Za vstop v prvo ligo mora Koper podvojiti pretovor kontejnerjev

Šele ko bo Luka Koper podvojila pretovor kontejnerjev, se bo lahko potegovala za vstop med 100 zmagovalcev v tem poslu. Koprčani so lani pretovorili rekordnih 600.441 TEU zabojnikov, a za preboj na 100. mesto lestvice največjih svetovnih kontejnerskih pristanišč je treba našteti vsaj 1,2 milijona TEU letno. Največji med največjimi ostaja kitajski Šanghaj z več kot 33 milijoni TEU kontejnerjev.

Koper je z 600.441 TEU kontejnerjev najboljše pristanišče v severnem Jadranu Foto: Tomaž Primožič/Fpa
Koper je z 600.441 TEU kontejnerjev najboljše pristanišče v severnem Jadranu Foto: Tomaž Primožič/Fpa

LONDON > Sto največjih kontejnerskih pristanišč na svetu je v letu 2013 skupaj pretovorilo 513,2 milijona TEU kontejnerjev. To je za tri odstotke več, kot jih je pretovorila stoterica največjih v letu prej. Tako ugotavljajo analitiki lanskih rezultatov svetovnih pristanišč, ki so lestvico največjih pripravili za vodilni pomorski dnevni časopis Lloyd's List.

Pet severnojadranskih pristanišč - Koper, Trst, Benetke, Ravenna in Reka - je lani skupaj pretovorilo 1,86 milijona TEU kontejnerjev. Če bi vseh pet skupaj kandidiralo za preboj na lestvico, bi skupni pretovor zadostoval za uvrstitev severnega Jadrana na 75. mesto.

Kitajska prevlada, Rotterdam pada

Že bežen pogled na lestvico potrjuje, da se kitajska pristanišča še naprej krepijo. Med desetimi največjimi po pretovoru kontejnerjev je kar sedem kitajskih pristanišč. V stoterici največjih je kitajskih 18 (štiri med njimi so prvič na lestvici); v njihovih rokah je bila tretjina lanskega svetovnega pretovora kontejnerjev.

Med evropskimi pristanišči je še najprej najviše Rotterdam, z 11,6 milijona TEU na 11. mestu lestvice največjih, a je lani zabeležil dvoodstotni padec pretovora zabojnikov. Za letos načrtujejo odprtje dveh novih terminalov in upajo, da bo to obrnilo trend navzgor.

Največjo rast med 100 svetovnimi pristanišči je lani zabeležilo maroško pristanišče Tanger Med (na 55. mestu lestvice), ki je z 2,6 milijona TEU za 40 odstotkov povečalo pretovor kontejnerjev v primerjavi z letom 2012.

Pirej prebil tri milijone TEU

Med evropskimi pristanišči skokovito raste tudi grško pristanišče Pirej (na 43. mestu), ki je lani pretovorilo 3,1 milijona TEU in s tem za 15 odstotkov povečalo pretovor v primerjavi z letom 2012. Poznavalci pozorno spremljajo grške načrte za privatizacijo pristanišč, tudi pirejskega, v katerem ima država 67-odstotni delež. Za nakup deleža se potegujejo največji svetovni operaterji, med katerimi je tudi kitajski Cosco, ki že upravlja enega od treh kontejnerskih terminalov v tem pristanišču in ga mnogi že vidijo kot zmagovalca grške privatizacije pristanišč. Ne preseneča torej, da tudi slovenski logisti ugotavljajo, da je Pirej (z navezavo na vzhodnosredozemski evropski transportni koridor - z Balkana v srednjo Evropo) lahko konkurenca severnemu Jadranu.

Prihodnost krojijo veliki

Prihodnost prinaša vedno večje ladje in vedno večja pristanišča. Pričakovati je čedalje večji razkorak v pretovoru med največjimi pristanišči, predvsem tistimi, ki zmorejo sprejeti največje kontejnerske ladje, tako imenovane triple-E, in njihovimi manj pripravljenimi tekmeci, ugotavljajo analitiki Lloyd's Lista. V španskem Algecirasu (s 4,5 milijona TEU na 30. mestu lestvice kot najviše uvrščeno sredozemsko pristanišče) so se pred nedavnim pohvalili z rekordom: na ladjo Mary Maersk so natovorili 17.603 TEU kontejnerjev za Daljni vzhod, kar pomeni, da je bila to najbolj naložena ladja v zgodovini kontejnerskega pomorskega prometa.

KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano