Nadzorniki s 450 očmi

“Na začetku so le redki vozniki upoštevali rdečo luč pred avtocestnim predorom. Danes so redki tisti, ki je ne upoštevajo. Še vedno pa je preveč voznikov, ki ne upoštevajo ostalih opozoril. In še vedno moramo nekatere poditi iz predorov,” nam je povedal Denis Grk, vodja Darsovega nadzornega centra na Kozini. Skupaj z desetimi nadzorniki s Kozine nadzira in upravlja promet na avtocestah in hitrih cestah od Ljubljane proti Primorski.

Mlada “nadzornika” Maj Odar (levo) in Lan Simčič sta se v 
soboto čudila sobi s 24 običajnimi in štirimi ogromnimi 
monitorji, po katerih je drvel ves avtocestni promet na 
Primorskem. Foto: Danijel Cek
Mlada “nadzornika” Maj Odar (levo) in Lan Simčič sta se v soboto čudila sobi s 24 običajnimi in štirimi ogromnimi monitorji, po katerih je drvel ves avtocestni promet na Primorskem. Foto: Danijel Cek

KOZINA > “Zanimivo se nama zdi, zato sva prišla pogledat, kje dela Majev oče,” sta v soboto dopoldne, potem ko sta se kot prava nadzornika usedla za številne monitorje in lučke v operativni sobi Darsovega nadzornega centra na Kozini, povedala druga bratranca Lan Simčič in Maj Odar iz Postojne. Čeprav sta bila Maj in Lan ena redkih obiskovalcev sobotnega dneva odprtih vrat, so se jima Darsovi nadzorniki povsem posvetili.

Tako kot se 24 ur na dan, sedem dni v tednu in sleherni dan v letu posvečajo tisočim voznikom, ki drvijo po primorski avtocesti in hitrih cestah od Ljubljane navzdol in od številnih primorskih krajev navzgor proti prestolnici. “Nekoč sem jih štel in naštel več kot 450 kamer, ki pošiljajo sliko v naš center. Imamo detekcijske, fiksne in vrtljive, ki jih lahko obračamo od tukaj,” je o zunanjih “očeh”, s katerimi Darsovi nadzorniki spremljajo promet, povedal vodja nadzornega centra na Kozini Denis Grk.

Vozniki še vedno ne upoštevajo znakov

Po dva nadzornika na izmeno (če je potrebno priskočijo na pomoč še drugi) v stavbi nad Kozino namreč ves čas na zaslonih spremljata promet na avtocesti A1 od priključka Brezovica pri Ljubljani do Izole, na hitri cesti od Rebrnic do Vrtojbe, na odseku od Gabrka do Fernetičev in na hitri cesti od Bivja do Škofij. Na veliki steni z zasloni imajo ves čas sliko iz vseh predorov in pokritih vkopov ter sliko kamer na izpostavljenih točkah odprte trase avtoceste.

“Naloga nadzornikov je, da ob izrednem dogodku s signalizacijo zavarujejo vse udeležence v prometu in zaščitijo tiste, ki se znajdejo v bližini nevarnega dogodka. Ukrepati moramo v trenutku in uporabiti vso možno signalizacijo,” pojasnjuje Grk. Nadzorniki opažajo, da številni vozniki žal ne upoštevajo vseh znakov in napisov, ki jih vključijo. Rdeče luči pred vhodom v predor danes spregledajo le redki, zato pa jih veliko več ne upošteva rdečega znaka X, s katerim predvsem v predorih zapirajo določen vozni pas.

Nekateri se pred kamerami predajajo strastem

“Zadnjič se je v predoru odtrgal nosilec in del kabla je obvisel nad voznim pasom. Da ga ne bi zadel kakšen visok tovornjak, smo ta pas zaprli z znakom X, pa so vozniki po tem pasu vozili, kot da ne bi bilo nobenega znaka. Sam sem se peljal vzporedno z enim takim in ko sem mu s prstom pokazal navzgor, na znak X, je samo nekaj zmajeval z glavo. Šele v ogledalu sem potem opazil, da je vendarle zapustil ta pas,” o svoji izkušnji pripoveduje Grk.

Nadzorniki pa morajo žal še vedno poditi iz predorov voznike, ki se kar ustavijo v niši. Nekateri kar tako, drugi, ker morajo telefonirati … Vidijo pa tudi veliko tragičnih dogodkov ter ne tako malo radostnih trenutkov. Še vedno se namreč dogaja, da se kakšen voznik in sopotnica ali obratno predajata strastem kar ob avtocesti, za kakšnim zidom, kjer pa jih razločno ujamejo kamere.

“Glavna težava pa je, da vozniki ne poskrbijo za svojo varnost. Ko se jim pokvari avto, ustavijo na odstavnem pasu in brez telovnikov hodijo okoli avta, kot da bi bili ne vem kje. Obleči bi morali odsevni telovnik, na avtu prižgati vse štiri smernike, postaviti trikotnik in se umakniti za odbojno ograjo,” svetuje Grk. In dodaja, da tako poskrbijo za svojo varnost in varnost drugih udeležencev v prometu.

DANIJEL CEK


Najbolj brano