Beogradu, po Evropi pa tja do New Yorka. Opazovati je mogoče njegov prehod od črno-bele k barvni fotografiji, od klasičnega k digitalnemu ... Nenehno iščoč, “vedno na preži za nenavadnimi pogledi, izzivalnimi zornimi koti, ki izključujejo montažo ali dvojno ekspozicijo, na sledi za skritimi in skrivnostnimi ambienti, detajli, simbolnimi pomeni oblik in stvari Lado Jakša zavestno postavlja fotozrcalo, saj, kot sam pravi, z njim simbolno reflektira svoj pogled skozi različne filtre lastnih razmišljanj, fantazij, zaznavanj in poudarja, da se naš pogled na stvari okoli nas ostri s pogledom na sam pogled ter da se skozi zaslonko naših lastnih misli s posnetki zaustavlja čas,” je dejala Nuša Podgornik.

Odprtje Resonanc časa v novogoriški Mestni galeriji ni moglo brez enega od značilnih oziroma prepoznavnih Jakševih elementov - fotomultivizijske projekcije, ki jo avtor v živo spremlja s svojo glasbo, zaigrano na različne instrumente, večinoma klavir, sintetizator in saksofone. In obiskovalci so prav prek slednje dobili še tisto več kot “zgolj” zgoščen pregled ustvarjalčevega fotografskega opusa.

MITJA MARUSSIG


Najbolj brano