Čas, kot ga slišita glas in bas

Bas in glas s ploščo Časovni (u)stroj nastavljata ogledalo: v njem se pobliskavajo vprašanja, ki se dotikajo medčloveških in družbenih razmerij. Bas - Jaša Hedžet in glas - Nejc Sajovic bosta svoj prvenec, ki je nedavno izšel v sozaložništvu glasbene zadruge Celinka in koprske Pine, v živo predstavila nocoj na koprskem Jazz, etno in funky festivalu.

Bas in glas sta Jaša Hedžet (levo) in Nejc Sajovic   Foto: Maksimiljana Ipavec
Bas in glas sta Jaša Hedžet (levo) in Nejc Sajovic  Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER > Še preden sta postala Bas in glas, sta bila glas in glas. Na prvem skupnem koncertu, ki se jima je leta 2008 zgodil spontano na koprskem pomolu, kjer sta ugotovila, da “jima gre v bistvu ful dobro”, je Nejc Sajovic repal, Jaša Hedžet pa mu je dajal ritem z beatboxanjem. “Hotela sva tak prvinski, neposreden, da ne rečem surov glasbeni izraz: samo glas in ritem, brez balasta,” pripoveduje Jaša, ki je potem poprijel za bas kitaro, kmalu pa je v prostor, kjer vadita, prinesel še looper.

Na četrtem večeru letošnjega festivala Jeff bo poleg dvojca Bas in glas nastopila še funk zasedba Free Jam iz Ferare. Če bo deževalo, se bosta koncerta iz lapidarija preselila pod streho koprskega Pokrajinskega muzeja.

V zasedbi - “glas, bas in nekaj efektov” sta posnela ploščo Časovni (u)stroj. Komad, ki je dal letos naslov njunemu prvencu, sta leta 2010 poslala na natečaj Vala 202 Imamo dobro glasbo in se uvrstila na kompilacijo Val 010. Skladba Okej, okej, okej, okej, za katero se strinjata, da je gotovo najbolj poetična in optimistična pesem na zgoščenki, pa je bila pesem tedna naRadiu Koperin popevka tednana Valu 202.

Ob poslušanju prve plošče dvojca Bas in glas padeta (vsaj) dva stereotipa: da slovenščina ni spevna ter da je rap lahko le rezek, odrezav in trd. “Ko pišem, se trudim, da bi bilo vse skupaj spevno. Slovenščina se mi sploh zdi tak zelo mehak jezik, ki nima ostrih in grobih prehodov,” pojasnjuje Nejc, ki je začel pisati v srednji šoli. Iz besedil je hitro jasno, da ga zanima posameznik, postavljen v določen prostor in čas. “Poanta je, da ujamejo trenutek v času, in tudi zato jih pustim takšna kot so in jih ne spreminjam,” še dodaja “glas”, ki je obenem tudi “pero” te glasbene zasedbe.

Deset skladb na plošči je pravzaprav deset zgodb, v katerih je glavni junak “navaden človek” z običajnimi problemi. Včasih se zatakne v krog rutinskih medosebnih odnosov, drugič se spotakne na čereh zakoličenih družbenih razmerij. “Nejčevih besedil ni težko glasbeno obleči, ker so resnično spevna. Zvenijo,” pove Jaša, ki z vsem, kar zmoreta dve roki in basovske strune pa še looper, ustvari glasbo. Ta z besedili diha, poudarja vzdušje v komadih, občutje ujetosti, tudi brezizhodnosti pa včasih prižene do roba. Njegova ekspresivna glasbena podlaga pa ni improvizacija, poudarja. Prostor za improvizacijo si sicer puščata, a točno vesta, kje v kateri od pesmi. Na vprašanje, ali se dojemata kot angažirana glasbenika, ni kratkega in enoznačnega odgovora. Vsekakor sta iskrena opazovalca in spontana komentatorja sveta, v katerem živita. “Ne morem reči, da komade pišem z namenom, da bi imeli družbeni vpliv ali da bi bili družbeno angažirani. Že to, da jim kdo prisluhne, o njih premišljuje, se mi zdi veliko, kaj pa potem vsak posameznik s tem počne, je njegova odločitev,” razmišlja Nejc.

In ja, časi, ki se vrtijo v začaranem krogu, velikokrat močno pritisnejo na vzvod ustvarjalnosti. “Krizna obdobja so praviloma zelo plodna, saj zaostrene družbene razmere sprožajo razmisleke, kritike, vse to pa dejansko ustvarja možnosti, da posameznik ali skupina najdejo rešitve, in tako se počasi gradijo tudi steze, če že ne poti do sprememb. Preden pa se postavijo novi temelji, se v družbi običajno močno zatrese,” pristavi Jaša. Nejc pa doda, da kriza sicer povzroča stisko, ta pa ima potencial, da ustvari kreativni prostor: “Nek naboj, ki če drugega ne, prisili človeka, da išče rešitve, tako človeške kot tudi glasbene.”

In ja, časi se spreminjajo, ljudje pa si zastavljamo vedno ista, univerzalna vprašanja. Smisel je prav v tem, da se sprašujemo - vsak odgovor sproži praviloma niz novih spraševanj, menita Bas in glas. Če se hočeš videti in vedeti, kje točno v (svojem) prostoru in času dejansko si, drugače ne gre.

MAKSIMILJANA IPAVEC


Najbolj brano