Rog okoli sveta še na znamkah

Parna ladja Rog je bila prva slovenska ladja, ki je obplula svet. Zdaj, več kot 60 let kasneje, je dobila priložnost, da se spet odpravi okoli sveta - tokrat na znamkah. Predstavili so jih v petek v Pomorskem muzeju Sergej Mašera v Piranu.

Znamko s podobo ladje Rog je oblikoval Matjaž Učakar.  Foto: Helena Race
Znamko s podobo ladje Rog je oblikoval Matjaž Učakar.  Foto: Helena Race

PIRAN > V seriji znamk Pošte Slovenije o domačih ladjah so lani najprej upodobili Martina Krpana, prvo ladjo Splošne plovbe. V petek so predstavili drugo znamko iz serije, na njej je tovorna parna ladja Rog, prva slovenska čezoceanka.

Leta 1954 je Splošna plovba želela v Londonu kupiti svojo tretjo ladjo; dotlej je že imela Martina Krpana in Gorenjsko. Prva, ki bi bila primerna in je imela nosilnost 2550 ton, je bila preveč obremenjena s hipotekami in iz posla ni bilo nič. So pa v tistem času ugodno prodajali tudi kanadske ladje in za isti denar je nato Splošna plovba kupila čezoceanko Rog, ki je imela kar 10.310 ton nosilnosti, je na včerajšnji predstavitvi znamke povedal Peter Ivaneš iz Splošne plovbe. Po nakupu so jo iz Anglije usmerili proti Ameriki, jo tam naložili s premogom in odplula je v Benetke - to je bilo prvo čezoceansko potovanje pod zastavo Splošne plovbe.

Zatem je ladja Rog plula po vsem svetu, bila je prva jugoslovanska ladja, ki je leta 1956 pristala na Kitajskem.

Leta 1963 je na ladji Rog kot kadet služil tudi Branko Lončarič iz Pirana, ki si je včeraj z zanimanjem ogledal razstavljeni model ladje in kazal na tretje okence od premca proti krmi. “To je bila moja kabina. Če smo bili naloženi, je bila ladja potopljena do okna, nanj smo morali nameščati kovinsko zaščito, da bi preprečili vdor vode, če bi steklo počilo. Kabina je bila za dva kadeta, velika približno tri krat tri metre,” se spominja Lončarič, ki se je na Rog vkrcal po maturi, ko je imel 19 let. Na njej pa je ostal približno deset mesecev. “Ta ladja je bila zgrajena v vojnem času, za eno potovanje, a je v 60-ih letih še vedno lepo plula. Lepe spomine imam nanjo.” Na Rogu je prvič plul v Leningrad (zdaj Sankt Peterburg). “Iz Leningrada smo vozili hlodovino, tja pa boksit.”

Ladjo Rog so zgradili leta 1944 v Kanadi in je bila namenjena konvojskim transportom v drugi svetovni vojni. Dolga je bila 134,6 metra, porabila pa je 25 ton goriva (mazuta) dnevno. Splošna plovba jo je prodala leta 1966, tri leta zatem so jo na Tajvanu razrezali.

Razstavo o ladji Rog bodo v Pomorskem muzeju odprli 21. junija.

Že v petek pa so predstavniki Pošte Slovenije, Filatelistično-numizmatičnega društva Piran, Splošne plovbe in Pomorskega muzeja napovedali tudi že tretjo “ladijsko” znamko. Prihodnje leto bodo na njej upodobili tovorno ladjo Piran, prvo ladjo jugoslovanskega ladjarja, ki so jo zgradili na tujem, na Japonskem.

HELENA RACE


Najbolj brano