Šest desetletij Splošne plovbe

Razmere v svetovnem pomorstvu so še naprej slabe. “Voznine so zelo nizke in se še nižajo. Indeks voznin je danes 973 točk in je podobno nizko kot ob začetku krize konec leta 2008,” pravi predsednik uprave Splošne plovbe Egon Bandelj. V podjetju krizi kljubujejo, včeraj pa so tudi praznovali: pred natanko 60 leti je bila ustanovljena Splošna plovba.

Splošna plovba  Foto: Zdravko Primožič/Fpa
Splošna plovba  Foto: Zdravko Primožič/Fpa

PORTOROŽ > Podjetje od vsega začetka deluje na zahtevnem svetovnem pomorskem trgu, na katerem so razmere vedno nepredvidljive. Tudi Splošna plovba je tako v svoji zgodovini občutila boljše in slabše čase. Pred desetimi leti je petdesetletnico pričakala s 16 ladjami, v naslednjih letih največjega razcveta pomorskega tržišča pa je floto obnavljala in krepila, tako da je leta 2011 premogla 21 čezoceank s skupno nosilnostjo skoraj milijon ton. Država pa je vmes prodala še svoj kontrolni delež v podjetju nemški ladjarski družbi Döhle, ki je zdaj večinska lastnica.

22. oktobra 1954 so takratne oblasti izdale odločbo o ustanovitvi podjetja Splošna plovba Koper. Že dan kasneje je ladjar kupil svojo prvo čezoceansko ladjo Rog, na katero se je takrat vkrcalo 32 članov posadke. V ladjarski floti so na začetku plule tri ladje, poleg čezoceanke Rog še manjši ladji Martin Krpan (najprej se je imenovala Sirob) in Gorenjska, ki so imele skupno nosilnost 12.147 ton, in nekaj manjših tovornih in potniških bark. Podjetje je najprej delovalo v Kopru, potem v Piranu, zdaj pa ima že desetletja svoj sedež v Portorožu.

V Splošni plovbi se krizi zdaj prilagajajo tudi z zmanjševanjem števila ladij, tako da je na 60. rojstni dan v portoroški floti 14 ladij, še nekaj dodatnih ladij pa imajo v najemu.

“Razlogi za nizke voznine so jasni: premalo tovora in preveč ladij na trgu. Gospodarska kriza je po vsem svetu, tudi kitajsko gospodarstvo peša, Indija se ne razvija tako zelo, kot so pričakovali, Indonezija pa je prepovedala izvoz nekaterih rudnin ... vse to vpliva na pomorsko trgovino,” našteva Egon Bandelj. Kljub svetovni gospodarski krizi v podjetju razmišljajo tudi o nakupu kakšne nove ladje, tako kot voznine so namreč tudi cene ladij v kriznih časih dokaj nizke.

KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano