99 pozdravov iz Kaverljaga

Delavnica Kaverljag, ki jo je petnajst poletij (od leta 1998 do 2013) v svojem ateljeju v istrski vasici nad Šmarjami pripravljal slikar, grafik in ilustrator Aleš Sedmak, je pustila svoj pečat tudi v njegovem ustvarjalnem opusu. Ducat portretov iz cikla 99 prijateljev iz Kaverljaga bo do konca avgusta na ogled v koprski Pretorski palači.

 Aleš Sedmak med portreti svojih prijateljev.   Foto: Maksimiljana Ipavec
Aleš Sedmak med portreti svojih prijateljev.  Foto: Maksimiljana Ipavec

KOPER > V opusu Aleša Sedmaka (1952) se je vrsto let raztezalo morje, čoln, ki se je najpogosteje pojavljal kot osrednji motiv, pa je sčasoma postal že skorajda umetnikov atribut. In četudi Sedmak velja za konceptualista, sam sebe dojema kot ustvarjalca, ki si dovoli odprtost.

“Najpomembneje se mi zdi, da sem dovzeten za dogajanje okrog sebe, da znam opazovati in svojo interpretacijo videnega prenesti v medij,” je dejal avgusta 2011, ko so v Društvu likovnih umetnikov Insula na dveh razstaviščih predstavili pregled njegove grafične ustvarjalnosti v letih od 1986 do 2011. In njegovi takratni najmlajši sitotiski so začeli nakazovati pomemben vsebinski premik - postali so neke vrste dnevniški zapisi. Grafike, na katerih je v ozadju “valovilo” morje, je avtor poselil z utrinki iz svojega vsakdanjika; od podob njemu bližnjih do metuljev in kačjih pastirjev, ki razkrivajo dotik z naravoslovno ilustracijo, s katero se je Sedmak precej ukvarjal v minulih letih. Ciklus 99 prijateljev iz Kaverljaga je spontano in pričakovano nadaljevanje tega, kar je v Insuli pokazal pred štirimi let, meni kustos Dejan Mehmedovič in dodaja, da se Sedmak v ustvarjanju v zadnjem času vse bolj “odmika v svoj bližnji svet.” Del tega so prav na Mednarodni delavnici Kaverljag postali tudi njegovi dotedanji kolegi, profesorji na različnih fakultetah in inštitutih po Evropi. 99 jih je na Sedmakovo pobudo v majhnem zaselku v zaledju slovenske Istre študentom oblikovanja in vizualnih komunikacij delilo znanja in veščine.

Sedmak je ciklus portretov 99 prijateljev iz Kaverljaga, ki jih je izdelal v tehniki monotipije, prvič razstavil letos maja v sarajevski galeriji Roman Petrović. Tam jih je na ogled postavil 25, prav toliko jih bo pokazal prihodnji mesec v Škofji Loki, v Kopru pa jih je na ogled 12. Zakaj torej Kaverljag in podobe tamkajšnjih mentorjev? Kaverljag ni pomemben samo zame, ampak tudi za moje sodelavce, saj so te delavnice naletele na dober odziv, tudi v tujini. Ob obletnici našega skupnega dela sem si želel poklon temu projektu dati tudi sam. Še zlasti zato, ker živimo v času, ko sta kultura in umetnost vse bolj odrinjeni, s tem pa nekako izginjajo tudi posamezniki, ki delujejo na tem področju. Zato sem hotel predstaviti te obraze, te osebnosti, ki so svoj pečat pustili tudi skoraj 300 študentom, kolikor se jih je v 15 letih zvrstilo v ateljeju v Kaverljagu,” pojasnjuje Sedmak.

Dejan Mehmedovič razstavljena dela vidi kot “upodobitve kroga ljudi, ki v iskrenem odnosu gledalca nagovarjajo o dobrem in pozitivnem življenju,” avtor pa dodaja, da tokrat pripoveduje osebno zgodbo. Zgodbo o odnosih, ki so prerasli okvire profesionalnih vezi in se zgostili in zbližali v prijateljstvo. Vseh 99 je upodobil v svojem ateljeju, ki je bil v času delavnic tudi njihov, torej v okolju, ki ga vsak od njih doživlja kot oseben prostor: “Čeprav vsak od portretirancev gledalca nagovarja drugače, ga pozdravlja, zre vanj skozi 'zaveso' intimnosti, ki je nastala prav tam, na teh delavnicah. V Kaverljagu.”

MAKSIMILJANA IPAVEC


Najbolj brano