Rešila sta se v zadnji sekundi

Vodja službe za preiskavo letalskih nesreč Toni Stojčevski je potrdil domneve Iva Boscarola, da sta avstrijska državljana v začetku meseca v oblakih nad Bovcem izgubila orientacijo in strmoglavljala navpično proti tlom, dokler pri hitrosti 490 kilometrov na uro z letala nista odpadli krili. Boscarol je ugotovil, da je pilot aktiviral reševalno padalo predzadnjo ali zadnjo sekundo, preden bi bilo za rešitev prepozno.

Pilot je šele po pristanku  ugotovil, da je v Sloveniji. Leta ni 
prijavil niti italijanski kontroli zračnega prometa.  Foto: Pgd Bovec
Pilot je šele po pristanku ugotovil, da je v Sloveniji. Leta ni prijavil niti italijanski kontroli zračnega prometa.  Foto: Pgd Bovec

LJUBLJANA, AJDOVŠČINA > Vodja službe za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov Toni Stojčevski je pred dnevi objavil uvodno poročilo o padcu ultralahkega motornega letala virus SW. Nesreča se je zgodila prve dni oktobra pri Bovcu. V poročilu je Stojčevski pojasnil, da sta pilot in potnik (stara 61 in 80 let) z letalom poletela z letališča Caorle pri Lignanu. Leta nista prijavila italijanski kontroli zračnega prometa.

Do Vidma naj bi letela 300 metrov na tlemi, tam pa naj bi se pilot z letalom dvignil 3000 metrov nad tlemi in zašel v oblake. “V sloju oblačnosti ni uspel ohraniti vizualnega kontakta in kontrole leta, v poskusu izhoda iz oblakov pa je privedel letalo v nekontroliran let, tako da je posledično prišlo do ekstremnih obremenitev s hitrostjo približno 490 kilometrov na uro,” je zapisal v poročilu.

Šele na tleh sta ugotovila, kje sta

Obremenitev je presegla vrednost 10G, zaradi česar je popokala nosilna konstrukcija obeh kril, ki sta se odtrgali od trupa. “Pilot je pravočasno aktiviral BRS reševalno padalo, pilot in potnik sta brez poškodb pristala pri letališču Bovec. Ko sta izstopila iz letala, sta ugotovila, da sta v Sloveniji,” je opis podatkov o letu sklenil Stojčevski.

Ivo Boscarol, direktor ajdovskega podjetja Pipistrel, v katerem so letalo izdelali, je po podatkih iz snemalne naprave v letalu ugotovil, da je pilot na višini 3000 metrov zmanjšal hitrost letala pod minimalno, zato je letalo izgubilo vzgon in v skoraj navpični spirali začelo padati proti tlom. Med padanjem je letalo preseglo največjo dovoljeno hitrost 302 kilometrov na uro. Pri hitrosti 445 kilometrov na uro je pilot skušal zravnati letalo, pri čemer je obremenitev letala dosegla šestkratnik normalne obremenitve (6G).

Priznanje za letalo

“Povprečen odrasli moški pri takšni obremenitvi že lahko izgubi zavest. Nato se je nenadoma še povečala na najmanj 10-kratno (10G). Snemalnik podatkov na letalu namreč lahko izmeri največ 10-kratne obremenitve, tudi če so dejansko višje,” je pojasnil Boscarol. Ker letalo ni zgrajeno, da bi preneslo takšne obremenitve, sta se krili odtrgali, odpadlo je tudi vetrobransko steklo.

Pilot je raketno reševalno padalo aktiviral pičlih 515 metrov nad tlemi, padalo pa se je v celoti odprlo le 150 metrov nad tlemi. “Glede na ta dejstva je posadka aktivirala padalo tri do štiri sekunde pred neizbežnim trkom v tla in eno do dve sekundi, preden bi bilo prepozno za rešitev posadke,” je ocenil Boscarol. Po njegovem mnenju je dogodek prinesel veliko priznanje konstrukciji letala in sistemu, ki je rešil dve življenji. DC


Najbolj brano