Alfa samec, klovn, sončni kralj

Kult osebnosti je danes, bolj kot kdajkoli prej, top tema svetovne družbene scene. Tako menita kustosa razstave Francesca Lazzarini in Marco Lorenzetti, ki sta v tržaškem MLZ Art Dep, na ulici Galatti 14, pripravila istoimensko razstavo, na kateri o tej temi razmišljajo mladi, uveljavljajoči se umetniki. Med njimi tudi Aleksander Velišček iz Goriških brd, ki trdi, da je vsaka podoba politična.

 Aleksander Velišček: V. Putin, 2013, mešana tehnika
Aleksander Velišček: V. Putin, 2013, mešana tehnika 

TRST > So velike osebnosti tiste, ki so po zaslugi svojih karizem postale referenčne točke našega kolektivnega spomina ali tiste, katerih moč je temeljila na izgradnji lastne podobe? Vzemimo kar tistega s plakata, ki vabi na razstavo - Ludvika XIV., sončnega kralja. Lep primer monarhičnega absolutista, ki je svojo moč gradil na svoji podobi. In tako dalje, cesarji, faraoni, tirani, heroji množične kulture, politiki, umetniki, filozofi. Eni s pametjo in karizmo, drugi z imidžem. O njih razmišlja 11 mladih umetnikov iz Italije, Srbije, Mehike in Slovenije, skozi različne medije; fotografijo, video in slikarstvo.

Aleksander Velišček (1982) je eden redkih slovenskih umetnikov, ki se kot slikar loteva svetovnih osebnosti. Pred dvema letoma smo v Medani (ob mednarodnem festivalu sodobne glasbe Brda Contemporary) videli njegov “tondo” portret Slavoja Žižka, upodobil pa je tudi druge. Badiou, Bensaid, Kasparov, Monicelli, Hessel, Pasolini, Berlinguer so osebnosti, ki so po avtorjevem mnenju pustile sledi v našem sočasnem življenju. Njihovi obrazi, ko jih upodobi v krožnem izrezu, postanejo maske, ki zgubane in v grimasah nekaj govorijo. Nanosi barv poudarjajo materialnost, mesenost, ki pa na robovih že razpada.

In seveda, Vladimir Putin in Silvio Berlusconi, ki ju avtor pokaže v Trstu kot dve ključni figuri na politični šahovnici (Velišček se je šolal na akademiji v Milanu, zato mu je blizu italijanska politična scena, sicer bi morebiti upodobil kakšnega slovenskega politika). Vladimir Putin, po besedah Lazzarinijeve, alfa samec in Silvio Berlusconi, uživaški klovn in šaljivec.

Velišček je nazadnje, letos, upodobil še Beuysa, Assangea, Snowdna, tri ključne figure 20. stoletja. “Vse podobe so politične, četudi se neposredno ne nanašajo na politiko,” meni Velišček. Pa ne le osebnosti, Aleksander zabrede v zgodovino, špekulira, ugotavlja, kaj nam je prinesla Dedičeva prekinitev z informbirojem (npr. sodelovanje na svetovnem prvenstvu v nogometu v Južnoafriški republiki), zanima ga politična moč v odnosu s pornografijo, hierarhija v spolnosti, nacionalna identiteta v športu, zato bomo v njegovem portfoliju našli tudi slike na to temo. Razstava s celim naslovom Cult of personality - Leading personality disease je ogled do konca julija.

KLAVDIJA FIGELJ


Najbolj brano