Avtomobil kar sam pokliče pomoč

“Ko se zaradi trka sprožijo varnostni mehovi, naprava v avtu samodejno pokliče številko 112. Operaterjem se najprej izpišejo podatki o kraju nesreče, tipu vozila in potnikih, nato pa sistem vzpostavi še govorno povezavo,” je sistem eCall opisal vodja državnega centra za obveščanje Boštjan Tavčar. Slovenija je prva država v Evropi, v kateri deluje sistem.

Sistem eCall bi zagotovo pomagal 66-letni Ljubljančanki in 
88-letnemu Ljubljančanu, ki sta se konec maja 2009 odpeljala na Primorsko po vino, na viaduktu Goli Vrh nad 
Razdrtim zapeljala na ograjo in z avtom zgrmela v gozd pod 
avtocesto. Ker na ograji skoraj ni bilo sledi, je avto in njuna 
trupla naključni sprehajalec našel šele dva meseca in pol 
kasneje.  Foto: Pgd Postojna
Sistem eCall bi zagotovo pomagal 66-letni Ljubljančanki in 88-letnemu Ljubljančanu, ki sta se konec maja 2009 odpeljala na Primorsko po vino, na viaduktu Goli Vrh nad Razdrtim zapeljala na ograjo in z avtom zgrmela v gozd pod avtocesto. Ker na ograji skoraj ni bilo sledi, je avto in njuna trupla naključni sprehajalec našel šele dva meseca in pol kasneje.  Foto: Pgd Postojna

LJUBLJANA > “Med testiranjem smo sprejeli tri, v zadnjem času pa le en klic,” pravi vodja državnega centra za obveščanje Boštjan Tavčar. Razlog za tako majhno število klicev je dejstvo, da ima zelo malo avtomobilov vgrajeno takšno napravo. “Gre za vozila visokega cenovnega razreda. Po letu 2018, ko bodo morali proizvajalci avtomobilov takšne naprave nameščati v vsak nov avto, pa računamo, da se bodo pojavili tudi ponudniki, ki bodo izdelovali naprave za starejša vozila. Z našo odločitvijo skušamo tudi pri nas spodbujati takšne ponudnike,” je povedal Tavčar.

In za kaj pri sistemu eCall sploh gre? Naprava v avtu je povezana z varnostnimi mehovi. Ko se voznik z avtom nekam zaleti tako močno, da se sprožijo mehovi, vgrajena naprava v avtu samodejno pokliče pomoč na številko 112. Ob klicu naprava najprej pošlje podatke o lokaciji vozila, tipu vozila in njegovem pogonskem gorivu, smeri vožnje, in številu potnikov v avtu. “Dražji avtomobili imajo senzorje v vsakem sedežu, zato naprava točno ve, koliko ljudi je v vozilu,” pojasnjuje Tavčar.

Brez signala ni nič

V naslednjem trenutku naprava vzpostavi govorno komunikacijo s centrom za obveščanje, tako da voznik ali sopotnik, če seveda lahko, tudi govori z operaterjem. Operaterji z novim sistemom ne bodo imeli nobenih težav, saj se klic avtomobila ne razlikuje od klica voznika, ki po nesreči vzame v roke telefon in odtipka številko 112. “Operater niti ne bi opazil razlike,” trdi Tavčar. V Sloveniji bo klic sprejel najbližji regijski center za obveščanje.

Slabost sistema je, da deluje prek oddajnika mobilne telefonije in ne prek kakšnega satelitskega oddajnika. Na cestah, kjer ni signala mobilne telefonije, voznikom ne bo pomagal še tako drag avto s še tako odličnim sistemom eCall. Prav na stranskih in odmaknjenih cestah pa bi takšen sistem prišel najbolj prav. Na prometnih cestah operaterji namreč za vsako nesrečo prejmejo najmanj po deset klicev. Prednost sistema pred klasičnimi klici pa je natančnost lokacije, ki jo naprava posreduje.

Zasebni operaterji že kličejo

Po dogovoru znotraj Evropske unije naj bi proizvajalci sistem začeli vgrajevati v vsa vozila po 1. januarju 2018. “Sprva je bilo predvideno, da bi bilo to že 1. januarja letos. Zato smo tudi pohiteli. Ta datum so nekajkrat prestavili, tako da verjamem, da bo res obveljalo v začetku leta 2018. Potekajo pa že dogovarjanja za razširitev sistema tudi na motorna kolesa, tovornjake z nevarnimi snovmi…,” razlaga Tavčar.

Dodaja še, da je prestavljanje začetka serijskega vgrajevanja sistema najverjetneje posledica lobiranja avtomobilske industrije, ki bi to storitev kupcem rada prodala prek svojih spremnih centrov. Takšni sistemi v Evropi obstajajo že nekaj let in Uprava RS za zaščito in reševanje je z dvema zasebnima sistemoma že podpisala dogovor o sodelovanju. Po naših neuradnih podatkih sta to britanski OnStar in sistem koncerna BMW.

DANIJEL CEK


Najbolj brano